Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

kodax

TMY er kanskje uansett ikke beregnet for USA, der er den for liten til å være en SUV og for stor for de som skal ha en liten bybil. Cybertruck blir nok en slager der, og så blir TMY en bil for Europa og Asia.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Jeg var på visningen av Mach E i dag, og den har mye interessant ved seg og også en del løsninger som kan utfordre Tesla. Dog har den noen spesifikasjoner som ikke på noenmåte overgår hverken Y eller 3.

Jeg merker på meg selv at lysten på både Y/Mach E/Vision iV har avtatt og tanken om å beholde Model 3 styrkes. Kan hende at flere finner ut at en liten lav bil faktisk har noen fortrinn over SUV, spesielt i elbil hvor dette gjør stort utslag på rekkevidde/pris.

Just My 5 cent....

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på mandag 18. november 2019, klokken 14:53
Om myndighetene ikke finner på noe her, så vil det selvfølgelig være trist for Tesla at alle "sinkene" kommer etterpå og skummer fløten. Nokså mange produsenter som vil kunne surfe på disse 200k bilene som staten subsidierer.

På samme måte som Tesla har skummet fløten noen år nå mens de har hatt nytte av disse incentivene mens de øvrige produsentene har sittet på gjerdet.

Motorwatt

Ford har sikkert hatt dette som et moment i tidsplanleggingen. Strategisk sikkert både riktig og viktig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:02På samme måte som Tesla har skummet fløten noen år nå mens de har hatt nytte av disse incentivene mens de øvrige produsentene har sittet på gjerdet.
Det er vel akkurat det som er så tullete med systemet. De som har sittet på gjerdet belønnes, mens de som faktisk har drevet utviklingen fremover straffes. Fra dag 1 burde systemet ha vært lignende som i Norge, altså fritt frem for alle produsenter uavhengig av antall inntil en gitt dato, eventuelt inntil X millioner biler er solgt. Men det er fullt mulig de går over til et slikt system innen utgangen av 2020, eller avvikler insentivet.

Det gir som sagt ingen mening å straffe GM og Tesla, som er de eneste som har nådd taket, og er amerikanske bilprodusenter. Egentlig svært overraskende at Trump ikke har gjort noe med dette tidligere. Ikke bare hater han miljøet, men han sier han liker amerikansk industri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Når man tenker på at Trump sa at han ville bringe amerikanske jobber tilbake, så er det litt trist at det er de amerikanske elbil-produsentene som mister økonomisk støtte i sett eget land. Tenk hvor bra det kunne vært i California hvor de må sloss mot Trump og administrasjonen hans. Hørt noen si at Trump er en grønnskolling, og når det gjelder hans "grønnelinje" så ble det litt for treffende.. :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Dieselgubben

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. november 2019, klokken 23:38
Kan hende at flere finner ut at en liten lav bil faktisk har noen fortrinn over SUV, spesielt i elbil hvor dette gjør stort utslag på rekkevidde/pris.

Just My 5 cent....

Ehh, nei. Eller rettere sagt, ja TM3 har noen ubetydelige fortrinn vs TMY.

Rekkevidden på TMY er mer enn god nok slik at de aller fleste kan få dekket daglig behov samt kjøring tur/retur hytta som ofte er inntil 2 timer unna. Trenden er SUV og høyere sittestilling enn det TM3 kan tilby. I tillegg er jo TM3 i manges hoder en veldig stygg bil og TMY appelerer til flere utseendemessig. De få tusenlappene i forskjell kommer ikke til å bety mye, TM3 skal få slite og det gjelder spesielt brukte TM3. Man kjøper ikke en TM3 for å få noen få km ekstra de dagene man skal på sommerferie når TMY er tilgjengelig.

Tipper at planen til Tesla har vært å få ut flest mulig TM3 og signalisere en for pessimistisk oppstartsdato for produksjon av TMY for å unngå kannibalisering av TM3 salget. Dette da TM3 var "god nok" i denne perioden og med få konkurrenter. Nå spisses konkurransen og vipps så blir TMY klar for salg tidligere enn antatt.


z4rd

Personlig tror jeg at mange vil kjøpe TMY fremfor TM3 - men det vil fortsatt være økonomiske hensyn som kommer til å gjøre TM3 attraktivt på bruktmarkedet. Den vil ligge noe lavere i pris enn TMY, også pga at den har vært lengre tid på markedet og dermed vil den være mer oppnåelig for en del som ikke har råd til en helt ny Tesla.

Så det er nok ikke så svart-hvitt som Dieselgubben presenterer det. Men jeg er delvis enig mtp de som er i markedet for en HELT ny bil i Norge, så vil trolig TMY være mest attraktivt. Men dette er ikke nødvendigvis situasjonen i alle andre land.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Min personlige spådom:

World Wide: Tja (men overvekt ja)
Norge: Klart ja
* Prisforskjellen er liten, og for de som skal finansiere blir økning av terminbeløpet nesten ubetydelig.
* (Mye) penere bil. Riktigere proporsjoner.
* Mulighet for 7-seter (?)
* Mye lettere å komme inn i. Spesielt bak. (antagelse)
* Høyere sittestilling (argumenter fra de fleste som allerede har "konvertert" fra sedan til SUV)
* Større bakluke
++

Tipper at TM3 salget blir kraftig redusert (mere enn 50%), og at bruktbilprisen også vil falle fra dagens nivå (i prosent).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Merkelig hvordan folk klarer å legge inn sin egen subjektive smak som et argument.
En kan selvfølgelig mene akkurat hva en vil om hva som er pent eller ikke, men det gjør det ikke allmengyldig Det er bare din egen mening, og du vil alltid finne noen som er enig med deg, men det er fremdeles bare en mening.

Motorwatt

#40
Derfor er det også tydelig merket med "Min personlige spådom"! Visste jo på forhånd at dette ville bli følt som et "tråkk på foten" for noen TM3 eiere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 05. januar 2020, klokken 11:03
Derfor er det også tydelig merket med "Min personlige spådom"! Visste jo på forhånd at dette ville bli følt som et "tråkk på foten" for noen TM3 eiere.
Dette har ingenting med model å gjøre, det er sånn hele tiden overalt. Noen synes X er en vakker bil, noen ikke. Noen synes E-tron er nydelig, noen ikke. Noen synes Y er pen, noen ikke. De må gjerne synes dette, så det er helt greit.

Her er det du som «føler deg tråkket på foten»

Jeg sier at du kan få komme med din spådom, men det gjør ikke meningsbiten til et argument. Sittehøyde, bakluke, pris osv er argumenter de er ikke avhengige av meningen.

fonberg

Y vil så klart gå ut over salgstallene til 3, uten at dette vil være et problem for Tesla, så klart.

-Er man i kjøpsmodus for 3, er man allerede åpen for Tesla.
-større plass (kupé+bagasje), bedre bakkeklaring, høyere sittestilling og større bakluke som gir mer praktisk innlasting er alle argumenterer mange vil vurdere som verdt noen titusener ekstra innkjøpspris. Samtidig er 3 også en romslig mellomklassesedan, som har mer enn nok plass for mange, og som gir mer rekkevidde for pengene enn Y vil gjøre.

Når det gjelder utseende, tror jeg man kan dele folk i tre kategorier:
-De som liker 3 best, og baserer bilvalget på dette.
-De som liker Y best, og baserer bilvalget på dette.
-De som ikke synes det er så stor forskjell, og som uansett ikke legger utseendet til grunn for valg mellom de to.

Jeg er forøvrig i siste kategori.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

automat

Bilmarkedet generelt har dreid bort fra sedan, mot SUV, i hvertfall i Europa. Så TM3 har jo solgt vanvittig bra, tiltross for at det er en sedan, Og jeg er ikke i tvil om at nybilsalget av TM3 vil stupe, når TMY blir tilgjengelig. Noe Tesla garantert tar med i beregningen. Tesla la jo opp til lavere S og X salg når 3'ern kom.

Bruktbilprisene på TM3 kommer til å få en korrigering. De er vel relativt høye nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 12:22
Bruktbilprisene på TM3 kommer til å få en korrigering. De er vel relativt høye nå.

Prisene på bruktmarkedet kommer definitivt til å normaliseres. De har vært i kategorien "fantasi" siden bilen kom på markedet - Prisene har kun gjenspeilet "rask levering". Dette endrer seg både med inntoget av TMY og ikke minst siden Tesla er stand til å levere nye biler veldig raskt.

Kjenner til flere konkrete eksempler av bestilling av helt nye TM3 bestilt sent i desember 2019 og med levering tidlig januar 2020, altså ca 3 uker fra bestilling til levering.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA