Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.4

Startet av Toalmar, lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39

« forrige - neste »

Motorwatt

Enig. Audi har muligens sitt å stri med, men at andre også kan ha utfordringer betyr ingen ting, og er ikke noe forsvar for Tesla. Ser at det er registrert 42 software-endringer (også kalt oppdateringer) på ett år på Teslafi...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Det var heller ikke ment som forvar for Tesla eller andre. Bare at prinsippet med OTA er det beste.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Føler det totalt sett har vært veldig lite «bugs». Det er nesten utelukkende knyttet til AP at det er feil..

Appen har blant annet vært nær feilfri. Det hadde vært forbanna irriterende hvis den kom og gikk..

Lynet

Bugs har det alltid vært i styrenheter, og det vil det vel også fortsette med!
Opplevde det også på 80-tallet like etter at digitale styrenheter kom i bilene våre.
Og Boeing har vel noen hundre 737 max 8 stående på bakken på grunn av bugs i programvaren....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ToWalkOrDrive

Etter å ha hatt Tesla i 5 år er dette noe jeg har savnet. Å måtte huske hver morgen å gå inn på appen, i en travel hverdag, som fort tar en del sekunder å komme inn på. I den første tiden var det og perioder hvor folk ikke kom inn på appen av forskjellige grunner. Fremdeles kan det være et problem om du er på en hytte / fjellet uten mobildekning, eller i et garasjeanlegg.

Jeg skjønner hvorfor Tesla har vært tilbakeholdne med å innføre dette. Har hørt om Leaf-eiere som fortsatt har morgen-varmingen på mens de er i syden i juni. Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid". Litt på samme måte som at den varsler om lavt batterinivå, og varslinger den i dag gir om at temperaturen er lav, som gir kortere kjørelengde.

Men tenker de føler de må innføre dette nå, selv om de føler dette vil føre til mer energiforbruk og forurensing for å møte konkurransen fra alle andre elbilmerker, og jeg er veldig glad for det. Blir fest i gatene nå! Men hvor lenge er det til folk uten wifi får denne oppgraderingen?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:08
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:08
Men nå tipper jeg Tesla kan innføre varslinger som at "Er du sikker på at du ønsker å varme opp bilen - temp i værprognose viser 15 grader på angitt avgangstid".
Eller de kan slutte å forvarme bilen hvis den ikke ble kjørt etter forrige forvarming, slik som i3.
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt!  :-1:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:38
Ja, det ser jeg fram til. Gå ut i bilen, koble fra lader, kjøre 1mm, sette bilen i park, sette i lader og se at bilen blir varm igjen. Genialt!  :-1:
Lurt å komme med slike utsagn. Etter 4 år med i3 har jeg ikke måttet gjøre det du sier en eneste gang. Tesla kan jo bare sende en push notifikasjon om at forvarming er slått av, så kan man bare slå det på i appen igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Du kan jo prøve å starte forvarming tre ganger etter hverandre. Den tredje gangen er bilen kald, selv om appen sier "dette fungerte flott, nå varmes bilen!". Det står en beskjed på skjermen om at dette er deaktivert, og vil ikke fungere igjen før du kjører deg en tur.

Men det er i3, og en annen diskusjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

S4e

Sitat fra: gr på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:29
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.

Jo ser ut som den varmer batteri også nå. Tror ikke den gjorde det i starten (mars)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

dragmore

Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 13:56
Sitat fra: gr på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:13
Godt mulig, men tror også mange _tror_ de trenger det. Vi har det vel på e-Niro (enda aldri brukt, på tross av mangel på app), og har hatt det på e-Golf. På e-Golfen brukte vi det primært for å unngå å fullade batteriet, siden det gikk an å omgå mangelen på ladegrense ved å bruke avgangstid, men også et par ganger for å starte med varmt batteri. Fant fort ut at man skal ha rimelig "satt" hverdag for å kunne bruke det der på daglig basis. De få gangene en faktisk skal kjøre så langt at en får noe igjen for å forvarme batteriet, så er det lite stress å starte forvarming med telefonen. Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

For TM3 så finnes det så vidt jeg vet ikke noen mulighet for å forvarme batteriet, slik du har på TMS og TMX? Varme opp inneklima går lynfort, men selv om den står lenge med varme på så er batteriet i liten grad varmet opp.

Hvordan forvarmer du batteriet på en TMS? Jeg har aldri funnet en spesifik funksjon for det. Vet å varme opp kabinen via appen så blir ikke batteriet noe varmere av den grad..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Motorwatt

Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

dragmore

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Klykken

#29
Ved forvarming av batteri vil du ikke få full regen og alle gule strekene borte. Men batteriet blir "varmt nok". Vanlig lader genererer heller ikke nok varme (i vinterhalvåret) til at batteriet blir såpass varmt at du får full utnyttelse av regen.

Skaff deg en varmekilde i garasjen, og få varmen opp til 15+, så skal du se. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA