Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. juni 2020, klokken 15:39
Jeg var egentlig helt sikker på at veldig få ville velge Model 3 etter at Model Y kommer. Men nå begynner jeg å bli litt usikker. Ser på amerikansk Facebook gruppe for Model Y at veldig mange opplever at ungene blir fort bilsyke. Det har og blitt sagt at den ekstra høyden gjør at bilen ikke er like god i svinger. Bilen har jo høyere bakkeklaring enn Model 3, og i tillegg er jo ikke tyngdepunktet like lavt. Når det gjelder Model 3 (Peformance) så sa sønnen min at dette er den første bilen han aldri blir bilsyk i. Er jo kjipt å gå over til en bil som oftere lager bilsyke i forhold til bensinbiler. Kan jo være at amerikanerne ikke er like dyktige som meg å kjøre passasjervennlig... Ser jo at det går an å kjøpe senkesett til Model Y dersom det skulle være full krise, men vet ikke om det er godkjent i Norge.
Gått fra lav V70 til høy og åpen TMX. Yngstedattera var ofte bilsyk før, aldri lenger nå. Ikke umulig at de som sier dette er folk med TM3 som de ønsker å opprettholde en god bruktpris på sine TM3:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: knut3448 på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:22
Når Y introduseres så hadde det vært fint om Tesla fokuserte mer på pris med TM3. Før introduksjonen av 3 så ble det spekulert i startpris på under 300k. Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå. En 3 SR med stoffseter (om det gir en reell besparelse), ingen AP, nye+billigere battericeller til 299k hadde gjort plass til begge bilene i lineup'en.

Jeg tror heller det lønner seg for Tesla å komme med en ny, mindre og billigere bil.

turfsurf

Sitat fra: emurof på mandag 22. juni 2020, klokken 00:10
Jeg tror heller det lønner seg for Tesla å komme med en ny, mindre og billigere bil.
Enig, gitt at de har fått ned batterikostnaden til å konkurrere på pris med fossiler. Superenkle, billige småbiler selges det lassevis av ihvertfall i Europa.

Men personlig ønsker jeg meg en refresh av Model X, med nytt interiør, nytt batteri (lengre rekkevidde) og fikset understell. Eller bare få ut fingeren og levere CT i Norge :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: knut3448 på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:22
Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå.

Det var den jo også. Når det var snakk om $35k så var det etter tax refund på $7500. Nå har Tesla solgt så mange biler i USA at man ikke lenger får tax refund, og Model 3 starter på $38k.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: emurof på mandag 22. juni 2020, klokken 00:10
Sitat fra: knut3448 på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:22
Når Y introduseres så hadde det vært fint om Tesla fokuserte mer på pris med TM3. Før introduksjonen av 3 så ble det spekulert i startpris på under 300k. Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå. En 3 SR med stoffseter (om det gir en reell besparelse), ingen AP, nye+billigere battericeller til 299k hadde gjort plass til begge bilene i lineup'en.
Helt klart, må dette for Europa. En kortere M3 med hatchback.

Jeg tror heller det lønner seg for Tesla å komme med en ny, mindre og billigere bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

Er jo noko på gang i Kina:

"Based on the early drawing Tesla released, it loooks like Tesla is looking to produce a vehicle on the smaller — maybe even a hatchback, which would be awesome."

https://electrek.co/2020/06/15/tesla-chinese-small-electric-car-design-submission
Model Y LR Quicksilver, 2023

kodax

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juni 2020, klokken 06:45
...
Men personlig ønsker jeg meg en refresh av Model X, med nytt interiør, nytt batteri (lengre rekkevidde) og fikset understell. Eller bare få ut fingeren og levere CT i Norge :)
Hva er galt med understellet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på søndag 12. juli 2020, klokken 19:37
Hva er galt med understellet?
Blir vibrasjoner i det hvis man drar på noen ganger med luftfjærene i standard innstilling. Fikk fikset det fire ganger på vår, siste gangen sa de rett ut at de ikke kom til å fikse det flere ganger. Kunne selvfølgelig kjørt med bilen i always low som jeg gjorde til å begynne med, men da slet den ut dekkene på 18kkm.

Gadd ikke ha en bil som jeg ikke kunne bruke, så da solgte jeg den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Ang luftunderstell; hvilken instilling tar best vare på bilen? Har tatt det som en selvfølge at det er STANDARD som sliter minst på deler, siden dette er forhåndsvalgt av Tesla?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på søndag 12. juli 2020, klokken 20:49
Ang luftunderstell; hvilken instilling tar best vare på bilen? Har tatt det som en selvfølge at det er STANDARD som sliter minst på deler, siden dette er forhåndsvalgt av Tesla?
På X anbefaler Tesla selv low. På S vet jeg ikke. Kjører man som en pusekatt spiller det vel mindre rolle. Standard på S er vel omtrent like høyt som low på X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Min erfaring er STANDARD med LOW over 100 km/t.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 20:50
Sitat fra: JorEl på søndag 12. juli 2020, klokken 20:49
Ang luftunderstell; hvilken instilling tar best vare på bilen? Har tatt det som en selvfølge at det er STANDARD som sliter minst på deler, siden dette er forhåndsvalgt av Tesla?
På X anbefaler Tesla selv low. På S vet jeg ikke. Kjører man som en pusekatt spiller det vel mindre rolle. Standard på S er vel omtrent like høyt som low på X.
Så LOW er best for understellet (og annet?) for ikke-pusekattene, mens STANDARD er best for dekkene (også for oss pusekatter?)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. juli 2020, klokken 11:02
Så LOW er best for understellet (og annet?) for ikke-pusekattene, mens STANDARD er best for dekkene (også for oss pusekatter?)
Ja, det er vel en grei tolkning. Nå går det vel an å få firehjulskontroll og justering tilpasset å ha bilen i low, da skal det være mulig å få mindre skjeivslitasje på dekkene og.

Kanskje de har endret dette hos Tesla og, det siste paret med sommerdekk ble slitt mye jevnere enn det første.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Takk for understells-debatten :+1:
Når man står parkert i en liten skrå bakke, sidelengs, og det blir mer trykk på f.eks bakre høyrehjul og mindre trykk på venstre fremhjul? Noen anbefalinger, eller er det bar tull og tenke på?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA