Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt urovekkende lyd fra høyre fremhjul på 75d

Startet av whertigo, fredag 25. oktober 2019, klokken 20:52

« forrige - neste »

whertigo

Heisann!

Hadde litt hastighet inn i en rundkjøring i stad (ikke noe voldsomme greier, men ørlitt mer enn normalt kanskje), og da ga høyre forhjul fra seg en metallisk lyd, "kluung" vil jeg beskrive det som. Har også hatt en del opplevelser med at når jeg har maksimalt sving på rattet på feks parkeringsplasser, virker det som om fordekkene glipper underlaget et øyeblikk.

Noen som har lignende opplevelser eller kan fjerndiagnostisere på denne svært begrensede informasjonen?  ;D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

whertigo

Nei, har tenkt å gjøre det i helgen, men har ikke gjort det enda altså.

whertigo

Har forresten luftfjæringen om det har noe med saken å gjøre. 2016.

Øggen

Når du kjøre rolig med full sving, e det kun den bakre drive uniten som e i bruk. Det merka du godt om du starta fra stilleståene med fullt rattutslag og det ligge grus på veien. Grunnen e at bakre unit "oppføre seg" som en bakaksling med sperre, og derfor prøva å "skubbe" bilen rett fram. (Derav også høgare slitasje på dekk bak enn foran)
Har grus på asfalten i innkjørselen, og merka det kvar dag.
Farlig: njei
Bra.   : neppe
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jlan

#5
Dette forklarer ikke klunkelyden, men det at dekkene "glipper" på full sving tror jeg også har å gjøre med bredden. Selv om differensialene fungerer, slik at innerhjul går saktere enn ytterhjul, så går jo ytterkanten av hvert dekk en lengre vei enn innerkanten. Jo mer slitte dekkene er jo vanskeligere blir det for gummien å ta opp denne vridningen. I tillegg så har både Tesla og de fleste andre biler Ackermann styring, hvor forhjulene er forbundet med kuleledd til styrestag via en felles tannstang eller snekke. Da er svingutslaget for hvert forhjul et kompromiss (steering pivot offset angle), så det blir ikke helt korrekt ved store svingutslag.  http://dynref.engr.illinois.edu/avs.html
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

whertigo

Bytta dekk i dag og kunne ikke se noe med det blotte øye (selv om vel ikke det ville vært å forvente uansett kanskje) så jeg tipper noe tilfeldigvis må ha blitt kastet opp i bremseskiva i det jeg kjørte inn i rundkjøringen. Fikk omtrent samme lyd ved å gi den et kakk med tvinga 😉

Takk for innsikten hva harde utslag gjelder, det var interessant!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA