Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Polo

#240
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. april 2020, klokken 11:26
Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. april 2020, klokken 09:37
Sitat fra: RuneW på fredag 03. april 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. april 2020, klokken 06:39
Sitat fra: Polo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:33
Fasiten fra 1. Kvartal 2020 viser jo at TMS og TMX ikke klarer litt konkurranse. Nærmest utradert fra markedet. TM3 skuffer også,klarer seg noe bedre, men har enda ikke fått så god konkurranse . Selger litt bedre enn gamle E-golf. Fortsetter brått nedover i Q2 og Q3 er min spådom.

Nå er faktisk fasiten ute og tesla solgte 40% flere biler i førstekvartal i år sammenlignet med i fjor. Hva er din (bort)forklaring?

Er dette en interessan diskusjon?  Jeg finner den relativt håpløs!
Ja - noen kan med fordel ties ihjel.
Eller vi kan lage mye støy

Er jo litt morro å utfordre Fanboyza her inne :-). Selvfølgelig går produksjonen til Tesla opp globalt, år for år. Elbil vokser  på flere markeder, Kina, Tyskland, Nederland for å nevne noen av de viktigste utenfor Teslas hjemmemarked Usa og Norge.

Mine kommentarer på salg har vært på det som skjer i Norge. Har ikke nok kompetanse til å vurdere alle markeder rundt om kring. Følger litt med på Tyskland, Kina og Nederland. Markedet i Norge er interessant fordi det er det elbilmarkedet som er mest modent av alle pga av avgiftsfritak og at flere og flere har erfart at elbil er brukbart. Elbilsalget vil passere 60% andel i enkelte måneder i 2020, og da er det interessant å se hva som skjer med de ulike produsentene, også Tesla. Jeg har uttalt meg om at TMX og TMS salget kommer til å stoppe opp i Norge, det ser ut til å skje. Og jeg har uttalt meg om at TMY, på langt nær vil oppnå de samme salgstallene som TM3 i Norge (selv om det er en langt bedre "Norgesbil" enn TM3) og at TM3 salget vil få tilsvarende bråstopp som TMS i Q3. Trenger ikke diskutere dette i det vide og det brede.

Det som også er interessant er å se reaksjonen på enhver "negativ" Tesla uttalelse her inne.
Stikker innom ved hver kvartslutt fremover :-)

Counterpointer

#241
Sitat fra: Polo på fredag 03. april 2020, klokken 12:46
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. april 2020, klokken 11:26
Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. april 2020, klokken 09:37
Sitat fra: RuneW på fredag 03. april 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. april 2020, klokken 06:39
Sitat fra: Polo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:33
Fasiten fra 1. Kvartal 2020 viser jo at TMS og TMX ikke klarer litt konkurranse. Nærmest utradert fra markedet. TM3 skuffer også,klarer seg noe bedre, men har enda ikke fått så god konkurranse . Selger litt bedre enn gamle E-golf. Fortsetter brått nedover i Q2 og Q3 er min spådom.

Nå er faktisk fasiten ute og tesla solgte 40% flere biler i førstekvartal i år sammenlignet med i fjor. Hva er din (bort)forklaring?

Er dette en interessan diskusjon?  Jeg finner den relativt håpløs!
Ja - noen kan med fordel ties ihjel.
Eller vi kan lage mye støy

Er jo litt morro å utfordre Fanboyza her inne :-). Selvfølgelig går produksjonen til Tesla opp globalt, år for år. Elbil vokser  på flere markeder, Kina, Tyskland, Nederland for å nevne noen av de viktigste utenfor Teslas hjemmemarked Usa og Norge.

Mine kommentarer på salg har vært på det som skjer i Norge. Har ikke nok kompetanse til å vurdere alle markeder rundt om kring. Følger litt med på Tyskland, Kina og Nederland. Markedet i Norge er interessant fordi det er det elbilmarkedet som er mest modent av alle pga av avgiftsfritak og at flere og flere har erfart at elbil er brukbart. Elbilsalget vil passere 60% andel i enkelte måneder i 2020, og da er det interessant å se hva som skjer med de ulike produsentene, også Tesla. Jeg har uttalt meg om at TMX og TMS salget kommer til å stoppe opp i Norge, det ser ut til å skje. Og jeg har uttalt meg om at TMY, på langt nær vil oppnå de samme salgstallene som TM3 i Norge (selv om det er en langt bedre "Norgesbil" enn TM3) og at TM3 salget vil få tilsvarende bråstopp som TMS i Q3. Trenger ikke diskutere dette i det vide og det brede.

Det som også er interessant er å se reaksjonen på enhver "negativ" Tesla uttalelse her inne.
Stikker innom ved hver kvartslutt fremover :-)
Det som er kjedelig er at du har fremstått som en ren «hater» (som er det eneste jeg synes er verre en fanboy )

Så bra at du nå kommer med begrunnelser for hvordan du tenker

Sikkert greit at du dropper neste kvartal da det garantert vil være et veldig avvikende kvartal som ikke kan brukes for dine pre korona prediksjoner.

Polo

Nei, bruker ikke energi på hate. Har vurdert å kjøpe Tesla ved to anledninger, og har gode venner som har Tesla. Og er generelt fan av elektrifisering av kjøretøy. Men makan til "enspora" som mange her er, er jo litt "fasinerende" :-). Det har vel litt med den "salgsrollen" som mange har hatt og delvis har.

Yes, du har helt rett, at alt må vurderes nå i Korona tider. Blir litt unntakstilstand. Ulike produsenter og markeder vil reagere ulikt. Men Korona er jo der for alle elbilprodusenter, så noe vil man kunne trekke ut.

Øyvind.h

Folk her inne vet jo blant annet at de rimelige S/X modellene er fjernet (60D/75D/SR), mer utstyr er gjort standard, dollar har steget nye mm. Flere åpenbare drivere for redusert salg. Å fokusere på at bilen ikke tåler konkurranse er i beste fall kunnskapsløst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Polo på fredag 03. april 2020, klokken 13:16
Nei, bruker ikke energi på hate. Har vurdert å kjøpe Tesla ved to anledninger, og har gode venner som har Tesla. Og er generelt fan av elektrifisering av kjøretøy. Men makan til "enspora" som mange her er, er jo litt "fasinerende" :-). Det har vel litt med den "salgsrollen" som mange har hatt og delvis har.

Yes, du har helt rett, at alt må vurderes nå i Korona tider. Blir litt unntakstilstand. Ulike produsenter og markeder vil reagere ulikt. Men Korona er jo der for alle elbilprodusenter, så noe vil man kunne trekke ut.

Ja, er jo klart at når en kjøper en bil som har det høyeste fornøyd-tallet i verden, og det stort sett er hyggelige folk som kjøper, så ønsker de seg jo det beste for de andre, og vil fortelle hvor bra det er, sånn at alle kan leve lykkelig helt til Corona kommer og tar de.

Hvis en ser på Model S salgets utvikling så er det ikke så rart at det salget har gått ned.
- Når Model S kom var det den eneste elektriske bilen som hadde lang rekkevidde...eneste reelle alternativet.
- Prisen i 2014 var 587.000 for en bakjulstrukket 85kWh. Nå er den billigste 37% dyrere: 805.142 uten vinterdekk. Det vil si at før så var 5-års-kostnaden billigere enn Toyota Avensis, når en tok med besparelser for oss som bor i en by og kjører et stykke. Nå har bilen større batteri, raskere og 4-hjulstrekk - den har blitt utenfor rekkevidde for den store mellomklassen. Nå er det mer på linje med Audi i kostnader...og dermed er markedet mye mindre.
- I tillegg til å ha konkurranse fra 3 andre bilmodeller er det jo mange flere som tilbyr langrekkeviddebiler nå.
- Ja, Model S begynner å bli en gammel modell. Er gjerne mange som ikke vil kjøpe en bil som har vært nesten lik i 5-6 år...utenpå...inni har det skjedd mye.

Men for å fullføre fasiten, så må jeg si at grunnen til at Model 3, S og X ikke selger mer nå er noe som skal skje senest i januar/februar: Da ruller Model Y på veien, som tar mye av det beste fra de tre øvrige modellene i en ny. Det vil bli en ny folke-bil. Det vil bli levert ut minst 8.000 biler i 1. kvartal i Norge i 2021. Sånn er det bare. 76% av folk kjøpte Model 3 fordi Model Y ikke var på markedet. Nå kan de bestille den. Og du lurer sikkert på hvorfor folk kjøper den i stedet for de andre?
-  ca 510.000,- enormt mye for pengene
- Stor bakluke med plass til 700 liter bagasje + frunk
- 12,5cm lengre benplass i baksetet, pluss høyere seter enn Model 3. Dermed god plass til barnevogner, golfbagger, barneseter, ræl
- uovertruffen ladeinfrastruktur
- Krok
- Takbøyler
- Over 50 mil rekkevidde, som er:
- Mindre sensitiv mot kulde pga uovertruffen effektivitet og varmepumpe
- Folk får sitte høyt - moten er crossovere/SUV-er
- Siste batteriteknologien med mulighet for 250kW lading....

Og så ser vi konkurrentene: "VW klarer ikke å fikse software sånn at bilene kan kjøre. ID4 utsatt". "VW må bremse produksjon pga mangel på batterier"......bla bla bla"...De er der Tesla var i 2011. Men e-golf klarer de....skjønner ikke problemet utenom UVILJE og kanskje udyktighet....

Samtidig sier Oslo's viktigste kvinne, at det skal svi enda mer å kjøre fossilt...

Game, set and Match til Tesla...de andre jobber febrilsk med å slippe og lage elbiler...
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: Polo på fredag 03. april 2020, klokken 12:46
Er jo litt morro å utfordre Fanboyza her inne :-). Selvfølgelig går produksjonen til Tesla opp globalt, år for år. Elbil vokser  på flere markeder, Kina, Tyskland, Nederland for å nevne noen av de viktigste utenfor Teslas hjemmemarked Usa og Norge.

Mine kommentarer på salg har vært på det som skjer i Norge. Har ikke nok kompetanse til å vurdere alle markeder rundt om kring.
Du må gjerne kritisere så mye du vil så lenge det er saklig og faktabasert. Jeg har akkurat kritisert Tesla i en annen tråd her inne, så fanboy påstandene er meningsløse og sier mest om deg.
Når du kritiserer - ikke spre løgner eller unnlate å ta med fakta. Når du dømmer Tesla nord og ned og baserer deg på salgstall i Norge alene, ja - så må du ta med det premisset. For Tesla er nok ikke salgstallene for Norge særlig avgjørende.
Se nedenfor om salgstall som jeg klippet fra en aksjetråd her inne:
En pen liten sammenligning i Q1-salg:

Tesla: +40%
GM: -7%
Toyota: -9%
Ford: -12%
Nissan: -30%

Forventer nedgang for alle i Q2.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kirky

Dessuten hvordan vet vi salgstall i Norge? Tesla klarer bare å levere så og så mye, og Norge får en bit. Kan godt være mange som venter på bil også.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

emurof

Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på mandag 06. april 2020, klokken 15:19
Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!

Wow! 11 ganger flere vil ha Y enn 3! Kan jo være litt fordi Y er nytt og spennende.
Da stemmer det at folk kjøpte 3 fordi Y ikke fantes. Så spørs det når en bør legge 3 ut for salg om en vil ha Y i første leveringsbølge...
Tesla Model Y                         2021-

Toalmar

Wow! 11 ganger flere vil ha Y enn 3! Kan jo være litt fordi Y er nytt og spennende.
Da stemmer det at folk kjøpte 3 fordi Y ikke fantes. Så spørs det når en bør legge 3 ut for salg om en vil ha Y i første leveringsbølge...
[/quote]
Er nok ingen fasitsvar på når man skal selge modell 3 for å få en grei pris. Hvis det er sånn at så mange ønsker y foran 3, så vil jeg anta at bruktprisen på 3 vil gå ned.
Jeg har i hvert fall solgt min allerede, så får vi se hva man går for etter hvert
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

chargedup

Sitat fra: emurof på mandag 06. april 2020, klokken 15:19
Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!

Er akkurat det samme inntrykket jeg har fått på forum og facebook, mange vil bytte ut sin nåværende Tesla med model Y. Sikkert ikke allverdens antall forespurte i undersøkelsen, men tyder jo på at mange av de som har elbil kommer til å kjøpe model Y. Som en kuriositet: Noen skriver jo til og med nå, i 2020, at de vurderer en ny model 3 som ventepølse for model Y. Jo flere som blir permittert eller mister jobbene pga Corona, desto mindre sjanse er det for at "alle" som har elbil nå vil bytte til model Y.

Om det er lurt å selge nå eller ikke får være opp til hver enkelt å vurdere, finnes ingen fasit. Plutselig kan prisen på ny model 3 feks sprette opp til 600' og da gjør man jo lurt i å vente. Mange med elbil har strukket finansiering langt mer enn de ville gjort på fossilbil pga driftsutgifter. Vi lever i en usikker tid akkurat nå og det kan slå begge veier på både bruktpris og nybilsalg. Etter 1 år og 15-20'km så jeg at det var unormalt lite verditap (40') på model 3 og valgte å selge og kjøpe en brukt billig Ampera samtidig som jeg sitter på sidelinjen og følger med.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1000kwh

Sitat fra: chargedup på mandag 06. april 2020, klokken 17:42
Sitat fra: emurof på mandag 06. april 2020, klokken 15:19
Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!

Er akkurat det samme inntrykket jeg har fått på forum og facebook, mange vil bytte ut sin nåværende Tesla med model Y. Sikkert ikke allverdens antall forespurte i undersøkelsen, men tyder jo på at mange av de som har elbil kommer til å kjøpe model Y. Som en kuriositet: Noen skriver jo til og med nå, i 2020, at de vurderer en ny model 3 som ventepølse for model Y. Jo flere som blir permittert eller mister jobbene pga Corona, desto mindre sjanse er det for at "alle" som har elbil nå vil bytte til model Y.

Om det er lurt å selge nå eller ikke får være opp til hver enkelt å vurdere, finnes ingen fasit. Plutselig kan prisen på ny model 3 feks sprette opp til 600' og da gjør man jo lurt i å vente. Mange med elbil har strukket finansiering langt mer enn de ville gjort på fossilbil pga driftsutgifter. Vi lever i en usikker tid akkurat nå og det kan slå begge veier på både bruktpris og nybilsalg. Etter 1 år og 15-20'km så jeg at det var unormalt lite verditap (40') på model 3 og valgte å selge og kjøpe en brukt billig Ampera samtidig som jeg sitter på sidelinjen og følger med.
Tror du taper mer på Amperaen enn å bare beholde Model 3

Det finnes en grense hvor billig folk selger ting, og den er ikke så lav som enkelte skal ha det til :D antall kjøpere er stort :)

Jon65

Sitat fra: emurof på mandag 06. april 2020, klokken 15:19
Ble denne artikkelen diskutert i tråden?

https://cleantechnica.com/2020/03/15/tesla-model-y-most-likely-next-ev-of-ev-owners-in-netherlands-norway-cleantechnica-report/

Denne undersøkelsen tyder jo på at Model Y vil ødelegge fullstendig for Model 3 i Norge. TM3 ligger til og med under VW ID.3 og "Other"(!).

Snart blir det billig å kjøpe brukt Model 3!

Det som overrasket meg mest her var kanskje at Norges mest solgt bil, e-tron, ikke engang er med på listen.

Counterpointer

Sitat fra: Jon65 på mandag 06. april 2020, klokken 18:59
Det som overrasket meg mest her var kanskje at Norges mest solgt bil, e-tron, ikke engang er med på listen.
Interessant poeng. Må jo si noe om vinkling på datagrunnlaget.

At Norge er et sted hvor det virkelig er et fokus på det nyeste nye er jo ikke overraskende.

Men jeg trodde at det var så dårlig etterspørsel etter Model Y, denne undersøkelsen tyder ikke akkurat på det.

Orbit

Det har nok også med hvor de som kjøper ny elbil kommer fra.

Siden de har spurt eksisterende elbileiere i Norge (på et tidspunkt hvor 20% av disse hadde Tesla, 1% e-tron), får de ikke med seg de som kjøper elbil for første gang. Helt uten substans for påstanden, tror jeg det er relativt flere e-tron-kjøpere som kommer direkte fra fossil/hybrid - enn for TMY-kjøpere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA