Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av stesch, lørdag 26. oktober 2019, klokken 14:33

« forrige - neste »

stesch

Har prøvekjørt e-tron og valget står mellom den og Polestar 2. Jeg syns e-tron var helt nydelig å kjøre, men husker jeg en gang så på brukt A6 og kikket i hanskerommet der det lå noen kvitteringer på bytte av deler i luftfjæringen. det var ikke akkurat småpenger! Noen som har kunnskap/erfaring med nyere Audi med luftfjæring og som kan fortelle om det er mye feil på systemet?

Trond.m

Hvor gammel / km stand var A6'en da du kjøpte den ?

Etter 200K km og 10 år regner jeg uansett at e-tron er moden for historisk museum 😏

stesch

Jeg kjøpte ikke da jeg ble skremt av potensielle kostnader. Så det jeg lurer på er hvordan driftssikkerheten er på luftfjæringen.

Trond.m

Er det slitedeler som må byttes på service, eller vil garantien dekke alle feil som måtte oppstå i 5 år ?

Machina

Hvis du planlegger å ha en E-tron i mere enn 5 år kan det vise seg å bli en kostbar affære, det kan også bli problemfritt selvfølgelig, men det hadde jeg ikke tatt sjansen på. E-tron inneholder mye ny teknologi og potensielle kostnader kan bli svært høye etter garanti perioden. Audi er heller ikke kjent for å forbrukervennlige priser på reservedeler, så hvis du planlegger å kjøpe ny bil og ha den lengre enn 5 år bør du ta høyde for at du kan få deg en overraskelser eller to

hELgenen

Ville bli svært forundret om ikke Polestar 2 vil vise seg å være den klart billigste bilen å eie når valget står mellom denne og e-tron.  Luftfjæring er dyrt når det ryker.......

hemi

Audi er ikke rangerover, luftfjærings systemene deres er bra og ikke håpløst dyre.

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:04
Ville bli svært forundret om ikke Polestar 2 vil vise seg å være den klart billigste bilen å eie når valget står mellom denne og e-tron.  Luftfjæring er dyrt når det ryker.......

En ny bilprodusent skal være problemfri og Audi bare problemer - den skjønner jeg ikke ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. oktober 2019, klokken 08:13
En ny bilprodusent skal være problemfri og Audi bare problemer - den skjønner jeg ikke ?
Nja, Polestar er vel stort sett Volvo, så helt nye er de ikke.

Det er vel klart at luftfjæring er mere problematisk og kostbart enn vanlig fjæring, så det er jo en ulempe for Audi. I tillegg er etron en større og tyngre bil, og generelt vil de være dyrere å drifte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Machina

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. oktober 2019, klokken 08:13
En ny bilprodusent skal være problemfri og Audi bare problemer - den skjønner jeg ikke ?
Nja, Polestar er vel stort sett Volvo, så helt nye er de ikke.

Det er vel klart at luftfjæring er mere problematisk og kostbart enn vanlig fjæring, så det er jo en ulempe for Audi. I tillegg er etron en større og tyngre bil, og generelt vil de være dyrere å drifte.

De første 5 årene vil garantien ta de fleste kostnadene for deg om du ikke kjører ekstremt mye.

Det er en ulempe for Audi om fjærene ryker de 5 første årene, etter det er det en ulempe for deg som eier og en fordel for Audi. Nye dyre premium biler har noen grelle eksempler å vise til når det gjelder kostnad for eier etter 5 år. Luftfjærer er dyrt og når de ryker koster det. Premium biler har også svært dyre deler. Nydelig eksempel er frontlykt til I-pace 55 000,-. Jada, du kan sikkert finne kondemnerte biler og skru ut lykten der eller kjøpe uorginalt og bytte selv, men det koster fortsatt mye og er langt mere arbeid enn å bare sette bilen på verksted å få det fikset

Ingeniøren

Samtidig har man forsikring...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. oktober 2019, klokken 14:44
Samtidig har man forsikring...
Jo da, men det er vel kundene som betaler det uansett. 55.000 for en lykt burde regnes som ran. Noen som vet hva hovedlys til e-tron koster ?

Machina

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. oktober 2019, klokken 14:44
Samtidig har man forsikring...

Forsikring er vel og bra, men med sånne priser på deler blir forsikringspremien deretter. Prisene på mye original deler fremstår som kunstig høye, men dette er bare spekulasjon.

elektro

Har hørt div. skrekkhistorier luftfjæring, uavhengig av merke, og det er vel per def. en slitedel.. Mulig du kan få den på garantien innenfor fem år, men har du kjørt mer enn 100.000, tror jeg du må krangle en del. Fristende å vise til en av Teslabjørn sine siste videoer, der Model X'en hans har knelet for 3. gang eller noe. :o Den bilen er jo godt brukt, men likevel. Det kan skje. Og det vil skje med en del e-tron også. Trøsten får være at dette som regel skjer på et tidspunkt hvor verditapet har flatet ut.

Jeg hadde Model S med stålfjærer, de var helt glimrende, men savnet bakkeklaring. Bilen var lang og slo av og til oppi fartsdumper ol.

Tenkte meg ned for å se på Polestar i dag. Hadde jeg ikke hatt behov for mer plass og kunnet vente litt, så ville jeg sterkt vurdert den. Den snakker virkelig til meg! Ville også potensielt anbefalt den til veldig mange andre, men nettopp bakkeklaringen er et issue. Det å kunne kjøre bekymringsløst opp en kjerrevei, på ferger, over fartsdumper, inntil fortauskanter osv. er gull verdt synes jeg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kjbu

Jeg har en del erfaring med luftfjæring på Q7.

Etter 10-15 år må dette repareres:
- Kompressor byttes. Tørkemiddel blir oppbrukt og den ruster innvendig.
- Tilbakeslagsventiler går i stykker, oftest grunnet korrosjon
- Luftputer byttes grunnet korrosjon i ventilgjennomføring
- Nivå følere går i stykker grunnet salt i kuleledd på noen små plastarmer

På originalt verksted snakker vi rundt 100.000kr
Uoriginale deler og selv/privat mekking rundt 30.000kr
Jeg byttet alt dette selv for 20.000kr i uoriginale deler.

Vi kan forvente tilsvarende for E-Tron, stoler ikke på at VW har bedret kvaliteten så mye de siste 15 årene på luftdempere.

Salt og mye fukt drar ned levetid på hele systemet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA