Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 06. januar 2020, klokken 08:13
Er det noen som virkelig mener TM3 er en pen bil? Det nærmeste jeg har hørt er at "TM3 er ikke så ille som jeg syntes til å begynne med. Den har blitt litt penere etter hvert . Fra siden". Og det har jeg hørt fra Tesla selgere ;-)

Tja, jeg synes Model 3 er den klart peneste Teslaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. januar 2020, klokken 10:24Tja, jeg synes Model 3 er den klart peneste Teslaen.
Antar du da ikke har med 2020 Roadster i den vurderingen. For den kunne vel knapt vært penere. (Peneste bil noensinne?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Sitat fra: daktari på søndag 05. januar 2020, klokken 23:29
Tror ikke lading bør være et ikke-kjøp argument uansett, disse bilene går så langt som de faktisk gjør så ladebehovet for mange er meget begrenset....
Det skrives mye i media om rekkevidde og ladeutfordringer, så jeg tror Teslas gode ladenettverk vil kunne påvirke mange selv om problemstillingen egentlig ikke vil være reel for de fleste.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. januar 2020, klokken 09:38
Kiwi Øyer har to ladere, men de er ofte opptatt. Og de tar jo en evighet å få i gang sammenlignet med supercharger.

Evighet? Jeg lader ofte utenfor Kiwi på Dokka eller utenfor Extra på Gran. Bruker 5-10 sekunder ekstra på å få igang lading der i forhold til på SuC. 2-3 sekunder for å få på adapteret, og 3-5 sekunder for å vise brikke og trykke "start" på Veefil-laderen er vel omtrent der det ligger. Så akkurat det ser jeg ikke på som noen større fordel i det hele tatt. Kjører jeg TM3 så slipper jeg adapteret også, da er forskjellen enda mindre.

At selve ladingen er mye tregere er en helt annen sak ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. januar 2020, klokken 10:19
Jeg synes også utbyggingen holder tritt og vel så det, det ble jo nettopp annonsert en haug med nye SuC. Bl.a på Hadeland, noe jeg har ventet på lenge ;) 40 nye på Liertoppen er nok også kjærkomment for mange.
Nå er det kommet 10 nye SuCer med blandet antall søyler siden TM3 begynte leveringer i Norge, og det er i samme periode blitt levert nærmere 16.000 slike biler (i tillegg til ca. 4000 S/X). Veldig stor forskjell på bruksfrekvens, men at man etterhvert vil se ventetider på de mest brukte stasjonene er jeg ganske sikker på. Men er enig med deg i at den ikke er avskrekkende idag.

Epens forklaring på CCS-lading og Holmestrand er forståelig. Jeg nevnte Holmestrand fordi de gangene jeg har vært der, eller kjørt forbi, har det alltid vært mange ledige plasser. Første gang jeg har sett den full.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 05. januar 2020, klokken 23:29
Tenk hva en 3er hadde kostet med 2013-valutaen...
Forholdsvis enkelt regnestykke
2013 $ = 5,5
2020 $ = 8,8

Ny SR+ = 400 k Nok (45,5 k $)

Vil da gi ca 150k Nok avslag eller 250 k Nok salgspris

Ville nok økt salget noe

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2020, klokken 10:26
(Peneste bil noensinne?)
Jaguar E Type
Corvette 1958
AC Cobra
Porsche 956

And the list goes on..........

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. januar 2020, klokken 09:38
Tonnevis av bruksscenarier som ikke krever «land og strand rundt» eller 60 mils turer. Ta noe så enkelt som en 25 mils tur på vinteren på motorvei. Mange hyttedestinasjoner hvor det er fint med et lite påfyll på vei til hytta. Eller dagstur til slektninger 10-15 mil unna, kjøring med tilhenger osv. En må ikke være globetrotter for å se verdien av mange ladere på hver lokasjon, lading som begynner på sekunder man plugger i, kabler som ikke må holdes inne i porten til det sier klikk med lange verifiseringstider mm.

50kW regner jeg i utgangspunktet ikke med da det ikke er hurtiglading for biler i denne klassen.
Jeg må bare innrømme at jeg lader minst mulig på tur, både med Teslaen og de andre. Må-jeg-så-må-jeg, men gidder ikke styre med ladere etc. hos familie/venner/handlestopp/spisestopp/dostopp bare fordi det er kjekt å ha litt ekstra strøm. På Ikea etc er det viktigere at småbilene får ladet enn at jeg står og tanker billig når jeg uansett får billig drivstoff hjemme.
50 kWere er greie til handlestopp, men som sagt gidder jeg ikke hvis jeg har nok til å komme frem. Ligger da i kortene at jeg har destinasjonsladning klar og nok buffer. Selv om det går tregt går det mer enn fort nok for vår bruk.

Så skjønner hva som tenkes, men forstå også at andre vaner gjør at det ikke er et viktig argument. Mine venner uten mulighet til hyttelading holder seg unna elbil foreløpig pga mangel på destinasjonlading. Det derimot kan man jo diskutere om er rett pri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. januar 2020, klokken 11:05
Nå er det kommet 10 nye SuCer med blandet antall søyler siden TM3 begynte leveringer i Norge, og det er i samme periode blitt levert nærmere 16.000 slike biler (i tillegg til ca. 4000 S/X). Veldig stor forskjell på bruksfrekvens, men at man etterhvert vil se ventetider på de mest brukte stasjonene er jeg ganske sikker på. Men er enig med deg i at den ikke er avskrekkende idag.
De har vel også utvidet noen stasjoner både i forkant av Model 3 og rundt de første leveransene (blant annet Rygge, Dombås og Nebbenes). Mener å huske jeg fikk med meg at de utvidet en del i tillegg til etablering av nye stasjoner, for jeg var også litt bekymret for hva flommen av biler ville bety. Model 3 eiere må vel betale for lading? Det kan bidra til mindre bruk. Og den lader vel også raskere i tillegg til det langt lavere forbruket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. januar 2020, klokken 17:08Jaguar E Type
Corvette 1958
AC Cobra
Porsche 956

And the list goes on..........
Pene biler (vel, ikke Porsche 956 som er egentlig ganske stygg), men jeg vil si 2020 Tesla Roadster er penere. De du nevner er rett og slett for gammeldagse.

Men jeg er mer usikker om jeg syns f.eks Lamborghini Huracan er penere enn Roadster.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. januar 2020, klokken 18:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. januar 2020, klokken 17:08Jaguar E Type
Corvette 1958
AC Cobra
Porsche 956

And the list goes on..........
Pene biler (vel, ikke Porsche 956 som er egentlig ganske stygg), men jeg vil si 2020 Tesla Roadster er penere. De du nevner er rett og slett for gammeldagse.
Du har helt rett i at jeg ikke mente 956 men 356 som er en av de erklærte vakre klassiske biler.

Har nok en forkjærlighet for de klassiske, og Model Y vil nok aldri havne i den kategorien. Roadster er en fin sportsbil men er ikke så mye forskjellig fra andre sportsbiler i samme klasse(Ferrari, Lamborghini osv). 

Av nye elbiler så er de mest vellykkede Peugeot E Legend og Mercedes EQS.

kodax

Sitat fra: daktari på mandag 06. januar 2020, klokken 17:09
...
Mine venner uten mulighet til hyttelading holder seg unna elbil foreløpig pga mangel på destinasjonlading. Det derimot kan man jo diskutere om er rett pri.
Jeg var på hytte uten strøm i jula, og phantom drain på min X på den versjonen jeg var på i temeraturer fra ca 0 til -10 med avslått Sentry var på ca 2%. Dette har jo vært varierende tidligere, og mange faktorer spiller kanskje inn, så de mindre entusiastiske vil kanskje fort bli irritert/føle seg usikker. Det er jo uproblematisk når man vet om det, men jeg skjønner lett skepsisen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daggad

Jeg kjøpte TM3 nå til tross for at TMY er på vei og kanskje mot slutten av året.
Er ikke så sikker på at dette var det smarteste bilkjøpet jeg har gjort med tanke på økonomi. $ kursen er høy og TMY kommer mest sannsynlig til å overta kronen som den nye storselgeren fra sin litt mindre halvbror.
Jeg tenkte som dette:
1) Skal jeg gå for TMY så burde en kanskje vente til sommer 2021 for å ha minst sjans for feil og mangler på bølge en. Det er litt lenge til..
2) Utseende er smak og behag. Jeg synes TM3 er veldig fin og at TMY ikke ser ut fra bilder til å være helt der.
3) Og kanskje det viktigste: Jeg ville ha den bilen som rakk lengst. TMY AWD er oppgitt til 505km mot 560 på TM3. Men vi vet jo alle at disse tallene stort sett er umulige å holde. Og da bare nærmest på sommeren. Om ikke TMY får varmepumpe så tipper jeg den får elendig vinterrekkevidde. Dette fordi den har enda mer glass og en mye større kupe som skal varmes opp. TM3 får mye pes på tap av rekkevidde om vinteren men jeg tror TMY får det enda tøffere.

Bare synsing og tanker fra min side dette. At TMY blir en langt mer praktisk bil enn TM3 er helt sikkert. Den kan jo kjøpes med bakhjulsdrift for lavere pris og lengre rekkevidde men etter å ha kjørt TM3 på skikkelige vinterveier hadde jeg aldri villet valgt noe annet enn AWD.
Jeg tror den viktigste detaljen jeg ville ha hatt på TM3 fra Y er kombidøren bak. Da hadde jeg ikke brydd meg så mye med større høyde. Den gjør lasting så mye bedre.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jlan

Det samsvarer godt med mine vurderinger. Men nå har jeg faktisk begynt å like bagasjerommet også. Det er noe med at det man putter inni der, det blir inni der. Og så er det jo lettere å håndtere taklast på en lav bil. Kano f.eks. går veldig greit på TM3.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magnus Hansen

Er der ikke snodig at Y lanseres med LR+RWD? En konfigurasjon som 3 ikke lenger leveres i? Ser ikke helt grunnen til å forskjellsbehandle disse. Men kanskje tanken er å at Y får kortere rekkevidde og sånn sett kan tilby en modell fordi som prioriterer lengst mulig rekkevidde? Men vil ikke helt utelukke at Tesla forandrer dette og kun tilbyr LR med AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA