Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Det er ingen tvil om at en liten SUV vil gå ut over salget av en sedan i samme prisklasse og omtrent samme størrelse.

JorEl

Jeg tror også Tesla vil merke at TM3 ikke selger like mye. Men jeg tror også at modelY vil selge mer enn det "tapte salget". Tesla kommer til å hanke inn flere kunder. Men jeg lurer litt på hvor mye rolle nedtrappingen av insensiver i USA vil gå ut over Tesla. Trump sa noe om å bringe tilbake amerikanske jobber, men nå ligger det an til at det mest amerikanske bilselskapet ikke får hjelp av amerikanske subsidier/insentiver. Trump is bad for Tesla-buisness. Men kanskje han satte i gang Tesla sin Kina-satsing, og at det virkelig tar av der. Trump skaper arbebeidsplasser i Kina, he he. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Olemann


Model Y vil føre til økt Model 3 bruktsalg i Norge, for jeg spår meget hyggelige bruktpriser (for kjøper....) på brukte TM3 når mange av denne byttes inn i en ny TMY.

Counterpointer

Det er et stort sug i markedet og stadig nye grupper kommer inn som aktuelle kjøpere på brukte elbiler. S brukte maaange år før den falt i bruktpris, selv etter at det kom SUV fra samme produsent og flere konkurenter fra andre.

Model 3 kan gjøre det samme. Det som er en joker i bruktsalg er om det kommer avgifter på nye elbiler.

Magnus Hansen

Nå ble jo de første S-ene solgt på veldig lav dollarkurs

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:59
Nå ble jo de første S-ene solgt på veldig lav dollarkurs
Ja det stemmer. Men det er ikke ikke hele forklaringen, dette var en trend som fortsatte selv om kursen stabiliserte seg på et høyt niva.
Men for de første så steg de i verdi jevnt og trutt, noe som var veldig spesielt.

Espen Hugaas Andersen

Tror Model Y definitivt vil påvirke salget av Model 3 i Norge. Egentlig nærmest utradre det. Og tror man kan se lignende virkninger andre steder i verden også. Men spørsmålet blir vel egentlig om salget av Model 3 vokser nok i andre områder til utviklingen totalt sett blir flat eller stigende. Tror f.eks salget av Model 3 i Kina kan fortsette å stige, etter at Model Y er i salg.

Jeg kan ikke si jeg vet helt hva som blir utfallet. Men det har nok ikke enorm betydning for Tesla om salget av Model 3 går ned, til fordel for økt salg av Model Y. Model Y vil være dyrere, noe som betyr bedre omsetning totalt sett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Nybilsalget av Model 3 vil nok falle noe, men jeg tror ikke de blir så vanskelige å bli kvitt som bruktbil. Da tror jeg heller vi vil se et prisfall på eldre Model S. Jeg har hørt flere Model S eiere si at de venter på Model Y.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Tesla vil vel også være flinke til å vurdere hvilke markeder som er klare for modelY(?). Tenker at Tesla slipper Y der markedet er "mettet" med TM3. Den kabalen der er ikke så lett heller forresten ::) Kanskje de rett og slett lar folk bestille det de vil ha, men heller styrer salget gjennom pris-endringer, kampanjer.
Det blir litt av et rotte-race fremover, når så mange forskjellige elbiler, fra så mange fabrikanter kommer på markedet.  ??? :) :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Min magefølelse er JA. Tror også en del model 3 eiere vil bytte. Dermed vil TM3 bruktprisene få et dipp..tror eg..
Y er definitivt en bedre egnet bil for flere enn model 3  pga de praktiske egenskapene

Counterpointer

Jeg har generelt vært tilhenger av SUV formatet og trodde jeg kom til å være gira på Y. Men etter år i elbiler og nå siste trekvart i en sedan (som jeg virkelig ikke trodde jeg skulle like formatet på) så vokser bilen stadig på meg. Har mer tro på formatet effektiv sedan,

Tellus

#12
Eneste som vil redde salgstallene og bruktprisen til Model 3 er at Model Y med sitt mildt sagt lite tiltalende utseende blir en for stor kamel å svelge for folk flest.

Counterpointer

Salgstallene skal selvfølgelig ned og bruktprisen også, jeg bare tror ikke det blir den katastrofen som antydes av noen.

Model 3 har vært en gamechanger og den dør ikke så fort imho

Magnus Hansen

Må heller ikke glemme at Y blir noen 10 tusen dyrere enn 3. Det skal ikke mange 10 tusener i verditap på 3 før prisforskjellen blir betydelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA