Skrevet av Emne: 2019.32.12.4  (Lest 3471 ganger)

k1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 275
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #30 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:05 »
Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11105
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #31 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:06 »
Har bruk av range mode on/off noe å si under forvarmingen mtp batteriet?

Jepp. Aktiverer du range mode forvarmes ikke batteriet.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

k1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 275
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #32 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:07 »
Så kanskje derfor dragmore aldri har sett det symbolet i appen?

Ved bruk av range mode on, vil også batterivarmeren reduseres fra 6kW til 3kW effekt under kjøring, så kanskje derfor det kreves 50-60km før de gule strekene forsvinner?
« Siste redigering: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:10 av k1 »

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11105
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #33 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:18 »
Usikker på hva som skjer med ikonet om range mode er aktivert.
Range mode deaktiverer batterivarmeren helt, også under kjøring. Dvs oppvarming av batteri skjer kun på grunn a bruk av batteriet.
Kupevarmeren kuttes fra 6kW til 3kW.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dragmore

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #34 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:39 »
Har aldri satt på eller brukt rangemode ;) Normal mode FTW!! Kan bekrefte at når bilen er "kald" og jeg ser disse gule strekene så bruker bilen vesentlig mer strøm.. Sånn 230-250wt pr km... men når de gule strekene er borte detter den fort ned i 150-180wt pr km..
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 597
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #35 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:42 »
Det bildet av batteriet oppe i hjørnet, er det ment som en indikasjon på at batteriet ikke har ideel temperatur og at det varmes opp?

 [ You are not allowed to view attachments ]
« Siste redigering: onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:46 av kodax »
Tesla Model X 75D 7-seter- Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 915
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #36 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:45 »
Ja.
S75D - prod 27/8/17

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6258
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #37 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19 »
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1384
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #38 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 17:23 »
Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

Savner et øyeblikksforbruk "wattmeter" i model 3.
eGolf
Tesla Model3 LR, Perlehvit, H.F.

S4e

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 780
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #39 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 19:33 »
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11105
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #40 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:17 »
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kim-

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 390
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #41 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:58 »
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?

S4e

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 780
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #42 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:00 »
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Det er også denne case jeg er interessert i - for å få tilbake mye av energien for alle høydemeter ned fra fjellet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11105
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #43 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:13 »
Jeg lader med 11kW på hytta. Selv om lading times opp mot avreise og jeg forvarmer opplever jeg fortsatt begrenset regenerering på vinteren på vei nedover.
er det begrensinger pga fullt batteri ?
Litt vanskelig å si om noe er pga SOC, men jeg vet at en del av begrensningen er kulde da jeg ikke ser tilsvarende begrensning ved samme SOC på sommeren.

Ved avreise lader jeg typisk til 80-85%. Med varmt batteri skal jeg få tilbake ca 5% SOC på vei ned fra fjellet (bruker ca 10-11% opp). På vinteren får jeg bare tilbake rundt 3%.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6258
    • Vis profil
Sv: 2019.32.12.4
« Svar #44 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:21 »
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Hjelper såklart, men siste timen mot 100% vil uansett gå med forholdsvis lav ladeeffekt (på grunn av at batteriet blir fullt), så den bør ha stått på en stund for å ha opparbeidet lunk.

Forøvrig merker jeg forskjell på superlading om jeg har forvarmet bilen 15-20 minutter eller ikke (uten strøm tilkoblet).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.