Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på mandag 11. mai 2020, klokken 14:52
Dette er jo en Tesla gruppe, så regner ikke med høylytt klapping her, det må jeg vel leve med.
Litt ironisk at du drar offer kortet etter å ha skrevet det siterte

For meg viser det at det er følelser du spiller på og ikke erfaringer fra Model 3 som tråden omhandler. Og faktisk skjønner du det selv.

Jeg lot en kamerat overta ENiro som jeg hadde kontrakt på og han er strålende fornøyd, men det har ingenting her å gjøre.

La oss heller ta Y mot 3. Mye som har skjedd i det siste virker inn på den dynamikken. Pris, kvaliteter og funksjoner taler både for og imot.

knut3448

#301
Når Y introduseres så hadde det vært fint om Tesla fokuserte mer på pris med TM3. Før introduksjonen av 3 så ble det spekulert i startpris på under 300k. Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå. En 3 SR med stoffseter (om det gir en reell besparelse), ingen AP, nye+billigere battericeller til 299k hadde gjort plass til begge bilene i lineup'en.

ToWalkOrDrive

Jeg var egentlig helt sikker på at veldig få ville velge Model 3 etter at Model Y kommer. Men nå begynner jeg å bli litt usikker. Ser på amerikansk Facebook gruppe for Model Y at veldig mange opplever at ungene blir fort bilsyke. Det har og blitt sagt at den ekstra høyden gjør at bilen ikke er like god i svinger. Bilen har jo høyere bakkeklaring enn Model 3, og i tillegg er jo ikke tyngdepunktet like lavt. Når det gjelder Model 3 (Peformance) så sa sønnen min at dette er den første bilen han aldri blir bilsyk i. Er jo kjipt å gå over til en bil som oftere lager bilsyke i forhold til bensinbiler. Kan jo være at amerikanerne ikke er like dyktige som meg å kjøre passasjervennlig... Ser jo at det går an å kjøpe senkesett til Model Y dersom det skulle være full krise, men vet ikke om det er godkjent i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Hvorfor i all verden skulle Y lage folk mere bilsyke enn andre crossovers?

Y er mere praktisk m.t.p. innlasting, har bedre plass til folk og høyere sittestilling til en marginalt høyere pris.

TM3 / TMY fordeling blir nok lik som ellers for sammenlignbare bilmodeller, selv om jeg ikke helt kommer på reelle sammenligner.  Kanskje 3 serie vs X3, men der tror jeg prisforskjellen er større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: knut3448 på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:22
Når Y introduseres så hadde det vært fint om Tesla fokuserte mer på pris med TM3. Før introduksjonen av 3 så ble det spekulert i startpris på under 300k. Og det var jo mye snakk om at TM3 skule være en $35k bil. På tide å fokusere mer på dette nå. En 3 SR med stoffseter (om det gir en reell besparelse), ingen AP, nye+billigere battericeller til 299k hadde gjort plass til begge bilene i lineup'en.

Enig i at de burde lansere SR i Europa, men på den tiden det ble spekulert i startpris på under 300k lå vel dollaren drøye to kroner lavere mot krona enn nå. Det forklare en del, for å si det pent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tornaldo

At barnefamilier velger Model 3 fremfor Y pga at noen melder at barna blir bilsyke, virker lite trolig. Har ikke sett hvor omfattende det er med folk som kommer med disse tilbakemeldingene, men tipper det er litt som å gå ut fra at kommentarfeltet til VG er en god temperaturmåler for stemningen i det norske folk.

Men hvem blir ikke litt bilsyke av å kjøre en Tesla. Man blir jo til og med fort fysisk dårlig som sjåfør, hvis man trår på litt for mye, litt for ofte.  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 17:01
Hvorfor i all verden skulle Y lage folk mere bilsyke enn andre crossovers?

Y er mere praktisk m.t.p. innlasting, har bedre plass til folk og høyere sittestilling til en marginalt høyere pris.

TM3 / TMY fordeling blir nok lik som ellers for sammenlignbare bilmodeller, selv om jeg ikke helt kommer på reelle sammenligner.  Kanskje 3 serie vs X3, men der tror jeg prisforskjellen er større.

Spørs om dette ikke tegner seg ned til én stk. sønn, og ikke lar seg generalisere i nevneverdig grad. Kan kanskje ha noe med kjørestil å gjøre, også?

Selv var den manuelle bakluka, og især dette med at man ikke kan fjerne hatthylla, utslagsgivende til at jeg gikk vekk fra M3P. Kamelene den kan svelge blir ganske enkelt for små.
TM3P "FSD"

Zett

Jeg hadde også litt problemer med lett bilsyke barn rett etter at jeg fikk Model S-en i 2014. Var litt uvant med regen og mye krefter som gjør at man lett går litt opp og ned i fart. Problemet forsvant etter hvert når jeg lærte meg hvor mye jeg må trykke på gassen for å holde farten konstant.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. juni 2020, klokken 17:01
Hvorfor i all verden skulle Y lage folk mere bilsyke enn andre crossovers?

Y er mere praktisk m.t.p. innlasting, har bedre plass til folk og høyere sittestilling til en marginalt høyere pris.

TM3 / TMY fordeling blir nok lik som ellers for sammenlignbare bilmodeller, selv om jeg ikke helt kommer på reelle sammenligner.  Kanskje 3 serie vs X3, men der tror jeg prisforskjellen er større.

Jeg skrev vel ikke at de ble mer bilsyke enn i andre crossovers. De sa kun at de ble mer bilsyke enn i forrige bil. Forøvrig kan det og være folk blir mer bilsyke enn i andre crossovers dersom sjåførene trør på og bruker kraftig regenerering mye. Er nok mange som ikke har hatt Tesla som kjøper Model Y i USA nå, så får håpe at det er hovedgrunnen. Det er og noen som mener det er pga åpenheten i bilen bakover, som lurer ørene, som og skjedde på Bmw i3, men atter andre mener det er pga glasstaket som gir for mange inntrykk, i tillegg til høyere tyngdepunkt. Sist jeg sjekket var det vel ca 30 som skrev at de opplevde bilsyke med Model Y på den Facebook-siden.

Det er veldig mange som kjøpte Model 3 (sedan) fordi Tesla ikke hadde noen Model Y (SUV/CUV) på det tidspunktet til ok pris. Og hvis fordelingen blir som for andre biler så blir det ikke solgt mange Model 3 etterpå, siden det selges veldig få sedaner i Norge. Finn.no viser at det er veldig få sedaner som er til salgs nå, og det er nok fordi det er solgt få sedaner nye i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. juni 2020, klokken 08:25
Det er og noen som mener det er pga åpenheten i bilen bakover, som lurer ørene, som og skjedde på Bmw i3, men atter andre mener det er pga glasstaket som gir for mange inntrykk, i tillegg til høyere tyngdepunkt. Sist jeg sjekket var det vel ca 30 som skrev at de opplevde bilsyke med Model Y på den Facebook-siden.

At det er lettere å bli bilsyk i en Y en andre tilsvarende biler har jeg veldig liten tro på. Da har jeg mer tro på at dette problemet gjelder folk som:

A) Ikke har kjørt så mye spreke elbiler før med ditto (relativt) voldsomme akseleringer/nedbremsinger

eller

B) Kjører sin Model Y som om den skulle ha vært en Model 3. Viser statistikken om det er P-versjonene som mer mest utsatt for denne bilsyke-epidemien?


[konspirasjon]Det er selvsagt også mulighet C), nemlig at de med størst problemer ikke har Tesla i det hele tatt, men ser det opportunt å kaste seg på et slikt problem for å gjøre det større enn det er. :laugh: [/konspirasjon]
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Nei, det sier ikke noe om det, selv om de vel begynte med å levere ut P-versjoner. Jeg har og tro og håp om at det har med at folk gasser og regenererer brått og mye.

Så forøvrig en annen video hvor noen hadde skiftet støtdempere, og da tok de svingen omtrent like bra som en Model 3 på bane. Så om det er krise så bør det gjerne kunne fikses. Hattehylle går det vel og an å fikse på et vis....på langtur/sommerferie er jo bagasjerommet fyllt opp uansett...

Synes forøvrig det er litt synd de ikke kan lage biler hvor baksetet er 30cm høyere enn fremsetene, sånn at de som sitter bak også kan se veien. Pleier å gjøre underverker for bilsyke. Eneste bilen jeg har sett med høyere bakseter er RAV4, men de nyeste versjonene har visst senket bakset på den og.
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Enig med siste taler :)
Jeg fikk nesten mageinnholdet fra min datter nedover nakken på vår forrige 530Xd pga svingete veg, selv om jeg følte jeg kjørte relativt passasjervennlig.
Argumentet hennes var at hun ikke så veien pga dyp sittestilling sammenlignet med foregående bil som var SUV. Vi skiftet derfor tilbake til SUV igjen, og det skal nok sies at jeg kjørte sikkert litt skarpere med 530'en enn med dagens SUV som heller ikke tar svingene like godt ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

knut3448

#312
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:13Enig i at de burde lansere SR i Europa, men på den tiden det ble spekulert i startpris på under 300k lå vel dollaren drøye to kroner lavere mot krona enn nå. Det forklare en del, for å si det pent.
Ja, <300k er nok mye å be om med dagens valuta. Om de bare får gjennomført Battery Day snart så vet vi vel mer om batteriet. Ser det spekuleres i helt nede i $80/kWh på pakkenivå, da ser vi kanskje en reduksjon på 20k kr i batterikost. Det spekuleres også i at Tesla har høye marginer nå. Sammen med litt stigende kronekurs så snakker vi kanskje <350k. Trekk fra AP så greier de kanskje å prise den enda lavere. Jeg tenker at 3 og Y fint kan sameksistere og at 3 kan fortsette å selge godt om de tilbyr 3 i en "billigutgave".

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. juni 2020, klokken 10:23
Synes forøvrig det er litt synd de ikke kan lage biler hvor baksetet er 30cm høyere enn fremsetene, sånn at de som sitter bak også kan se veien.
Enda bedre løsning hadde vært justerbar høyde på baksetet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. juni 2020, klokken 16:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. juni 2020, klokken 10:23
Synes forøvrig det er litt synd de ikke kan lage biler hvor baksetet er 30cm høyere enn fremsetene, sånn at de som sitter bak også kan se veien.
Enda bedre løsning hadde vært justerbar høyde på baksetet.

Veldig godt poeng og en god idé!!
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA