Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parklys

Startet av kråkebolle, lørdag 26. oktober 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

kråkebolle


Tom


KjerPetil

Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.

Og lys i baklykter på dagen, er det ikkje fortsatt påbudt her i landet eller er det trumfa av ein EU regel?
Sjåførlæraren eg hadde til klasse C var rimelig tydelig på at det var påbudt når vi havna bak ein med mørke baklys  :laugh:

ok67

Mange bilar som ikkje har baklys på dagtid, så det er truleg ikkje påbudt lenger.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Spinner

Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Og lys i baklykter på dagen, er det ikkje fortsatt påbudt her i landet eller er det trumfa av ein EU regel?
Sjåførlæraren eg hadde til klasse C var rimelig tydelig på at det var påbudt når vi havna bak ein med mørke baklys
Det har ikke vært påbudt siden 2012...

Handyman

Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.

Og lys i baklykter på dagen........
Kunne ikke vært mer enig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.

Så hver gang man tar en brekksladd så går lyset av? ;)

Jeg hadde blitt litt forbannet om Teslaen gikk over til parkys hver gang jeg satte den i "park", da hadde jeg ikke sett en dritt når jeg f.eks skal låse opp låsen på bommen inn på hytteveien, eller gå fra bilen og inn på hytta. Heldigvis beholder den nærlysene på en god stund (fjernlysene går av). "Follow me home"-lys er vel tilgjengelig på de fleste modeller nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. oktober 2019, klokken 09:49
Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.

Så hver gang man tar en brekksladd så går lyset av? ;)

Jeg hadde blitt litt forbannet om Teslaen gikk over til parkys hver gang jeg satte den i "park", da hadde jeg ikke sett en dritt når jeg f.eks skal låse opp låsen på bommen inn på hytteveien, eller gå fra bilen og inn på hytta. Heldigvis beholder den nærlysene på en god stund (fjernlysene går av). "Follow me home"-lys er vel tilgjengelig på de fleste modeller nå.
He he... Ser behovene dine, men jeg mener de ikke veier opp for alle de gangene folk ikke bruker parklys, og skaper direkte trafikkfarlige situasjoner.
I situasjonene du nevner kan kanskje parklys også kan være nok.
Nå som bilen har Sentry, så burde det heller være mulig å slå lysene på/av fra appen, i stedet for bare et blink.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Toalmar

Eventuelt kunne i man få en melding på displayet når man aktiverer håndbrekket, om ett klikk på meldingen så endres lysene til parklys. Da kan man enkelt velge selv
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

cra

Follow me home ble skrudd av i første uka, etter tredje naboen som ringte og gjorde meg oppmerksom på at lysa på bilen var på. Savner funksjonen fra Leafen; Ett nøkk i lyshornet gor 30sek follow me home (funker opptil 2 minutter (4 nøkk)). Da kan jeg bruke det bare de gangene jeg trenger det, og så lenge jeg trenger det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Smurfboy

Sitat fra: cra på søndag 27. oktober 2019, klokken 14:16
Follow me home ble skrudd av i første uka, etter tredje naboen som ringte og gjorde meg oppmerksom på at lysa på bilen var på. Savner funksjonen fra Leafen; Ett nøkk i lyshornet gor 30sek follow me home (funker opptil 2 minutter (4 nøkk)). Da kan jeg bruke det bare de gangene jeg trenger det, og så lenge jeg trenger det.


Hørtes ut som interessante naboer   :police:

morrun

Hvor mange trykk og sveip må til for å få på tåkelys? Tenkte på det i går kveld, da jeg kjørte inn i en tåkedott? Var opptatt med å se på veien, så gjorde ikke noe med det. Dotten forsvant like fort som den kom. På andre biler jeg har hatt, har tåkelys foran/bak bare vært "vri" eller et trykk unna. Er det mer styr på modell 3? Bør være kjapt tilgjengelig slikt, synes jeg.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Handyman

#12
Sitat fra: morrun på søndag 27. oktober 2019, klokken 22:15
Hvor mange trykk og sveip må til for å få på tåkelys? Tenkte på det i går kveld, da jeg kjørte inn i en tåkedott? Var opptatt med å se på veien, så gjorde ikke noe med det. Dotten forsvant like fort som den kom. På andre biler jeg har hatt, har tåkelys foran/bak bare vært "vri" eller et trykk unna. Er det mer styr på modell 3? Bør være kjapt tilgjengelig slikt, synes jeg.
Det er 2 trykk på skjermen....settings og så trykk på tåkelys.
Evt 3 trykk for Settings/lights/tåkelys.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.
Vel, bilen er etter reglene ikke parkert om håndbrekket er på. Forskrift om kjørende og gående trafikk/Trafikkreglenes §1, k) sier
Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.

Det er også fullt mulig å hensette bilen trygt uten å benytte håndbrekket, så noe automatikk på dette er vanskelig.
Men hva om Musk/Tesla tok initiativ til en valgbar meny enten á là valgkortene nede i venstre seksjon, eller under "Bilmenyen" hvor man kan skreddersy og samle sine egne hurtigtaster? Da kunne man hatt f.eks.  lysbryterinnstillinger, viskerinnstillinger, varme i seter og åpning av trunk i sin egen meny?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

#14
Sitat fra: Autowinder på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:01
Sitat fra: KjerPetil på lørdag 26. oktober 2019, klokken 23:38
Det burde vore eit valg at bilen går automatisk over til parklys med handbrekk på, som ein strengt talt skal ha på når ein er parkert.
Irriterande å møte folk f.eks i busslommar etter landeveg med nærlys på.
Vel, bilen er etter reglene ikke parkert om håndbrekket er på. Forskrift om kjørende og gående trafikk/Trafikkreglenes §1, k) sier
Parkering: Enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.

Det er også fullt mulig å hensette bilen trygt uten å benytte håndbrekket, så noe automatikk på dette er vanskelig.
Men hva om Musk/Tesla tok initiativ til en valgbar meny enten á là valgkortene nede i venstre seksjon, eller under "Bilmenyen" hvor man kan skreddersy og samle sine egne hurtigtaster? Da kunne man hatt f.eks.  lysbryterinnstillinger, viskerinnstillinger, varme i seter og åpning av trunk i sin egen meny?
Formålet med parkeringslys er at man ikke skal blende eller skape andre farlige forhold når man ikke kjører.
Derfor bør man bruke parklys når man stopper, selv om det pr definisjon ikke er en parkering.
Dersom man stopper (ikke parkerer) på en busslomme med et gangfelt i like ved uten å sette på parklys, er det fare for at man blender motgående trafikk slik at det blir vanskelig å se en fotgjenger i gangfeltet.
Det er en grunn til at mange busser automatisk skifter til parklys når dørene åpnes, selv om det kanskje ikke er et krav.
Formålet med å bruke parklys er å unngå blending og farlige situasjoner.
Etter min mening burde de fleste være mye bedre til å bruke parklys, også under kort stans.

EDIT: Bruk av parkeringslys gjelder både stans og parkering.
4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.
Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA