Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

X er jo en del større enn E-tron, og da er du i feil forum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. mars 2020, klokken 20:12
X er jo en del større enn E-tron, og da er du i feil forum.

Hehe, got it.. Mens du er i riktig...

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name


RBK

Har prøvd lese tråden her men ja ser ikke helt hvordan du får dette til @No-name.
Det er vel nesten umulig å sammenlinge modeller fra forskjellige merker. Men HUD og Night visjon er noe Telsa mangler men som jeg ikke savner. Men også en del Tesla har som de andre ikke har om man ser på totaliteten.
Mye bra oss de fleste og bra ikke alle er like samt liker like ting :-)
TM3 kontra TMY; Min spådom er at flere vil velge TMY, men fasiten sitter jeg ikke med

Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

PionerThink

Ser man på interessen i de ulike FB-gruppene, samt her inne, så får jeg inntrykk av at det er mange som ser ut til å foretrekke Model Y fremfor Model 3.
Jeg har ikke småbarn lengre, men ungdommer, så Mod.3 blir for liten. Mod.Y treffer nok denne gruppen litt mer, og om man ikke bytter bil hvert år når man skal bruke 500' så blir det jo plutselig ungdommer av av de små en gang :D Før du aner er Mod.3 du kjøpte ny når den kom for liten ::)
Model Y er en veldig attraktiv pakke, så at den tar en andel av Mod.3 salget er vel ikke usannsynlig :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

No-name

Sitat fra: RBK på mandag 02. mars 2020, klokken 20:53
Har prøvd lese tråden her men ja ser ikke helt hvordan du får dette til @No-name.

?

DagfinnN

#157
Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 20:54
TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.

Tja - skal man bare se til Norge? At Tesla salget har stoppet opp i 2020 er det ingen så vet så tidlig på året. Blir spennende å se om etron beholder tempoet sitt.

Ser man på på statistikk fra USA så er jo salget veldig bra for 2019.
Sum Tesla: 186 k
Etron: 5 k
Ipace: selger så lite i USA at den er utenfor lista.



TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

chargedup

#158
Jeg bruker denne nettsiden for statistikk for år 2019. USA: https://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-2019-ev-phev/#more-56257
Europa: http://carsalesbase.com/european-sales-2019-ev-phev/#more-56337

Jeg tror model Y vil gjøre kraftig innhopp i salget til model 3 i Norge, dersom det kun skiller 30' NOK mellom de to. Tipper også det kommer til å komme haugevis av brukte model 3 på finn når model Y nærmer seg Norge. På kommentarer på facebook kan det virke som om model 3 kun er en ventepølse for endel nordmenn, ettersom "ingen" liker sedan og "alle" elsker SUV. Personlig så heller jeg mindre og mindre mot SUV og høyt forbruk, men mer praktisk bakluke er ikke å forakte (hentet nettopp et vegghengt toalett som jeg måtte ha inni bilen fordi innlastingsluka er for liten).

I USA er sedan en populær biltype, så salget av model 3 kommer nok ikke til å droppe like mye som i Norge, men jeg tror likevel salget vil avta for model 3. Jeg tror også elbiler er enda mer ferskvare enn fossilbiler (pga lite valgmuligheter og raskere teknologi/rekkevidde forbedringer enn fossilbiler), slik at salget av en bil som er over 1 år (2 år for USA straks og 2 år i Norge når model Y kommer) har en naturlig nedgang (gitt at produsenten ikke bruker 2 år på å levere 2000 biler, altså leverer det antallet markedet etterspør).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kodax

Antall TM3 på bruktmarkedet, og hva prisen på dem blir, vil være påvirket av på hvilket tidspunkt og til hvilken grad avgifter innføres ved kjøp av ny elbil, ift når TMY blir tilgjengelig i Norge.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

chargedup

Sitat fra: kodax på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:56
Antall TM3 på bruktmarkedet, og hva prisen på dem blir, vil være påvirket av på hvilket tidspunkt og til hvilken grad avgifter innføres ved kjøp av ny elbil, ift når TMY blir tilgjengelig i Norge.
Absolutt, men all den tid vi ikke aner om det kommer avgifter, eller størrelsen på avgifter, som kan komme i 2021, spår jeg fortsatt at mange vil selge bilen sin når det kommer noe nytt.
Dersom mva på elbiler fases inn gradvis kommer avgiftene til å ha lite å si på både brukte og nye biler, dersom mva blir 25% 01.01.20 kommer det til å ha mye å si...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

badgerbert

Personlig tror jeg model Y blir en megasuksess i Norge. Tråden her virker fokusert på om den er en god konkurrent til Audi e-tron. I mitt hode er evt gnisninger mellom de to der helt sekundært. Model Y er bilen som fremfor noen vil få tradisjonelle "Folke-SUVere" til å seriøst vurdere en elbil. De som i dag kjører RAV4, Tiguan og tilsvarende, og dem er den sabla mange av.

Jeg passer fint inn der selv. Jeg har ventet på en bil som sjekker av "de viktigste" boksene og som også er en elbil. Model Y er den første på markedet såvidt jeg kan se.

Pga leasing av en tysk bil som går ut nå skulle jeg gjerne sett at Y var her allerede. Dengang ei, så i mars får jeg (forhåpentligvis) en Model 3 ventebil. Vurderte Polestar 2 men etter å ha tatt begge i nærmere øyesyn og gjort en totalvurdering så kom 3 best ut på nær sagt alle punkter.

Litt spent på hvordan det blir å selge min 3 om 18 mnd (ca?) men er ikke så veldig bekymret. En så populær bil vil det være et marked for uansett. Nok av folk som av økonomiske årsaker sitter og venter på pent brukte model 3 allerede vil jeg tro. 

mroek

Sitat fra: badgerbert på tirsdag 03. mars 2020, klokken 12:57
Pga leasing av en tysk bil som går ut nå skulle jeg gjerne sett at Y var her allerede. Dengang ei, så i mars får jeg (forhåpentligvis) en Model 3 ventebil. Vurderte Polestar 2 men etter å ha tatt begge i nærmere øyesyn og gjort en totalvurdering så kom 3 best ut på nær sagt alle punkter.

Det er litt interessant, det virker som ganske mange mener Polestar 2 (inkludert meg selv) er en verdig konkurrent til TM3. For mitt vedkommende er TM3 uansett ikke aktuelt, da jeg synes f.eks dashbordet er helt grusomt, og ikke førerfokusert i det hele tatt. Det er likevel interessant hvordan andre vurderer, og når du sier at TM3 kommer best ut på nær sagt alle punkter, så blir jeg nysgjerrig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RuneW

Sitat fra: mroek på tirsdag 03. mars 2020, klokken 13:42
Det er litt interessant, det virker som ganske mange mener Polestar 2 (inkludert meg selv) er en verdig konkurrent til TM3. For mitt vedkommende er TM3 uansett ikke aktuelt, da jeg synes f.eks dashbordet er helt grusomt, og ikke førerfokusert i det hele tatt. Det er likevel interessant hvordan andre vurderer, og når du sier at TM3 kommer best ut på nær sagt alle punkter, så blir jeg nysgjerrig.

Polestar2 vs TM3 kan kanskje tas på enten Model3 eller Polestar-delen av forumet?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Polo

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 03. mars 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 20:54
TMS og TMX salget stoppet opp med Ipace, Etron og Taycan.

Tja - skal man bare se til Norge? At Tesla salget har stoppet opp i 2020 er det ingen så vet så tidlig på året. Blir spennende å se om etron beholder tempoet sitt.

Ser man på på statistikk fra USA så er jo salget veldig bra for 2019.
Sum Tesla: 186 k
Etron: 5 k
Ipace: selger så lite i USA at den er utenfor lista.

Se på statistikken i Nederland og Tyskland som sammen med Norge er de viktigste markedene så langt i Europa. Tesla har stoppet opp i Europa. Er jo helt naturlig, når gode alternativer kommer på markedet eller er rett rundt hjørnet. TMY kommer til å selge ok, men vil ha helt annen konkurranse enn TM3. I USA vil TMY gjøre det betydelig bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA