Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.4

Startet av Toalmar, lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39

« forrige - neste »

k1

Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?

Øyvind.h

Sitat fra: k1 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:05
Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?

Jepp. Aktiverer du range mode forvarmes ikke batteriet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

k1

#32
Så kanskje derfor dragmore aldri har sett det symbolet i appen?

Ved bruk av range mode on, vil også batterivarmeren reduseres fra 6kW til 3kW effekt under kjøring, så kanskje derfor det kreves 50-60km før de gule strekene forsvinner?

Øyvind.h

Usikker på hva som skjer med ikonet om range mode er aktivert.
Range mode deaktiverer batterivarmeren helt, også under kjøring. Dvs oppvarming av batteri skjer kun på grunn a bruk av batteriet.
Kupevarmeren kuttes fra 6kW til 3kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dragmore

Har aldri satt på eller brukt rangemode ;) Normal mode FTW!! Kan bekrefte at når bilen er "kald" og jeg ser disse gule strekene så bruker bilen vesentlig mer strøm.. Sånn 230-250wt pr km... men når de gule strekene er borte detter den fort ned i 150-180wt pr km..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

kodax

#35
Det bildet av batteriet oppe i hjørnet, er det ment som en indikasjon på at batteriet ikke har ideel temperatur og at det varmes opp?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

stefse

Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

Savner et øyeblikksforbruk "wattmeter" i model 3.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

S4e

Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Øyvind.h

Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

S4e

Sitat fra: Kim- på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Det er også denne case jeg er interessert i - for å få tilbake mye av energien for alle høydemeter ned fra fjellet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Øyvind.h

Sitat fra: Kim- på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Litt vanskelig å si om noe er pga SOC, men jeg vet at en del av begrensningen er kulde da jeg ikke ser tilsvarende begrensning ved samme SOC på sommeren.

Ved avreise lader jeg typisk til 80-85%. Med varmt batteri skal jeg få tilbake ca 5% SOC på vei ned fra fjellet (bruker ca 10-11% opp). På vinteren får jeg bare tilbake rundt 3%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: S4e på onsdag 30. oktober 2019, klokken 19:33
Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Hjelper såklart, men siste timen mot 100% vil uansett gå med forholdsvis lav ladeeffekt (på grunn av at batteriet blir fullt), så den bør ha stått på en stund for å ha opparbeidet lunk.

Forøvrig merker jeg forskjell på superlading om jeg har forvarmet bilen 15-20 minutter eller ikke (uten strøm tilkoblet).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA