Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. januar 2020, klokken 17:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2020, klokken 10:26
(Peneste bil noensinne?)
Jaguar E Type
Corvette 1958
AC Cobra
Porsche 956

And the list goes on..........

Eller (nesten) hvilken som helst Alfa Romeo.. ;)

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 09. januar 2020, klokken 10:53
Er der ikke snodig at Y lanseres med LR+RWD? En konfigurasjon som 3 ikke lenger leveres i? Ser ikke helt grunnen til å forskjellsbehandle disse. Men kanskje tanken er å at Y får kortere rekkevidde og sånn sett kan tilby en modell fordi som prioriterer lengst mulig rekkevidde? Men vil ikke helt utelukke at Tesla forandrer dette og kun tilbyr LR med AWD

Antar at de vil kunne endre dette nærmere produksjonsstart, slik som de gjorde med SR. Bare å utsette ut i det uendelige, så velger folk noe annet eller avbestiller.

tornaldo

Ved å ha LR RWD tilgjengelig på nettsiden, kan de også reklamere med høyere rekkevidde, som er et «skrytetall» som mange henger seg unødvendig mye opp i. Tipper ofte pga mangelen på forståelse for hurtiglading, tidsbruk og Tesla sitt ladenettverk.

Klassisk spørsmål når man legger ut en elbil til salgs på Finn er: «Hvor lang rekkevidde har den»

Tja, la meg se. Vind, fart, føre, temperatur, kjørestil....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Jeg håper at Tesla, nå som de kanskje er over kneika økonomisk, kan tilby litt flere komboer av motor, batteri, farger og stash. De trenger ikke å gå helt Audi på mulig utstyr kanskje, men litt mer enn i dag hadde jo vært gøy. Det ligger også en fin inntjeningsmulighet der, bl.a. koppholdere i arvhiler bak på Audi koster jo et par 1000 for en plastikk-del.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: daktari på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:19
Jeg håper at Tesla, nå som de kanskje er over kneika økonomisk, kan tilby litt flere komboer av motor, batteri, farger og stash. De trenger ikke å gå helt Audi på mulig utstyr kanskje, men litt mer enn i dag hadde jo vært gøy. Det ligger også en fin inntjeningsmulighet der, bl.a. koppholdere i arvhiler bak på Audi koster jo et par 1000 for en plastikk-del.
Ja, håper også de kobler av mer utstyr og pakker. Likte det slik det var i 2017 feks.

kodax

Jeg tror TMY vil gå ut over salget/senke bruktprisene ytterligere for TMS like mye som for TMX. TMY vil ha omtrent like stor lastekapasitet som TMS, men med hengerfeste, lenger rekkevidde og mindre ytre dimensjoner vil den være et bedre valg for mange enn TMS. Selv om TMY vil være stor nok for mange, så er bla. TMX sin 3.rad, bagasjerom og tilhengervekt i en annen klasse.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vaduz

Model Y vil kannibalisere alle eksisterende tesla modeller, verst 3, deretter S og X. Men om du ikke kannibaliserer produktene dine vil andre gjøre det som Jobs sa. Model Y vil gå verst utover konkurrenten, den er bedre og billigere enn alle konkurrenter. Selvfølgelig vil mange eldre kjøpe leaf og Ford av gammel vane fordi det er det de finner på sin faste bilforhandler, men objektivt sett kommer Y til å gjøre rent bord over 400k klassen.

No-name


ToWalkOrDrive

Tror salget går sterkt ut over 3, men verst med Model X, siden jeg forventer at Y stort sett er like praktisk som X, med mindre du har barnesete-unger og har nytte av falkevingedører. Men har en mistanke om at S og X må komme med en større versjonsendring, med bedre batterier.
Men kommer an på om de får gjort noe med støydemping i Y, i forhold til 3.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Jeg har reservert en Y, men tror nok den blir en del enklere på mange områder. Ingen elektriske dører, mindre plass, rad 3 er kun for veldig små barn utfra det jeg har sett, mangler nakkestøtter der, håndtak som på Model 3, antakelig under halve hengervekten, ingen luftfjæring, mindre batteri (74kWh i følge siste bilder) +++ I det hele tatt en rimeligere, enklere og mindre bil.
Men den får nok lavere forbruk, lader raskere og en veldig hyggelig pris. Det er nok en del med X som klarer seg fint med en mindre bil, så noe utslag på bruktprisene må man regne med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#100
Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. januar 2020, klokken 20:45
Ved å ha LR RWD tilgjengelig på nettsiden, kan de også reklamere med høyere rekkevidde, som er et «skrytetall» som mange henger seg unødvendig mye opp i. ....
Lekte meg på modelY-siden i går.
-LR RWD gir 540km wltp.
-LR AWD gir 505km wltp.
Forskjellen er 35km;-) Som ikke er nok til at vi hadde sagt fra oss AWD.
Tenkte at dette er ikke noe å tenke på.
Men så slo det meg at vår E-golf fra 2015 med 24kwt-batt. gikk 80km om vinteren, og dette var ikke den "strenge" wltp-standaren.
Elbil/Tesla har blitt så bra, at 35km (wltp) ikke teller like mye lenger. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tornaldo

Nå som TMY leveres ut til kunder denne måneden i USA, samt at det virker som den kan leveres i bra volum allerede nå, tipper jeg det er en del her hjemme som sitter på gjerdet og venter/håper på bil i år.

Vurderte en en stund TM3 i påvente av TMY, men nå har jeg bittelitt trua på at den kan leveres her til lands i 2020, og da slo jeg fra meg ny TM3 denne måneden.

I og med at VAG virker å ha problemer med å få ut sine konkurrenter til TMY, samt koreanere også leverer dårlig volum, kan det hende Tesla ønsker å smi mens jernet er varmt her i Europa.

Tipper TM3 SR+ ikke kommer til å lide like mye med introduksjonen av TMY, siden innstegsprisen er over 100k lavere pr nå. Tror den kommer til å stå for en større og større andel av TM3 salget fremover. Ser dog ikke for meg at mange vil velge TM3 dual foran TMY i Norge.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Polo

Salget av TM3 vil bråstoppe. Bruktprisen stupe. Sedan markedet i Norge er for lite. TMX og TMS har stoppet i Norge.TMY vil selge langt dårligere enn TM3, selv om den er SUV-aktig. Noen tusen blir det for å tømme den lille køen som er. Men folk flest vil velge bedre alternativ som det kommer mange av i 2020.

z4rd

#103
Bruktbilprisen på TM3 har ikke vært og er fortsatt ikke i synk med nybilprisen, så ja, den vil "stupe" mer i form av at den vil normalisere seg.

TM3 kommer til å være meget attraktiv på bruktmarkedet, for det er fortsatt ikke alle som kan kjøpe seg bil til 500k.

F.eks det å selge en to-tre år gammel TM3 LR til 350-400k vil ikke være usannsynlig. Det er dog kun 20-30% nedgang. Mange vil kjøpe en slik TM3, da de rett og slett ikke er i markedet for en bil til over 500k.

Personlig tror jeg at TMY kommer til å selge bedre enn TM3 i Norge.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Sitat fra: Polo på søndag 01. mars 2020, klokken 13:06
Salget av TM3 vil bråstoppe. Bruktprisen stupe. Sedan markedet i Norge er for lite. TMX og TMS har stoppet i Norge.TMY vil selge langt dårligere enn TM3, selv om den er SUV-aktig. Noen tusen blir det for å tømme den lille køen som er. Men folk flest vil velge bedre alternativ som det kommer mange av i 2020.
Hehe, right  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA