Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DinSide: - Elbiler bør holde seg hjemme!

Startet av OhmPaPa, lørdag 26. oktober 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat
- Elbiler burde holde seg hjemme. Enkelt og greit. Så hard er jeg på det!

Det sier den munnrappe og kjente profilen fra TV-serien «Vinterveiens Helter», Bjørn Legreid, om elektriske biler på fjellet. Han mener man må ha full tank - enten med diesel eller bensin, om man skal legge ut på lengre biltur vinterstid.

https://www.dinside.no/motor/elbiler-bor-holde-seg-hjemme/71686633

Counterpointer

Dinosaurtankegang

Å ikke gjøre forskjell på en Reva/Buddy eller langdistansebil med 90-100 kWh batteri sier sitt.

automat

Denne påstanden burde jo vært faktasjekket. Hvor mye øker forbruket ved kolonnekjøring? Hvor mye bruker elbilen på oppvarming når den står stille i dårlig vær, og hvor mange timer bør man ta høyde for å stå innesnødd på fjellet før man blir reddet? (Står man og venter på kolonne, så har man muligheten for å snu, og kjøre tilbake til sivilisasjonen).

Hvor mange elbiler har faktisk blitt reddet ned fra fjellet i uvær, fordi de er strømtom?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Nå er jo DinSide blitt en skikkelig clickbait-fabrikk da så det er vel ikke annet å vente.  :(

Artikkelen handler jo ikke om elbiler i heletatt - men om Hoksrud på glattkjøringskurs. Så da blir det veldig tendensiøst å bare ha om elbiler i overskriften.

Din Side får bare Du kan ikke vise dette vedlegget.

Amatøren

Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2019, klokken 13:18Hvor mange elbiler har faktisk blitt reddet ned fra fjellet i uvær, fordi de er strømtom?

Så kan man snu det litt:

Det er vel en del dieselbiler som har hatt problemer med dieselfilter. Fossilbiler som har stått på fjellet i en ferie har vel også tømt 12 V batteriet ved 'filing' på startmotor når den av ulike årsaker ikke har ville tenne og dra igang motoren.

Å fremlegge det som om nærmest bare elbiler får problemer blir for dumt og for gammeldags tankegang.

Som nevnt over: Dinosaurtankegang
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Tanken at når en er på fjellet i storm bør en ta forhåndsregler (nok drivstoff, varme klær, niste osv), den er fornuftig og grei. Men det gjelder alle biler.

Tror at i minus 25 så er det større sjanse at en fossilbil svikter enn en elbil faktisk

cra

Folk har omkommet av å sitte i en nedsnødd bil med innsig av eksos i kupeen som resultat. Men de døde i det minste gode og varme da....  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. oktober 2019, klokken 16:32Tror at i minus 25 så er det større sjanse at en fossilbil svikter enn en elbil faktisk
:+1:

Sitat fra: cra på lørdag 26. oktober 2019, klokken 16:38Folk har omkommet av å sitte i en nedsnødd bil med innsig av eksos i kupeen som resultat.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Han burde satt opp ladestasjon på bruket sitt, og tilbudt hurtiglading fra bergebilen sin.  :D

At bilister må planlegge turen utfra valg av transportmiddel og sørge for at energibehovet er dekket, er forsåvidt et poeng. Men å hevde at alle elbiler er uegnet på fjellet hører ikke hjemme lenger. Man kan gå tom for bensin også, hvis man ikke planlegger.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

En ting som plager meg med denne saken er at vi ikke får vite i hvilken kontekst dette utsagnet kom. I videoen kommer det tilsynelatende helt ut av det blå og helt uten begrunnelse. Nesten som om DinSide - som tydeligvis har betalt ham for å være med på stuntet - hadde gitt ham denne teksten å lese opp. Hadde det vært en debatt om elbiler før dette utsagnet kom?  Ble det diskutert om biler som gikk bensin-/diesel-/strøm-tomme på fjellet? Gikk debatten om folk som kjørte til hyttene sine på fjellet på vinteren?  Vel, vi vet ikke...

... og inntil vi vet så er dette kun en "troll-artikkel" med en overskrift som overhode ikke har noe annet med innholdet å gjøre enn at en av aktørene tydeligvis sa dette i en helt irrelevant kontekst (om i noen kontekst overhode).
Model S 85D

jlan

Denne mannen lever av bilberging, og vi har flere ganger sett at han og kollegene har ønsket seg utfordrende vær for å mer å gjøre. Så det en kan slutte av dette er vel at flere elbiler på fjellovergangene gir dårligere lønnsomhet for bilbergere. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA