Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.3 vs Golf 8

Startet av HelectriC, fredag 25. oktober 2019, klokken 09:08

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: jonnyjb på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:08
Hvis Tesla Model 3 er et alternativ skjønner jeg godt at folk velger det, men for meg (og regner med jeg ikke er den eneste) er den bilen for stor - 45 cm lenger og 5 cm bredere enn VW ID.3 (og enda større ift. biler som f.eks. Peugeot e-208). Virker dessverre ikke som Tesla er interessert i å lage «små» biler.

Model 3 er en liten bil, i USA!
ioniq 5

Gnist

#16
Interessant å se hvor like skjermen for infotainment i Golf 8 og ID3 virker å være.

Se for eksempel her


https://youtu.be/sbh54X7PTr0?t=106

jonnyjb

#17
Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:08
Sitat fra: jonnyjb på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:08
Hvis Tesla Model 3 er et alternativ skjønner jeg godt at folk velger det, men for meg (og regner med jeg ikke er den eneste) er den bilen for stor - 45 cm lenger og 5 cm bredere enn VW ID.3 (og enda større ift. biler som f.eks. Peugeot e-208). Virker dessverre ikke som Tesla er interessert i å lage «små» biler.

Model 3 er en liten bil, i USA!

Det er nok sant, biler av den størrelsen jeg er interessert i er nok ikke så populært i USA. I Europa, derimot... men det er vel mye konkurranse her, så det kan nok være en (av mange) grunner til at Tesla ikke prioriterer dette. De har jo heller ikke trøbbel med å selge det de produserer. Men en Tesla Model 2 hadde da passet bra inn? S3XY2? Eller blir det kanskje 2 S3XY...?
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Magnus Hansen

Tesla har selv snakket om en kompaktbil i golf størrelse, men er nok evnt mange år frem i tid. Men la oss ikke blande Tesla inn for mye i denne diskusjonen.

Ellers ser den nye golfen veldig flott ut i mine øyne og definitivt mer premium ut en ID.3. Men det blir vel forholdsvis få å se på norske veier. I alle fall i forhold til tidligere generasjoner

e-Stig

Det er tydelig at størrelsen på bilen går hardt utover batterikapasiteten. Foreløpig klarer ingen av de små bilene stort mer enn 20-30 mil, men jeg tror markedet er enormt hvis bilprodusentene klarer å lage små elbiler som går like langt som fossilbilene; rundt 50 mil.

Drømmen min er en liten sedan, men det virker helt umulig å få til som elbil. Designet kommer nok til å gå mer i retning av det vi ser på ID.3. Vi reserverte e-tron fordi den så ut som A4 Allroad på de første bildene. Så ble den både for stor og for dyr så da reserverte vi ID.3 i stedet for. Nå er vi usikre på den også.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Spajderman

Hyundai Kona? Forholdsvis liten og nett og går 50 mil på sommeren. Kan tilogmed få kjøpe min når vi bytter den ut med Polestar 2 utpå nyåret en gang 😉😂

bno

Sitat fra: Spajderman på fredag 01. november 2019, klokken 17:15
Hyundai Kona? Forholdsvis liten og nett og går 50 mil på sommeren. Kan tilogmed få kjøpe min når vi bytter den ut med Polestar 2 utpå nyåret en gang 😉😂
Solgte vår Kona for 3 måneder siden. Venter på Polestar 2. Kansellerte vår ID3 etter visning her i Stavanger den 30.10 Vurderte Audi, men ble for stor og dyr.

Spajderman

Da sitter vi faktisk i samme båt, med unntak av at vi ikke har solgt Konaen enda, må ha bil frem til PS2 blir levert. Kansellerte ID3 når de bekreftet at det ikke ble mulighet for taklast.

bno

Vi har en E-up ventebil, men ser frem mot våren/sommer neste år ;D :+1:

HelectriC

Satt i ID.3 idag og klemte lit på materialene. ID.3 føles for meg ganske kjip. Det er mye hardplastikk og rar design på midtkonsoll. Og så midt i alt en hvit(!!!) ratt??? Nei, det blir ikke ID.3 for oss til den prisen. 50k ned så synes jeg den er på riktig prisnivå for den opplevde kvalitet man får.
ioniq 5

e-Stig

Vil tro temaet i denne tråden er Topp 10 over spørsmål Volkswagen stiller seg selv. Er ID.3 en god nok erstatter for Golf 8? Hvis ID.3 taper denne kampen har de nesten satt seg sjakk matt i forsøket på å erstatte den 40 år gamle vinneren. Da er de nødt å treffe med SUV-en(e) som kommer, ellers vil salget i Norge falle dramatisk. Nå kommer det så mange konkurrenter med nye elbilmodeller samtidig at Møller må stole på at den faste tilhengerskaren bytter fra Volkswagen til Volkswagen.

Jeg har også vært på visning av ID.3 og er ikke enig i all kritikken som kommer frem. Spesielt alle som skriver om hardplast og myk plast og andre materialer som er valgt. Kan ikke si at dette bekymrer meg i det hele tatt. Alle materialene er garantert nøye testet og utprøvd sammen. Enten knirker det eller så knirker det ikke. Jeg er derimot enig i at hvitt ikke er noen god farge på interiøret og kommer til å velge mørke farger. Jeg er også enig i at alt over fire hundre tusen kroner er for dyrt for denne bilen. Da taper den hos de kundene som er villig til å bytte bilmerke.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Kartelaven

Sitat fra: e-Stig på fredag 01. november 2019, klokken 16:13
Drømmen min er en liten sedan, men det virker helt umulig å få til som elbil. Designet kommer nok til å gå mer i retning av det vi ser på ID.3. Vi reserverte e-tron fordi den så ut som A4 Allroad på de første bildene. Så ble den både for stor og for dyr så da reserverte vi ID.3 i stedet for. Nå er vi usikre på den også.

Polestar 2 er 10 cm kortere enn A4en du referer til, skulle tro den falt i kategorien liten sedan.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

erato

Pga batteriene vil vel en sedan alltid bli enten lang og bred, eller såpass høy at den ikke er en sedan mer?

e-Stig

Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 14:19
Pga batteriene vil vel en sedan alltid bli enten lang og bred, eller såpass høy at den ikke er en sedan mer?

Ja, foreløpig er det i alle fall mye som tyder på at det er "lett" å bygge el-SUV som går langt og litt mer komplisert å bygge sedan som går langt. Tror for eksempel Mustangen hadde sett ut som en Mustang hvis Ford hadde klart å lage den lavere.

Nå har ikke Volkswagen vært store på sedaner, uansett, men jeg tror de hadde solgt mye i Europa hvis de klarte å konkurrere med TM3.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA