Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 vs Polestar 2, "billig" elbil med firehjulstrekk

Startet av MartinsELbil, torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:33

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:47Panseret på Model 3 er av aluminium og helstøpt - ekstremt dyrt og vanskelig å fikse dersom en får f.eks steinprutbulker her. Polestar har delt fronten og den er i Stål - mao både praktisk mhp. småbulker og billigere å fikse. Slike detaljer viser at noen har tenkt på de totale eiekostnadene og vedlikeholdskostnadene hos Polestar, mens for Tesla har design tilsynelaende trumfet alt.

Nja, aluminium er også en del lettere enn stål.

tromsø

Ja, det er vanskeligere å fikse bulker i aluminium men materialet har jo fordelene at det ikke ruster og er lettere. Luksusbiler som Audi A8 har for eksempel brukt aluminium siden 1994. Så det er på ingen måte et andrehåndsvalg. En annen bakdel er dog at aluminiumbiler normalt trenger mer energi og GHG utslipp for å lages.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Espen Hugaas Andersen

Model 3 skulle gjerne hatt mer aluminium. Rust er som regel et større problem enn bulker.

Jeg er kjempeglad for at min Model X er nesten utelukkende aluminium.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Atle3

Synes model 3 har veldig god kvalitet på ting. Lett skrudd bil med smarte løsninger på ting. Den er litt som Volvo 240.
Polestar er en fin bil med gode spesifikasjoner. Men er ikke helt komfortabel med og gi nesten en halv million til Kina som er ett diktatur og driver med overvåkning og overgrep på befolkningen.
Xc40 som blir produsert i Europa? Kunne jeg gjerne kjøpt.

hELgenen

Sitat fra: Atle3 på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:49
Synes model 3 har veldig god kvalitet på ting. Lett skrudd bil med smarte løsninger på ting. Den er litt som Volvo 240.
Polestar er en fin bil med gode spesifikasjoner. Men er ikke helt komfortabel med og gi nesten en halv million til Kina som er ett diktatur og driver med overvåkning og overgrep på befolkningen.
Xc40 som blir produsert i Europa? Kunne jeg gjerne kjøpt.

Jeg er ikke enig at Model 3 har god kvalitet på ting.
Her kommer en petimeter dude som helt klart går nøye gjennom sin bil - han finner egentlig ganske lite, men det han finner forteller at de som skrur sammen bilen ikke er like nøye som f.eks kinesere.

https://www.youtube.com/watch?v=UlTBL9cszTM

Faktisk tror jeg at den kinesiske fabrikken som Tesla nå bygger vil levere bedre kvalitet enn hva en får fra USA. Slik jeg opplever det er det for mye slurv i produksjonen i USA. Det er også dette som har kjennetegnet bilindustrien i USA i årtier - de er ikke like nøye med detaljene og kvalitetskontrollen som en del andre - dessverre...Så holder en politikk utenfor - så tror jeg faktisk jeg ville foretrukket en Tesla levert av kinesere......

Øyvind.h

#50
Start med prøverkjøring av Model 3, ettersom den er her og kan testes nå. Lei på Nabobil om du vil ha den en helt og teste en lengre tur.
Polestar 2 står på utstilling midt i Oslo sentrum rett ved Steen&Strøm, så selv om du ikke får prøvekjørt eller få den levert i nærmeste fremtid kan den besiktiges/prøvesittes allerede nå.
Munro har tatt en raus teknisk gjennomgang av bilen og kommer med både kritikk og ros av løsninger.
https://www.cnet.com/roadshow/news/2018-tesla-model-3-munro-associates-profitable/

Kvalitetsmessig virker det som om eierne stort sett er godt fornøyde og feilraten virker lav. Jeg ville dog montert skvettlapper for å beskytte lakken da moderne biler har brede hjul langt ut i hjulbuen, noe som er fint estetisk men ikke bra ift steinsprut.
Hvor Polestar legger seg mtp feilrate på sin første bil gjenstår å se, men den blir sikkert brukbar den også. Usikker på hvor en kan ta service på den? Alle Volvo-verksteder eller kun sertifiserte Polestar steder?
Det som er sikkert er at ingen biler er feilfrie. Jeg er med i flere merkegrupper på nett, og er det en ting jeg har merket meg så er det at Tesla ikke er alene om å ha diverse feil. I en tysk merkegruppe meldes det svært ofte om feil og høy feilrate i en relativt stor spørreundersøkelse, men jeg ville ikke latt det styre mitt bilvalg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alda

Såg och satt i Polestar 2 i fredags i Oslo. Det är en bil det osar kvalitet av i alla delar. Har väl något mindre bagagerumsplats än TM3, men tyckte interiören var bättre. Man sitter lite högre i Polestar 2, ganska bra plats i baksätet.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JB .

Tesla model 3 vs Polestar 2? Polestar 2, definitivt. Ikke bare har Volvo lang erfaring med bilproduksjon, de har også særdeles god erfaring med skandinaviske værforhold. Dette ser man de har tenkt på. Det er sprøytestøpt plast i hjulbuer og kanaler. Det er montert lyktespylere og oppvarmede spylerdyser på vindusviskerene. Har selv 8 års erfaring med lakk i selskapet Plastal, som produserer lakkerte deler for Volvo. Lakken er av ypperste klasse, og Volvo mot f.eks. tyske bilmerker bruker en relativt myk klarlakk, som ikke flasser ved steinsprut og holder seg bedre i kulda. De sparer heller ikke på lakk, og det føres nøye kontroll. Sensorer, inkludert ACC og kameraer er oppvarmet, slik at dem holder seg isfrie. Varme i ratt etc. Vinterbil med andre ord! Tesla sliter her, og det er bare å glede seg til våren når rusten kommer, for det vil den! Hvis det eneste teslafolk vil diskutere er performance, så blir hvertfall ikke ps2 noen sinke. Bedre bakluke har ps2 også, som tar med seg vinduet, og man slipper dermed å bruke øse i regnvær for å få ut alt vannet som renner inn. Skal innrømme at man i baksetet har bedre plass til hodet i m3, men det er ubehagelig å sitte så høyt med benene. Her er ps2 bedre. Interiørmessig er Polestar langt penere, men har en dårligere løsning enn tesla mtp midtkonsoll. Til gjengjeld har ps2 skikkelig dørhåndtak både inne og ute(med lys). Og ja, så var det infotainment! Tesla hadde gruset ps2 om det ikke hadde vært for at de valgte Google! Takk! Det kommer til å bli råbra! Og sist men ikke minst, så har vi en ekstra skjerm rett foran oss også! Digg!

z4rd

Synes en vesentlig faktor for en elbil ble utelatt her - fleksibilitet mht lading og ladehastighet. Dette alene er en dealbreaker for min del når det kommer til PS2 vs. TM3. Det er heller ikke slik at PS2 vil komme med større OTA-oppdateringer. Den blir kun så bra som den dagen den ble hentet ut - det er ikke tilfellet hos TM3. Disse to momentene er for meg personlig de største  styrkene til Tesla, da ingen andre leverer noe lignende. Da gir jeg heller pengene mine til noen som faktisk satser og endrer hele konseptet til noe bedre.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Panduck

Vi vurderte M3 når den kom, men det var ikke "riktig bil for oss" (bagasjeplass, for lav osv), men det er en fin bil. Etter å ha sett og prøvesittet i Polestar2 var jeg ikke i tvil, om valget sto mellom P2 eller TM3, ville det blitt P2. TM3 sitt "minimalistiske" interiør er jo fint, men synes det blir litt vel dumt at alt skal være på en skjerm på siden. P2 virket langt bedre.

Om vi bytter ut i3en blir det nok i en e2008, vi har litt andre behov, men om jeg skulle valgt en elbil uten å tenke på pris og praktisk bruk, hadde det blitt Polestar2.

Som noen kommenterer, Tesla leder på ladenettverk. Hvor lenge de kommer til å ha dette forspranget, og hvor lenge de vil få lov til å begrense nettet kun til egne biler (uansett hva Tesla menigheten sier om dette, så er det faktisk EU lover som mener noe om dette...), det gjenstår å se. Model3 er jo ikke dårlige biler, og slik det er nå, har de en stor fordel på langtur da de kan lade på egne ladere og alt det andre som Polestar2 kan lade på.

Bmwi3

Model 3 har elendig kvalitet, det samme gjelder tesla utlevering/verksted eller hva de liker å kalle seg.

Skulle hente ut Model 3 men så elendig utlevering og kvalitet skal du lete lenge etter. Så vi dro derfra uten bil, men Tesla skal ha for at de var kjappe med tilbakebetaling av reservasjonsbeløpet. Velg heller Polestar 2. Det har vi gjort.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Roy Aasen

Jeg tror ikke Tesla har generelt dårligere kvalitet, men etter det jeg får med meg så er det veldig varierende og litt lotto om du får en hel bil eller bare delvis ferdig bygd. (Samtidig en kundeservice av en annen verden) var selv og tittet på 3'rn sammen med kona i våres da vi virkelig hadde til hensikt å få en slik en i hus. Personlig syntes jeg ikke det var noen høydare og kona sa klart fra etter å ha tittet og prøvd..at den skal vi ikke ha🙂.

Vi gjorde samme øvelsen hos Polestar, noe som medførte at kone bare ga beskjed om at den kjøper vi. Så da blir det slik.

Tesla's  har sitt eget ladesystem  som er unikt og funker veldig bra. Men dette vekter lite hos oss da det vil få mindre betydning etterhvert som andre bygger ut raskere ladere.

Trekkoppbil

Model 3 og Polestar 2 kommer fra hver sin side av stillehavet. Så kan man gjøre egne vurderinger av produsentene.
Man kan oså vurdere modellene mot mer kortreiste alternativer som Skoda.

Dieselgubben

Ingen har nevnt verditap. Tipper at TM3 med sitt omdiskuterte utseende og høye salgsantall vil tape seg mye i verdi når det dukker opp penere alternativ som TMY (gjør underverker for fronten å heve den litt), P2, XC40 electric og Skoda Vision iV/VW id 4.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA