Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av stesch, lørdag 26. oktober 2019, klokken 14:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:07
Teknologi og materialvalg på luftfjæring har blitt mye bedre på nyere generasjoner. Men når det først ryker er det dyrt. Bør tas innenfor garantiperioden. Bytte kit finnes også på flere av de eldre fossilbilene.


Les denne om fossile biler: https://www.klikk.no/motor/nybil-dyre-reparasjoner-vanligere-enn-du-tror-6719086
Kopi:
Deler til luftfjæring er også rådyrt, et demperben til et kjent merke koster 20.500,- pluss montering, og alle disse med moms i tillegg

Tviler ikke på bytte/reparasjon er dyrt...

Men det jeg jo egentlig lurte på er:
- Bør jeg være mye mer forsiktig over fartsdempere, ferister og liknende enn jeg har vært med andre biler (med "normalfjærer") jeg har hatt opp i gjennom? Tolker Hemis svar som at luftfjærene ikke bør tåle noe mindre enn de andre...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

SurSnasen

#31
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:55
Men det jeg jo egentlig lurte på er:
- Bør jeg være mye mer forsiktig over fartsdempere, ferister og liknende enn jeg har vært med andre biler (med "normalfjærer") jeg har hatt opp i gjennom? Tolker Hemis svar som at luftfjærene ikke bør tåle noe mindre enn de andre...

Luftdemperene skal ikke tåle noe mindre enn konvensjonelle fjærer. Men hver avfjæringstype har sin "sweetspot" når det gjelder hva de tåler. Det som er sikkert er at dersom noe ryker å luftfjærer så blir det dyrere enn konvensjonelle fjærer. Fordelen, dog, er at du med luftdempere har mulighet til å heve bilen i områder med dårlig vei og/eller fartshumper, ferister og annet, slik at du kan få mer margin og fjæringsvei.

storeulv

Mulig jeg både pirker og spør dumt, men det er vel strengt tatt luftDEMPERE og stålfjærer vi snakker om? Og er det ikke de samme stålfjærene uansett om man har luftdempere eller ikke?

Her spør jeg for egen lærings skyld. Jeg har ikke veldig god greie på bil, men jeg forsøker å forstå ting :)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

RJK

Her er en liten video som riktignok fokuserer på ettermarkeds luftfjærer, men er vel mer eller mindre samme virkemåte.


https://www.youtube.com/watch?v=gEe-Wa6GZ6Y
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

#34
Sitat fra: storeulv på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:58
Mulig jeg både pirker og spør dumt, men det er vel strengt tatt luftDEMPERE og stålfjærer vi snakker om? Og er det ikke de samme stålfjærene uansett om man har luftdempere eller ikke?

Her spør jeg for egen lærings skyld. Jeg har ikke veldig god greie på bil, men jeg forsøker å forstå ting :)
Luftfjærer og oljedemper. Demperne er alltid noe hydraulisk med gode varmegenskaper, dvs endrer ikke viskositet når de blir varme. En vanlig bil har stålfjærer med oljedempere. Etron har adaptive dempere, altså kan dempingen endres elektronisk.

Fjæringen gjør at hjulet spretter ut igjen. Demping bremser hjulet ved kompresjon og ved retur. En bil uten demping funker som en hoppestokk...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: storeulv på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:58
Mulig jeg både pirker og spør dumt, men det er vel strengt tatt luftDEMPERE og stålfjærer vi snakker om? Og er det ikke de samme stålfjærene uansett om man har luftdempere eller ikke?

Her spør jeg for egen lærings skyld. Jeg har ikke veldig god greie på bil, men jeg forsøker å forstå ting :)

Nei, luft demper og fjær en en enhet - ikke fjær plus luft demper.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

#36
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2020, klokken 17:58
Nei, luft demper og fjær en en enhet - ikke fjær plus luft demper.
eh nei. Det er ingen luft demper, det er luftbelg/fjær og demper i tillegg. 
Her er et par bilder fra min I-Pace, foran er fjær og demper en integrert del men likefullt er det luftbelgen som fjærer og demperen som demper.

De bilene som har adaptive demping har da i tillegg elektrisk styring av demperdelen som justerer mellom komfortmodus og sportsmodus (stivere demping)

4Matic Fanatic

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:37
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. oktober 2020, klokken 17:58
Nei, luft demper og fjær en en enhet - ikke fjær plus luft demper.
eh nei. Det er ingen luft demper, det er luftbelg/fjær og demper i tillegg. 
Når jeg leser enda en gang misforsto jeg sannsynligvis hva du mente her - vi er nok enige om at fjæren enten er stål eller luft, og demperdelen enten er vanlige gass/oljedempere eller adaptive dempere.  :-)

daktari

#38
Du trenger visst å få bremset litt kraftig i N 4Matic!

Når fjær og demper er en felles enhet kalles det gjerne "coil over", men vet ikke hva man kaller en kombinert luftfjør/demper på fagspråket? Etron har også individuell luftbelg bak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på fredag 16. oktober 2020, klokken 10:47
Du trenger visst å få bremset litt kraftig i N 4Matic!
Dette var etter at bilen hadde stått 3 måneder ute hos forhandleren i påvente av en ny ledningstump, og jeg skulle sette på sommerdekkene i slutten av juli...
Skivene ser greie ut nå tenker jeg.   ;)

ThomasEL

Hver gang lader plugges i bilen og lading starter opp, så senkes bilen noe. Dette gjelder både ved AC- og DC-lading.

Da jeg plugget i en 50kW DC-lader i nær -20 grader i dag, så knaket og brakte det noe aldeles forferdelig i bilen da ladingen startet opp og bilen senket seg litt.. Kunne høres ut som noe knakk i fillebiter, men fikk ingen feilmelding eller problemer etterpå.
- Kan det være noe som hadde frosset helt fast, og at det var is i systemet som knakk opp, mon tro..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#41
Sikker på at bilen senket seg? Det som skjer når du kobler til laderen er at parkeringsbremsen går på. Litt irriterende. Jeg lærte allerede i ungdommen at det ikke er lurt å kjøre til fjellet og sette på brekket. Lang historie, men den involverer en eldre, fossil Audi, en lokal bonde og en blåselampe. :D

Alternativ forklaring. Jeg hørte også fæle lyder da jeg parkerte i dag da jeg koblet til laderen. Høres ut som frosne plastspjeld, spør du meg. Hadde denne lyden nesten alltid i kuldegrader på Model S. Men har aldri hørt den på e-tron ila. nær to år, før nå de siste dagene. Og det har da vært kaldt før.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Tipper som elektro også på nedfrosne plastspjeld. Spesielt de nederst i frontfanger (under skiltet) er utsatt for å pakkes med snø/is på vinteren. Kjører du først i våt snø/saltsuppe som legger seg nederst på fronten, og så i kaldt nok vær til at dette fryser til is, får du et solid isskjold her.

Bilen insisterer på å teste dem ved start av lading, selv AC-lading i kaldt vær (hvor behov for batterikjøling er helt usannsynlig). Dersom de har vært fastfryst, vil du finne en 'intermittent' feilkode i OBDeleven under "C5 - Thermal management", med "Active grille air shutter stuck" eller lignende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#43
FYI, under vår lange tur hjem fra Sverige frøs Luftfjæringen fast nært Kiruna, under kjøring og jeg fikk en feilmelding.

Da var det ca -10 og snø samt at bilen hade samlet på seg masse is rundt hjulene (hadde kjørt i varmere vær og slaps dagen før). Jeg måtte hogge vekk en del is for å kunne svinge i det hele tatt.

Etter fjerning av is og noen mil til dagen etterpå forsvant feilmeldingen
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

@Orbit og @Elektro:

Takk, tror dere kan ha rett i at det kan være de spjellene i grillen.

(Jeg mener fortsatt at bilen pleier å senke seg noe når lader kobles til, men enig i at det ikke nødvendigvis var det som "knaket")

Sjekket om det lå noen feilmeldinger under "Thermal management" i OBDeleven. Det gjorde det ikke, så da har nok disse spjellene/ventilene klart åpne-/lukketesten, til tross for at de knirket og knakk voldsomt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA