Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?

Startet av Ronnyponny, lørdag 26. oktober 2019, klokken 00:30

« forrige - neste »

Ronnyponny

Har tråla forumet for å se om jeg fant svar på det her, men prøver et innlegg i steden.

Får snart en e-golf 300km/35,8 kWh og må få til en lovlig ladeløsning for denne.
Det er et par ting som kompliserer ting: for det første leier vi, og for det andre skulle jeg ideelt sett hatt 15-16 meter ledning. Det som gjør det litt greiere er at utleier blir med å deler på kostnaden for installasjon av kontakten. Huset har 63A hovedsikring.

En mulighet hadde selvfølgelig vært å brukt den medsendte 10A laderen på en vanlig schuko utekontakt, men utekontakten her er av tvilsom kvalitet, så her må det elektriker til uansett.
En slik løsning med schuko, med eller uten skjøteledning, hadde uansett ikke vært aktuelt siden det ikke er lovlig for fast ladepunkt.

Siden vi leier og siden det av og til vil være behov for å parkere litt lengre fra kontakten er en fast ladestasjon ikke aktuelt. Det jeg heller ønsker å gå for er en industrikontakt (blå CEE) og en uoriginal lader.

Hadde egentlig tenkt å sette opp CEE sikret med 16A, men etter å ha lest litt ser jeg at det kanskje hadde vært like greit å gå for 32A og kjøpe en ladekabel som gir opp til 32A. Dette burde være greit eller er det noe her jeg overser? Skulle tro at kostnaden for installasjon av kontakten er stort sett den samme?

Men er det mulig å få en ladekabel som gir 32A med opp mot 16m kabel?

Trekkoppbil

Er det slarkete schukokontakt, så ville jeg bare gjøre det enkelt å bytte den ut med 16A industrikontakt i 100-kroners-klassa, hvis huseier er med på det. Hvis ikke, kan du spørre om å få sette opp kombistikk i stedet.
Det kan være greit å sjekke at kursen virkelig er på 16A, og at det ikke er andre apparater eller stikk på samme kurs. Jeg har foresten aldri hatt problemer med å ha garasjelys og portåpner på samme kurs som man lader på.

32A kan høres fristende ut, men da løper fort kostnadene på.

KjellG

63A hovedsikring gir inntrykk av IT-nett. Huset har da tilgang på ca 25 kW. Setter du opp et 32A ladeuttak, vil du legge beslag på 12,5kW, halvparten av tilgjengelig effekt. Er det greit?

(Hadde jeg bodd alene, ville jeg vurdert 32A uttak, men med enkel mulighet for ev å sette ned ladestrømmen.)

Rosstopher

Det kjappe, billige og enkle løsningen er jo som Trekkoppbil sier, å sette opp en 16 A industrikontakt og en ladestasjon (med DC-RCM) som kan kobles i denne. Lovligheten av dette er vel avhengig av om det er noe annet på samme kurs. Det er vel ikke absolutt krav til at elbillading skal være det eneste på kursen, men kursen skal være kraftig nok til å støtte at man bruker alt som er på samme kurs samtidig (vanskelig dersom man har 16 A kurs, 16 A ladestasjon, pluss andre ting).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ronnyponny

Takk for svar.

Utekontakta går tydeligvis på samme kurs som stua, så det går ikke å bruke den kursen. I tillegg er den montert på en måte som får meg til å lure på om den virkelig er satt opp av en elektriker. Så derfor er det greit å få ting i orden.
Derfor har jeg fått til en avtale med huseier om vi deler på kostnaden med å få lagt opp en 16A industrikontakt på egen kurs og en vanlig schuko til motorvarmer på egen kurs.

Planen var jo 16A, og det vil holde til hverdags med det bruksmønstret vi har. Men det blir fristende å endre til 32A når det går an for å ha muligheten til å lade raskt når det trengs. Vanligvis vil det nok bli ladet på 16A slik at vi slipper å bekymre oss for å overbelaste hovedsikringen. De sjeldne gangene vi vil lade på 32A får vi være strenge på bruken av andre ting i huset. Varmtvannsberederen blir nok stående på, men må vurdere om varmepumpa skal slås av eller ikke. Må se litt på hvilken effekt de drar. Kjedelig om det bare skal en vannkoker og en oppvaskemaskin i tillegg til for å ta hovedsikringen.

Men er det mye dyrere å få lagt inn 32A enn 16A i en industrikontakt? Og hvor lang kabel er det mulig å få på en ladekabel på 32A? Ser at elbilgrossisten har en som er 10 meter, men det finnes kanskje lengre?

jkirkebo

Sitat fra: Ronnyponny på lørdag 26. oktober 2019, klokken 14:45
Men er det mye dyrere å få lagt inn 32A enn 16A i en industrikontakt? Og hvor lang kabel er det mulig å få på en ladekabel på 32A? Ser at elbilgrossisten har en som er 10 meter, men det finnes kanskje lengre?

Det gjør det neppe, siden standarden tilsier maks 10m kabel fra kontrollenhet til type 1/2 kontakt. Og maks 30cm kabel fra støpsel til kontrollenhet. Så da blir du nok nødt til å bruke en skjøteledning (ikke forskriftsmessig på fast ladested) mellom veggkontakten og ladekabelen de gangene du trenger lengre kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Jeg ville nok vurdert industristikk eller kombistikk også på kursen til motorvarmer. I framtida kan det like gjerne bli behov for å lade 2 biler,  i stedet for å bruke motorvarmer.
Skal man strekke ny kurs, kan man vurdere 3-fase-kurs, dersom man har TN-nett. Har man IT-nett, ser jeg ikke noe poeng i å velge 3-fase til ladeformål, men det kan velges til andre formål som vedkapper.

3-fasebiler kan gi balansert belastning, og høy effekt med låge strømmer.

Skal man lade på en fase, så synes jeg det er mer praktisk, å ha 3 blå enfasekontakter på hver sin fase på kursen, for å  unngå at flere blier lader på samme fase, og for å spre stikkene etter hvor det er praktisk plassering for hver biloppstillingsplass.

Ved bruk av laaange ladesladder som ligger rundt omkring, så bør man unngå snubletråder. Spesiellt i mørket eller i laus snø. Kabelen bør ha grell farge, og belysning med bevegelsessensor kan være nødvendig.  Man må  heller ikke komme i konflikt med snørydding.  Hvis kabelen tråkkes ned, så trur jeg den tåler det på et glatt gulv, men hvis det er skarpe steiner under, så er jeg mer skeptisk.  Dersom du parkerer nærme veggstikk, må du huske at kabelen kan bli varm, dersom den ligger krølla sammen.

Som bilist må du gjøre dine egne risikovurderinger.

Det går sikkert ann å få spesialbestillt en lengre kabel enn det standarden sier, men da vil jeg anbefale å forstå hvorfor standarden har sine grenser, og vurdere nøye hva som er lurt å gjøre i ditt tilfellet.

KjellG

Tesla $, eGolf, m.fl. kan lades med 2 linjespenninger i IT. Tesla modell 3 kan lades md 3 linjespenninger i IT.
En ser at 3 linjespenninger i IT kanskje ikke er helt ueffent? Det er avhengig av hvilken bil en har. Kanskje flere kommer etter? Særlig lading med to spenninger i IT, synes å kreve lite tilpasning i bilens system.

Ronnyponny

Men er det noen vits i 3-fase lading på e-golf? Det står mange steder at den bare kan lade på 1-fase. Skjønner jo at det tydeligvis er vits i 3-fase, men ikke funnet ut hvordan det fungerer. Noen som kan forklare?

Må vel skaffe meg en 10m 32A skjøteledning til å bruke i nødsfall når jeg ikke kan komme nærme nok med bilen til at de 10m holder. Ganske greit å få lagt kabelen slik at den hverken er snubletråd eller blir overkjørt.

Veldig god ide med kombistikk på motorvarmerkontakten, men da er jeg redd elektrikeren vil kreve at den kursen også får sitt eget b-vern. Unødvendig ekstrakostnad. Eller kan samme b-vern brukes på 2 kurser? Får heller skifte ut kontakten selv dersom det skulle bli aktuelt med lading på den kontakten også. B-vern vil det jo være i den laderen jeg har tenkt til å kjøpe til golfen så den kan brukes på en kurs uten b-vern tenker jeg.

KjellG

1) Dersom vi snakker eGolf på TN, så kan den knyttes til L1, L2 og N. I hver leder går det 16A og bilen lades med ca 7 kW.

2) Kobler du den til L1,L2og L3 i IT, så går det ca 16,16 og 28A og bilen lades med ca 7kW.

3) Kobler du bilen til L1 og L2 i IT, går det ca 32A og bilen lades med ca 7kW.

La oss anta at du har IT og for denne diskusjonen at du har 32A hovedsikringer:

- Dersom du kobler opp jfr 3) over, så tar bilen absolutt all tilgjengelig effekt.
- Dersom du kobler opp jfr 2), har du mulighet til i tillegg til bilen, åtrekke ut 16A, 3680W til andre ting.

Det er en fordel å kunne lade å åpen trekant, V-kobling, om du har små hovedsikringer i IT. Det er teoretisk mulig å utnytte all tilgjengelig effekt, 12,7kW, ikke bare ca 7kW i eksempelet over med 32A sikringer.

Cral

Med tanke på hva en uorginal lader som kan dra nytte av noe mer enn 16A koster, så ville jeg, siden huseier alt har gått med på å betale litt, få satt opp en rimelig ladestasjon.  Den trenger jo ikke henge på husveggen der det gamle uttaket er. Er det mulig å grave litt grøft og dermed få den på et sted slik at du kan bruke flere parkeringsplasser med en kabel på 7,5 meter?

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Ronnyponny

Takk for svar. Lærer mye av det her!

Dessverre får jeg nok ikke med huseier med på noe mer en installasjon av en enkelt kurs på 16A med kombistikk, og det er det. Fikk beskjed om det i dag. Hadde vært kjekt med noe mer, men men...
Man får lade når man kan  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA