Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av Ladeboks hjemme.

Startet av Bibba, fredag 25. oktober 2019, klokken 11:33

« forrige - neste »

Bibba

Hei, har bestilt meg en TM3P og tenker å sette opp en ladeboks hjemme. Vi har en Hyundai Ioniq elbil også, så laderen må funke på begge. Har sett på både TWC og Eassee sin, og lurer litt på hva folk anbefaler og hvorfor? Pr nå er det ikke aktuelt å bytte til Tibber, så Eassee sin blir da å bruke uten dette.

Morten M.

Jeg fikk satt opp TWC og er superfornøyd. Vet ikke om de andre har muligheten til å åpne ladeporten på bilen med den lille knappen på ladekabelen, men det er har TWC. Den er vel rimeligst også?
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

patron

Sitat fra: Morten M. på fredag 25. oktober 2019, klokken 11:55
Jeg fikk satt opp TWC og er superfornøyd. Vet ikke om de andre har muligheten til å åpne ladeporten på bilen med den lille knappen på ladekabelen, men det er har TWC. Den er vel rimeligst også?
Av ren nyskjerrighet, hva betalte du for installasjon + TWC'en?

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mikaelf

Jeg har EASEE som jeg er veldig fornøyd med. Lader både TM3LR og Leaf (2018) med den og fungerer utrolig bra.
Synes det er bra med mulighet for å velge mellom mange ulike farger. Høyt WAF faktor :-)

Slik jeg vet, den kan kjøpes uavhengig av Tibber, selvfølgelig da får en ikke med de ekstra features som tilbys sammen med Tibber løsningen.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

S4e

Sitat fra: Morten M. på fredag 25. oktober 2019, klokken 11:55
Jeg fikk satt opp TWC og er superfornøyd. Vet ikke om de andre har muligheten til å åpne ladeporten på bilen med den lille knappen på ladekabelen, men det er har TWC. Den er vel rimeligst også?

Du kan kjøpe kabel med låseknapp fra andre enn Tesla.
Når du sammenligner pris så må du ta med type-B vern også. TWC har ikke dette innebygd og da blir det ekstra installasjon i sikringsskapet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Sitat fra: S4e på lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Morten M. på fredag 25. oktober 2019, klokken 11:55
Jeg fikk satt opp TWC og er superfornøyd. Vet ikke om de andre har muligheten til å åpne ladeporten på bilen med den lille knappen på ladekabelen, men det er har TWC. Den er vel rimeligst også?

Du kan kjøpe kabel med låseknapp fra andre enn Tesla.

Når du sammenligner pris så må du ta med type-B vern også. TWC har ikke dette innebygd og da blir det ekstra installasjon i sikringsskapet.

Om du har 230v anlegg så er det superviktig å velge lader som støtter 3-fas på IT nettet. TWC gjør ikke det enda, selv om det er lovet...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

IbizaMan

#7
Sitat fra: S4e på lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:31
Om du har 230v anlegg så er det superviktig å velge lader som støtter 3-fas på IT nettet. TWC gjør ikke det enda, selv om det er lovet...

Joda, TWC støtter 3-fase på IT nett (230V) men maks ladestrøm er 19A i forhold til andre som kan lade helt opp til 28A (det er uvisst om dette lar seg oppgradere en gang i fremtiden eller ikke). Det jeg konkluderte med var at 8kW lading hjemme er mer enn nok for mitt bruk og så er det jo et spørsmål om hvor mye man egentlig ønsker å belaste hovedkursen med i hjemmet. Tenker det er mer fornuftig å begrense lading til 19A fordelt på alle  3 fasene enn å makse til 28A for de aller fleste hjem........

Så mitt syn er at det som kanskje oppleves som "superviktig" for noen er for de aller fleste helt "uvesentlig". Uansett, dette er noe hver og en bør vurdere ut fra eget bruk, behov og ønske.




Rosstopher

Sitat fra: S4e på lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:31Om du har 230v anlegg så er det superviktig å velge lader som støtter 3-fas på IT nettet. TWC gjør ikke det enda, selv om det er lovet...

Superviktig er det neppe for folk flest. Det er nok en forsvinnende liten andel av oss som faktisk trenger å lade på 3-fas. Da skal du enten kjøre veldig langt hver dag eller at bilen er parkert veldig kort tid hver natt. Selv har jeg justert ned ladestrømmen til 10 A, og det holder i lange baner for mitt daglige bruk. Hver enkelt må ta en vurdering på hvor fort man trenger å lade hjemme. Kjører du 20 mil om dagen og er hjemme i 12 timer så holder det med 16 A enfas.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

S4e

Høy fart kan være interessant en sjelden gang når en hurtig skal fylle tanken og for å spare penger med maks ladning på gunstig tidspunkt.  Smart ladning vil også kunne "løse" at en ikke alltid kan lade maks på grunn av forbruk andre steder i huset.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Vesel

#10
Gå for TWC. Designmessig er den i sølv den lekreste laderen på markedet, og den har knapp til å åpne ladeporten med. For meg ihvertfall så er designet den viktigste egenskapen ved valg av ladeboks. De er jo alle ganske så like i ytelse og kapabilitet.

TWC kan lade med opptil 11 kW på en Model 3 ved 400 v trefase-lading. Den kan lade gamle Model S med opptil 22 kW. Har du TN-nett hjemme så er det ingen grunn til å ikke gå for 400 v trefase-lading. Med en rimelig og relativt diskret PR-kabel 4x2,5mm^2+jord så vil sikringen være på 16 A. Da kan du lade med 13 A, som gir 9 kW. Trikser du litt i ladeboksen etter at elektrikeren har vært der, kan du lade med 16 A (dvs maxe ut sikringen), som gir 11 kW. Overdimensjonert som fan for de fleste av oss, men deilig å vite at du neppe noen gang behøver å gjøre noen endringer i din livstid, og neppe heller i din arvings.

Ulempen med TWC er at du må ha jordfeilbryter type B i tillegg siden den ikke har det integrert som de fleste andre laderne. Koster fra 1300 kr for en 4-polt til trefase-lading. Ikke allverdens når TWC er så konkurransedyktig priset fra før. Fra 4000 kr helt nye på Finn, tror jeg. Har for øvrig en ubrukt jordfeilbryter type B fra GE til salgs, men den er dobbelt så dyr som de billigste.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#11
Sitat fra: mikaelf på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:41
Jeg har EASEE som jeg er veldig fornøyd med. Lader både TM3LR og Leaf (2018) med den og fungerer utrolig bra.
Synes det er bra med mulighet for å velge mellom mange ulike farger. Høyt WAF faktor :-)
Er fin den også, som TWC, men det må da være upraktisk at den ikke har fastmontert kabel? Du må hente den lange, krøllete, tunge type 2-kabelen hver gang du skal lade, og når du skal ut og kjøre må du legge den bort igjen for å unngå tyveri. De koster jo ca 2000 kr.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 15:57
Sitat fra: mikaelf på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:41
Jeg har EASEE som jeg er veldig fornøyd med. Lader både TM3LR og Leaf (2018) med den og fungerer utrolig bra.
Synes det er bra med mulighet for å velge mellom mange ulike farger. Høyt WAF faktor :-)
Er fin den også, som TWC, men det må da være upraktisk at den ikke har fastmontert kabel? Du må hente den lange, krøllete, tunge type 2-kabelen hver gang du skal lade, og når du skal ut og kjøre må du legge den bort igjen for å unngå tyveri. De koster jo ca 2000 kr.

Det går da fint å la den henge i boksen hele tiden. Står boksen på et tyveriutsatt sted kan man låse fast kabelen til veggen med et enkelt og billig hengelåsbeslag.

Se det fra andre siden; med fast kabel blir det dyrt om den blir ødelagt. Hærverk (klippet kabel), kjørt over kontakten, dårlig kontakt osv. Da må man kjøpe inn ny kabel som reservedel (om det tilbys, Tesla gjør det ikke til TWC) og betale elektriker for å få byttet den. Med løs kabel kjøper du bare en ny til 1500-2000,- og bytter selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. oktober 2019, klokken 16:52
Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 15:57
Sitat fra: mikaelf på fredag 25. oktober 2019, klokken 13:41
Jeg har EASEE som jeg er veldig fornøyd med. Lader både TM3LR og Leaf (2018) med den og fungerer utrolig bra.
Synes det er bra med mulighet for å velge mellom mange ulike farger. Høyt WAF faktor :-)
Er fin den også, som TWC, men det må da være upraktisk at den ikke har fastmontert kabel? Du må hente den lange, krøllete, tunge type 2-kabelen hver gang du skal lade, og når du skal ut og kjøre må du legge den bort igjen for å unngå tyveri. De koster jo ca 2000 kr.

Det går da fint å la den henge i boksen hele tiden. Står boksen på et tyveriutsatt sted kan man låse fast kabelen til veggen med et enkelt og billig hengelåsbeslag.

Se det fra andre siden; med fast kabel blir det dyrt om den blir ødelagt. Hærverk (klippet kabel), kjørt over kontakten, dårlig kontakt osv. Da må man kjøpe inn ny kabel som reservedel (om det tilbys, Tesla gjør det ikke til TWC) og betale elektriker for å få byttet den. Med løs kabel kjøper du bare en ny til 1500-2000,- og bytter selv.
Det er et godt poeng. Har sikker spart nærmere 2000 kroner i ladere etter at jeg gikk fra en Macbook Air med sin kabel som er fastmontert til en svindyr lader, og over til en Macbook Pro som lades med en USB-C kabel som lett kan byttes for 200 kr.
Jeg bare tenker at disse kablene og pluggene, i motsetning til dem til mobiler og laptoper, er så store, tykke og solide at det skal mye til før de blir ødelagt. Pluggen til TWC og UMC kan nok være litt utsatt da, den virker ikke like solid som den til den blå Mennekes-kabelen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jlan

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 15:57
Du må hente den lange, krøllete, tunge type 2-kabelen hver gang du skal lade, og når du skal ut og kjøre må du legge den bort igjen for å unngå tyveri. De koster jo ca 2000 kr.
Det går an å logge på EASEE boksen og låse kabelen.  Den kan også settes opp for RFID identifisering , eller deaktiveres, hvis en er redd for at noen skal stjele strøm.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA