Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:06
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:56
Prisnedgang på 3 i dag, men det ser ikke ut til å ha skjedd noe med Y? Jeg har ikke fulgt så godt med

Nei, det har ikke skjedd noe med Model Y-prisen, selv om Model 3-prisen ble satt ned ca 35.000 i natt...
Kanskje de vil vente med å endre prisen på Model Y til de vet hvilket produkt Model Y Norge er.
...samt at Tesla sikkert ikke vil ha flere bestillinger før de vet mer om produksjonsstarten i Berlin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

.. samt at kronen kan svekke seg igjen før levering som gjør at de må sette opp prisen igjen.

Synes fremdeles det var veldig snodig at man kunne binde prisen så lenge før levering. Ingen hos tesla som har hørt om valutasvingninger?

DeepFu

Det er nå ganske nøyaktig 50.000 i forskjell mellom den Y'en jeg har reservert UTEN th.feste og en 3 MED th.feste. Er mer og mer i tvil om jeg gidder vente på en Y, eller bare går for en 3 til. Med th.feste fyller vi stort sett alle transportbehov vi har både til hverdags og ferie. Og når jeg i tillegg synes "suv" er den mest idiotiske karosseriformen som eksisterer, og sedan bare er den nest mest idiotiske formen så er det vel egentlig ganske greit. Så får jeg heller bytte den eldste 3'eren i en ID.BUZZ om noen år.  8)
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:06
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:56
Prisnedgang på 3 i dag, men det ser ikke ut til å ha skjedd noe med Y? Jeg har ikke fulgt så godt med

Nei, det har ikke skjedd noe med Model Y-prisen, selv om Model 3-prisen ble satt ned ca 35.000 i natt...
Kanskje de vil vente med å endre prisen på Model Y til de vet hvilket produkt Model Y Norge er.

Hadde vært veldig rart om ikke Y blir tilsvarende billigere. Er redd min tidlig-ute-strategi blir mindre og mindre verdt...  :laugh:

Men alt i alt er det jo bare supert om jeg kan få bilen 30k billigere med hengerfeste enn den jeg har i bestilling uten.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Ser de må sette ned Y med 54.000,- for at jeg skal komme likt ut (559 grå performance).
Faktisk litt mer usikker på hva jeg gjør om prisen på gammel bestilling er lik som ved ny bestilling når det nærmer seg leveranse. En rabatt fører til at jeg tar ut bilen. Er det derimot likegyldig prismessig om jeg tar den ut eller ei kan jeg like greit vente til det tidspunktet det passer best å bytte bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2020, klokken 15:50
En rabatt fører til at jeg tar ut bilen. Er det derimot likegyldig prismessig om jeg tar den ut eller ei kan jeg like greit vente til det tidspunktet det passer best å bytte bil.
Er i akkurat samme situasjon, og tenker det samme. Kommer jo litt an på tidspunkt og avgiftsspøkelset og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

eneste gangen det lønte seg å være tidlig ute med tesla var 2013/2014, mye hjulpet av valutakurs og treg levering.

har en Y performance til 570 i sort stående reservert, om jeg gidder ta ut får vi se

tok ut 3 performance med FSD tidlig for 645.000?, og solgte nå (heldigvis RETT før prisfall nå, men penga er inne osv, mistenker kjøper ikke er fornøyd når han får med seg nyhetene)

najtrox

Sitat fra: hemi på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:06
eneste gangen det lønte seg å være tidlig ute med tesla var 2013/2014, mye hjulpet av valutakurs og treg levering.

har en Y performance til 570 i sort stående reservert, om jeg gidder ta ut får vi se

tok ut 3 performance med FSD tidlig for 645.000?, og solgte nå (heldigvis RETT før prisfall nå, men penga er inne osv, mistenker kjøper ikke er fornøyd når han får med seg nyhetene)

Har det samme, bare i hvit med hvitt interiør. La i utgangspunktet inn kun fordi performance var så godt priset i forhold til LR. Mistenker at norsk pris vil falle til ish, det den var da jeg bestilte så man tjener neppe noe. Men man vet aldri :)

lirekassa

#158
De gjør lurt i å justere prisen på Y også, så alle får lagt inn hengerfeste i konfiguratoren. Vil spare dem for mye manuelt arbeid i aftersales om en stund.

Er prisen satt ned på Model 3 og ikke Y her fordi vi vil få Y fra Berlin og marginene til å begynne med der vil være lavere? Antar marginene nå på Model 3 fortsatt er bra ettersom de har lagt til flere features (varmepumpe, elektrisk åpner bagasjeluke).

Eller er de satt ned med så stor differanse mellom 3 og Y fordi de vil selge flest mulig 3'ere og det er eneste produktet de har opp mot Enyaq/ID.4?

Vi får se...kun noen løse teorier herfra :)

ToWalkOrDrive

Selv har Tesla sagt at de satte ned prisen på Model 3 fordi dollaren har blitt billigere i forhold til norske kroner, og benektet andre grunner. Kan og være at Tesla nå har kjøpt fremtidskontrakter på veksling mellom norske kroner og dollar, sånn at de vet de kan holde den prisen en stund.
Tesla Model Y                         2021-

lirekassa

Gjør lurt i å hedge, ja. Men da ligger det nok ikke annen motivasjon bak, og de ville satt ned prisene for Y om de var leveringsklare også.

emurof

Kanskje de ønsker å øke prisforskjellen mellom Model 3 og Model Y så det ikke er så liten forskjell?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på lørdag 17. oktober 2020, klokken 21:52
Kanskje de ønsker å øke prisforskjellen mellom Model 3 og Model Y så det ikke er så liten forskjell?

Ja, det hadde ikke vært dumt, og da lagt til større batteri på Y, luftfjøringer og massasje i førersetet :-)
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA