Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parklys

Startet av kråkebolle, lørdag 26. oktober 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

cra

Jeg oppfordrer på det sterkeste å bruke P-lys. Jeg var ute for en episode for 3-4 år siden der det stod en bil parkert langs veien i høstmørket. Nærlysa var på. Jeg passerte den åpne døra med bare noen millimeters klaring. Det var helt umulig å se at døra var åpen pga nærlysa, nettopp pga "blending" (Jeg ble ikke blenda i den forstand, men det var umulig å se forbi lysa på bilen). Hadde idioten hatt parklys på hadde jeg hatt sjans å se døra. Var det ikke for at fruen av med og "tvang meg" til å kjøre dit vi skulle hadde han som stod parkert fått ei lekse han hadde huska fremdeles.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Autowinder

Sitat fra: cra på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:09
Jeg oppfordrer på det sterkeste å bruke P-lys. Jeg var ute for en episode for 3-4 år siden der det stod en bil parkert langs veien i høstmørket. Nærlysa var på. Jeg passerte den åpne døra med bare noen millimeters klaring. Det var helt umulig å se at døra var åpen pga nærlysa, nettopp pga "blending" (Jeg ble ikke blenda i den forstand, men det var umulig å se forbi lysa på bilen). Hadde idioten hatt parklys på hadde jeg hatt sjans å se døra. Var det ikke for at fruen av med og "tvang meg" til å kjøre dit vi skulle hadde han som stod parkert fått ei lekse han hadde huska fremdeles.

Ja, jeg er ikke uenig i at det skaper farlige situasjoner, jeg opplevde en sist nå fredag kveld. Jeg svarer alltid med fullt lys for å se best mulig i slike situasjoner, når det ikke sjenerer motgående trafikk. Det jeg tok tak i var muligheten til å få til automatikk for slike situasjoner :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

cra

Full automatikk er nok vanskelig siden det er uendelig mange situasjone man kan komem ut for, men det er helt sikkert mulig å få til noe. Det hender jeg er ut av bilen på korte stopp (levere ting i postkasser etc) og da er det knotete at bilen automatisk slår seg helt av, selv om det selvsagt er helt supert ellers.

Som noen har foreslått kunne en egendefinert modus for hvordan lysene skal oppføre seg være en god start.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mondeo

Kunne vært så enkelt som at det kom opp snarveier for lys når man satt bilen i park.
Hadde ikke trengt å fylle skjermen - bare en liten linje med knapper som når man sette på viskerne f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA