Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sånn for ordens skyld så vil jeg også si at salget av Model Y vil selvsagt påvirke salget av Model 3.

På samme måte som alle andre elbiler som kommer nå også vil påvirke det. F.eks ID3, Mach E, E-tron 50, Vision iV, e-208 osv osv

daktari

Og åpenbart er etterspørselen etter 3ern ekstremt høy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Tror det er åpenbart at Tm3 salget vil stupe når Y kommer.

Ellers tror jeg enten så vil folk ha Tesla eller så vil de ha noe annet. Så tror ikke Tesla har noen konkurrenter å snakke om.

knegg

Tror nok at de som har sittet på gjerdet og ventet på en SIV kan havne på en Modell Y. Men de hadde uansett ikke kjøpt Model 3. Så spørs hvor mye det kommer til å påvirke. Kanskje det bare øker det totale salget til Tesla? Noen vil ha sedan, noen vil ha SUV

Jeg hadde behov for ny elbil. Mine kriterier var 4hjulstrekk, elbil, hengerfeste og god plass. Med henger trenger jeg ikke nødvendigvis den store bakluken for å frakte ting. Kanskje jeg hadde kjøpt Model Y om den var ute.... Den passer kriteriene
2020 Model 3

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på søndag 05. januar 2020, klokken 17:21
Ellers tror jeg enten så vil folk ha Tesla eller så vil de ha noe annet. Så tror ikke Tesla har noen konkurrenter å snakke om.
Det stemte godt i 2013 og har holdt seg en god stund, nå har det kommet en del konkurenter siste året og det kommer flere dette.

Når VW kommer med ID4 så får vi en konkurrent i denne klassen vi snakker om her også. Samt Mach E som allerede har stor reservasjonsliste. Selv står jeg på liste til Vision iV........

Motorwatt

#50
SitatDet stemte godt i 2013 og har holdt seg en god stund, nå har det kommet en del konkurenter siste året og det kommer flere dette.
... og i dag så jeg den første TV-reklame for Ford Mustang Mach E på norsk tv! Godt mulig at Tesla stoler på sin policy hvor "word of mouth" skal gjøre jobben (og har til nå faktisk i stor grad gjort det), men man skal ikke undervurdere reklamens makt...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. januar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: 1000kwh på søndag 05. januar 2020, klokken 17:21
Ellers tror jeg enten så vil folk ha Tesla eller så vil de ha noe annet. Så tror ikke Tesla har noen konkurrenter å snakke om.
Det stemte godt i 2013 og har holdt seg en god stund, nå har det kommet en del konkurenter siste året og det kommer flere dette.

Når VW kommer med ID4 så får vi en konkurrent i denne klassen vi snakker om her også. Samt Mach E som allerede har stor reservasjonsliste. Selv står jeg på liste til Vision iV........
De andre kommer til å selge biler de og, men Tesla vil forbli en egen klasse. Særlig ellers i verden så må man tilby noe mer enn bare elmotor og batteri. Det tror jeg Tesla drar i fra alle de andre.

daktari

Spent på hva prisen blir når de starter leveransene. Akkurat nå ligger den på 488k for LR awd før vinterdekk, og før hengerfeste, uten FSD, ekstra felger eller annen farge.
Dette er bare ca 22000 over LR 3 awd, så overraskende lavt. Prisen vil avgjøre om det blir en storselger tror jeg. Skal prisen på 3ern ned tro?
En stor tilgang til en SR type modell til rett rundt 400k (fancy Octavia-pris) vil potensielt herje med markedet i Norge. Men hvis den nærmer seg 600k kan det bli vanskeligere.

Uansett er det solgt ca 6000 e-tron i 2019 og 3000 i-pace som starter på 650k, så et marked for dyre biler er det jo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på søndag 05. januar 2020, klokken 19:36
Uansett er det solgt ca 6000 e-tron i 2019 og 3000 i-pace som starter på 650k, så et marked for dyre biler er det jo.

Sitat fra: 1000kwh på søndag 05. januar 2020, klokken 19:17
Særlig ellers i verden så må man tilby noe mer enn bare elmotor og batteri. Det tror jeg Tesla drar i fra alle de andre.


I premiumklassen ble det vel solgt ca. 4000 S/X (Teslastats) i 2019, mot ca. 9000 elbiler med "bare elmotor og batteri". Det snur fort....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Dersom ikke ladestasjonsutbyggingen øker kraftig, vil jeg tro det ikke tar så lang tid før ladekøangsten omvender mange Teslatvilere, og at Tesla selger unna alt de klarer å produsere av både TM3 og TMY. En kompis har nå bestemt seg for en TMY i stedet for Vision av nettopp den grunn. Han kommer seg til hytta uten å måtte lade underveis, men ser for seg at når han får elbil kommer de til å dra mer på bilturer, og da er jo Teslas ladeinfrastruktur foreløpig helt overlegen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Tror ikke lading bør være et ikke-kjøp argument uansett, disse bilene går så langt som de faktisk gjør så ladebehovet for mange er meget begrenset. Begeistringen for bilferie har ikke vært voldsom selv om diesel har lang rekkevidde og rask refill. Gratis superlading javel, men vi vet at superlading ikke er smart for batteriet på sikt. Det er heller ikke bærekraftig for et firma å gi bort og selge subisidiert drivstoff i et tiår, hvertfall ikke med 1 mill biler på farten.

Det er kanskje mer konstruktivt, jmfr nylige tall om 46% elbilandel for 2019, og 15% diesel og 15% bensin. Jeg tipper vi ser 55-60% elbilandel i 2020, hvor diesel og bensin begge faller til 10%. i 2021, Med Y på banen derimot og redusert pris på 3ern kunne vi kanskje sett 70% el og under 5% hver av diesel og bensin. Men det igjen avhenger av avgifter og valuta. Tenk hva en 3er hadde kostet med 2013-valutaen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på søndag 05. januar 2020, klokken 23:29
Tror ikke lading bør være et ikke-kjøp argument uansett, disse bilene går så langt som de faktisk gjør så ladebehovet for mange er meget begrenset. Begeistringen for bilferie har ikke vært voldsom selv om diesel har lang rekkevidde og rask refill. Gratis superlading javel, men vi vet at superlading ikke er smart for batteriet på sikt. Det er heller ikke bærekraftig for et firma å gi bort og selge subisidiert drivstoff i et tiår, hvertfall ikke med 1 mill biler på farten.
Nå er det vel for det meste slutt på gratis Superlading med unntak av enkelte salgskampanjer., og subsidierte ladepriser kan etterhvert også forsvinne. Dette er ikke noe Tesla gir bort gratis, og som før nevnt er kostnaden innebygget i kjøpsprisen. I begynnelsen var det faktisk antatt å ha kostet ca. 20.000.-. Når Tesla av konkurransehensyn må justere prisene, tror jeg subsidiering står for fall. Det har vi vel allerede sett begynnelsen på.

SitatDersom ikke ladestasjonsutbyggingen øker kraftig, vil jeg tro det ikke tar så lang tid før ladekøangsten omvender mange Teslatvilere, og at Tesla selger unna alt de klarer å produsere av både TM3 og TMY. En kompis har nå bestemt seg for en TMY i stedet for Vision av nettopp den grunn. Han kommer seg til hytta uten å måtte lade underveis, men ser for seg at når han får elbil kommer de til å dra mer på bilturer, og da er jo Teslas ladeinfrastruktur foreløpig helt overlegen.

Nå er det liten forskjell på rekkevidden på Vision og TM3/Y (leser at Vision har 500 km WLTP), og med mindre hytta ligger 40-50 mil unna har det ingen betydning hvilken bil man velger. Å kjøre så langt uten en pause er vel ikke veldig lurt, og en stopp på 30 minutter i løpet av en 4-5 timers kjøretur er bare bra. Virker heller ikke som Teslas utbygging av nye stasjoner holder tritt med salget, og opplevde ventetid i Holmestrand (!) i går med 16 søyler. Hjemmelading vil allikevel være dominerende i fremtiden også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 05. januar 2020, klokken 09:24I tillegg er jo TM3 i manges hoder en veldig stygg bil og TMY appelerer til flere utseendemessig.

Her er det vel strengt tatt omvendt...

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 05. januar 2020, klokken 11:03
Derfor er det også tydelig merket med "Min personlige spådom"! Visste jo på forhånd at dette ville bli følt som et "tråkk på foten" for noen TM3 eiere.

Når du bruker hvor pen du synes bilen er som argument, så er jo det å legge inn din subjektive smak som argument. Skjønner ikke poenget med at du krangler på det.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 05. januar 2020, klokken 23:29Tror ikke lading bør være et ikke-kjøp argument uansett, disse bilene går så langt som de faktisk gjør så ladebehovet for mange er meget begrenset. Begeistringen for bilferie har ikke vært voldsom selv om diesel har lang rekkevidde og rask refill. Gratis superlading javel, men vi vet at superlading ikke er smart for batteriet på sikt. Det er heller ikke bærekraftig for et firma å gi bort og selge subisidiert drivstoff i et tiår, hvertfall ikke med 1 mill biler på farten.

Teslas superladernettverk er mer tilgjengelig og billigere enn det konkurrentene har tilgang til. Selvsagt er det et soleklart argument i favør av Tesla når man skal kjøpe elbil.

Nå er ikke gratis superlading inkludert lenger uansett, men å argumentere med at lademulighetene for Tesla egentlig ikke er en fordel likevel fordi "superlading ikke er smart for batteriet på sikt"... nå begynner du virkelig å dikte opp historier for å forsvare påstanden din.

En normal familie vil neppe superlade så mye at det går merkbart ut over batteriet uansett. Det man har sett er folk med gratis superlading som har gjort det omtrent daglig, og ladet omtrent eksklusivt på superlader. At det kan være negativt for batteriet kan sikkert stemme, men det er en ekstrem situasjon uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA