Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av stesch, lørdag 26. oktober 2019, klokken 14:33

« forrige - neste »

eivhelle

Jeg velger å se det på denne måten.

Hva er verst. En reparasjon på 100k etter 10-15 år eller det faktum at bilen har hatt et verdifall på 500k.
Klarer man å overse verdifallet trenger man heller ikke å bekymre seg for mulige reparasjoner som ligger laaangt frem i tid.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ingeniøren

Enig, og kjøper man fjærer og fjærben i stedet så må man fort bytte støtdempere et par ganger før luftfjærer må byttes.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

samotholt

Har gammel Allroad hvor alle luftdempere og kompressor er skiftet. Dette er gjort på verksted, men ikke med orginaldeler.

Vi snakker vel her om rundt 25-tusen totalt. Mao. helt overkommelig. I mine øyne er "gratis" luftfjæring en av de store fordelene med e-tron.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Ingeniøren

Sitat fra: samotholt på søndag 03. november 2019, klokken 18:19
Har gammel Allroad hvor alle luftdempere og kompressor er skiftet. Dette er gjort på verksted, men ikke med orginaldeler.

Vi snakker vel her om rundt 25-tusen totalt. Mao. helt overkommelig. I mine øyne er "gratis" luftfjæring en av de store fordelene med e-tron.

Ja, begrenset SUV uten luft og muligheter for å heve og senke bilen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på søndag 27. oktober 2019, klokken 15:15
55.000 for en lykt burde regnes som ran. Noen som vet hva hovedlys til e-tron koster ?
Matrix-LED ligger i det prisleiet enten det står Jaguar, BMW eller MB-logo på glasset.
Her er brukte A6-lykter på eBay. Du kan nok gange prisen med to-tre-fire om du skal hente den ut ny hos Møller

Atle3

Sitat fra: hemi på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:11
Audi er ikke rangerover, luftfjærings systemene deres er bra og ikke håpløst dyre.

Synes luftfjæring på land rover er lett og billig og holde igang.

tromsø

Kjørte en tur på 18 mil idag med min etron 50, tatt ut 2. Juli. Den har fungert meget bra unntatt appen og den er klart gjerrigere enn en 55 som jeg hadde som leiebil.

Idag fungerte dog ikke luftfjæringen, den var helt låst på mellomhøyde og gikk ikke å endre. Tok en liten tur til ikveld og da fungerer fjæringen. Noen andre som har hatt samme feil?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Hyperstress

Jeg har hatt det samme en gang for flere mnd siden. Har ikke skjedd siden.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tromsø

Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. juli 2020, klokken 23:21
Jeg har hatt det samme en gang for flere mnd siden. Har ikke skjedd siden.

Ok, ikke allena da. Sær bugg! Håper jeg ikke ser den igjen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Har aldri vært borti noe feil på luftfjæring, på snart halvannet år og over 30.000 km.

Synes dog den kunne justert seg raskere ned automatisk ved kjøring i 120 km/t. i Comfort og Auto Blir mye kjøring i Dynamic uten Sport for å få bilen litt lavere på motorvei.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Hatt en gang at den ikke viste høydene lenger. Men den justerte høyden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Noen som har noen tanker om hvor mye luftfjærene i e-tron «tåler» sammenlignet med tradisjonelle dempere og fjæring..?

Tenker hvis man f eks overser en fartsdemper, et hull i asfalten eller ei ferist, og durer over i litt for høy fart.
- Er sjansen stor for at man ødelegger noe?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

Hatt luftfjæring på flere biler, aldri kvelda den med last, hopping, testing av hvor fort man kan kjøre på dump og lignende, stortsett alltid vært alder som er greia.

THE

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. november 2019, klokken 12:08
Enig, og kjøper man fjærer og fjærben i stedet så må man fort bytte støtdempere et par ganger før luftfjærer må byttes.

Man må regne med å bytte stålfjærer også. På de siste bilene mine har jeg byttet fjærer pga. brudd i nederste turn etter drøyt 100000 km. På en bil skiftet jeg bare fremme, på en annen bil måtte jeg skifte både foran og bak.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

Teknologi og materialvalg på luftfjæring har blitt mye bedre på nyere generasjoner. Men når det først ryker er det dyrt. Bør tas innenfor garantiperioden. Bytte kit finnes også på flere av de eldre fossilbilene.


Les denne om fossile biler: https://www.klikk.no/motor/nybil-dyre-reparasjoner-vanligere-enn-du-tror-6719086
Kopi:
Deler til luftfjæring er også rådyrt, et demperben til et kjent merke koster 20.500,- pluss montering, og alle disse med moms i tillegg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA