Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 vs Polestar 2, "billig" elbil med firehjulstrekk

Startet av MartinsELbil, torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:33

« forrige - neste »

MartinsELbil

Familien tok i mot en jaguar i pace tidligere i år, men vi har nå behov for enda en elbil som har firehjulstrekk... (typisk at begge bilene ryker nesten samtidig). Performance messing tiltrekkes man jo åpenbart mot model 3 men må si at jeg har litt angst over alle ryktene rundt dårlig lakk, lang ventetid på kundeservice og andre småfeil som kanskje skyldes at de er ett relativt nytt selskap. Nå har jeg skjønt det sånn at de har blitt noe bedre med tiden, men har noen erfaring med hvordan byggekvaliteten på model 3 er PDD?

Ellers er jo sikkert polestar 2 et sikkert alternativ, men kanskje ikke nødvendigvis det "beste". Tidligere har vi bare eid toyota før vi nå kjøpe I pacen, så har verken erfaring med tesla fra tidligere eller volvo for den saks skyld. 

bmw2002

Alle nye biler har feil, tror ikke hverken Model 3 eller Polestar 2 kommer til å være feilfri.

Men Polestar vil garantert være bedre skrudd sammen, bedre lakkert (som igjen er bra med tanke på rust).

Hos Volvo vil du slippe kø på verksted og dersom du er misfornøyd kan du sikkert velge et annet verksted.

Hos Tesla er det ikke mulig å få kontakt via telefon lenger (man kan kun sende en henvendelse via app og vente på svar). Folk jeg kjenner må fysisk kjøre innom Tesla for å spørre/purre gjentatte ganger.

Hadde selv byttet i3 i Polestar 2 hvis vi ikke skulle kjøpe hus og at vi har kjøpte 4 biler de siste 3 årene.

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns timebestilling i app fungerer supert. Man skriver inn adressen sin, så får man opp de nærmeste service-sentrene, der det står tidligste tilgjengelige tidspunkt for hver av de (29. oktober akkurat nå), så velger man det service-sentret man syns passer best, og kan så gå inn og velge akkurat den timen som passer best.  Men er enig i at de burde hatt et nummer man kunne ringe i tillegg, slik at f.eks om det er noe man lurer på om man bør booke en time for så kan de svare på det. Men totalt sett vil jeg si timebestilling i app er en betydelig forbedring fra før.

Noen ting man får med Model 3:

- 250 kW hurtiglading og tilgang på superladerne. (I tillegg til alle CCS-laderne, som Polestar 2 kan benytte.)
- Autopilot er standard. Det beste sjåførassistent-systemet som finnes per i dag.
- Større, mer romslig bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vidar1979

Ved min forrige henvendelse til Tesla pr epost brukte de 6 minutter på å svare meg, har aldri opplevd kommunikasjon med verkstedet som et problem eller hatt behov for å fysisk måtte reise ditt for å få hjelp.

Det med at man har hørt om eller kjenner "noen med et problem" er veldig tynt.

Trekkoppbil

Det kommer vel litt an på hva slags bil man trenger, og når man trenger den.

Man kan holde et øye med folkevognene som kommer:
Skoda Vision E: https://www.auto-data.net/en/skoda-vision-e-concept-306hp-electric-32977
VW ID Cross: https://motoringjunction.com/latest/2020-volkswagen-id-crozz-electric-suv-vw/#Volkswagen_ID_Cross_Engine_Specs

E-tron 50 til 500 000kr, kan være det nærmeste man kommer på kort sikt.

Brukt Outlander PHEV kan nok være billigere i innkjøp.

Polestar høres lovende ut, men jeg har  skruppler med å kjøpe Kina-bil.

Machina

Ikke noe å tenke på. Polestar er en langt bedre bil enn M3.

turfsurf

Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 13:04
Ikke noe å tenke på. Polestar er en langt bedre bil enn M3.
Det kommer vel an på hva man legger i "bedre". Sånne utsagn er tåpelige uten å begrunne det.

F.eks har Model 3 bedre aks, høyere toppfart, lengre rekkevidde og autopilot. Lader vel fortere og.

I farten kommer jeg på at Polestar 2 har høyere hengervekt som ett objektivt målbart "bedre".

Det meste annet blir subjektive meninger og spekulasjon. Skulle jeg tippe vil jeg tro PS2 blir stillere, performance versjonen blir sikkert veldig god å kjøre, og så vil Google eie alle data om deg...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Machina

Utsagnet er på ingen måte tåpelig. Tesla bygges av et IT selskap, polestar av en bilfabrikant bare det er argumentasjon nok. Når det kommer til resten så er det hele opplevelsen av å eie en bil som dekker alle dine behov som definerer hvor bra den er, ikke toppfart, akselerasjon og andre totalt uvesentlige parametere som du kommer trekkende med.

turfsurf

Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 19:39
Utsagnet er på ingen måte tåpelig. Tesla bygges av et IT selskap, polestar av en bilfabrikant bare det er argumentasjon nok. Når det kommer til resten så er det hele opplevelsen av å eie en bil som dekker alle dine behov som definerer hvor bra den er, ikke toppfart, akselerasjon og andre totalt uvesentlige parametere som du kommer trekkende med.
Som sagt tidligere, man har målbare parametre og subjektive opplevelser. Du underbygde utsagnet ditt med null. Verdiløst. At toppfart, rekkevidde, akselerasjon, hengervekt med mere er uvesentlig tror jeg mange er uenig med deg i.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 19:39
Utsagnet er på ingen måte tåpelig. Tesla bygges av et IT selskap, polestar av en bilfabrikant bare det er argumentasjon nok. Når det kommer til resten så er det hele opplevelsen av å eie en bil som dekker alle dine behov som definerer hvor bra den er, ikke toppfart, akselerasjon og andre totalt uvesentlige parametere som du kommer trekkende med.
Hva med integrerte funksjoner, selvkjøring, oppdateringer, ladenettverk, ladefart? Hvilke aspekter ved bilen er det en må se bort fra for å bestemme hvilken som er "best"?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Forstår ikke hvorfor noen sammenligner m3 med polestar2? ja begge er 4 dørs sedan, men bensinbil vs elbil.


Mye ymse med tesla model 3, stortsett happy med at jeg har sluppet unna annet servicebesøk med de hittil, enn vingemontering. Har lakk, med 1 støvkorn, vurderer polestar2, og ymse annet også, men da jeg har TM3P skal det faktisk litt til for å finne noe særlig bedre for samme pengene, kontra model S P85D som jeg hadde i 2015/2016 har de kommet seg uendelig. Er happy med den som daily.

Må prøvekjøre polestar2 på vei, isbane, bane før jeg kan gi noen sammenligning eller si om den er bedre på det. Bagasjeluke er bedre iaf, plassen inni er ikke. Hengervekt er vesentlig bedre.

Sliter litt med å forstå hvordan noen vet så mye om det ene og andre her.

Machina

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. oktober 2019, klokken 19:50
Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 19:39
Utsagnet er på ingen måte tåpelig. Tesla bygges av et IT selskap, polestar av en bilfabrikant bare det er argumentasjon nok. Når det kommer til resten så er det hele opplevelsen av å eie en bil som dekker alle dine behov som definerer hvor bra den er, ikke toppfart, akselerasjon og andre totalt uvesentlige parametere som du kommer trekkende med.
Som sagt tidligere, man har målbare parametre og subjektive opplevelser. Du underbygde utsagnet ditt med null. Verdiløst. At toppfart, rekkevidde, akselerasjon, hengervekt med mere er uvesentlig tror jeg mange er uenig med deg i.

Mulig parameterne du henviser til er artige for gutter på 18 år (se bort fra hengervekt), for de fleste andre er det særdeles uvesentlig. Igjen så er det totalen av eierskapet som har noe å si. Om bilen går fra 0-100 på 2 eller 5 sek er totalt irrelevant for 90% av verdens befolkning. Tekniske spesifikasjoner har svært lite å si hvis du etter 2 år er svært misfornøyd med bilen din.

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39Mulig parameterne du henviser til er artige for gutter på 18 år (se bort fra hengervekt), for de fleste andre er det særdeles uvesentlig. Igjen så er det totalen av eierskapet som har noe å si. Om bilen går fra 0-100 på 2 eller 5 sek er totalt irrelevant for 90% av verdens befolkning. Tekniske spesifikasjoner har svært lite å si hvis du etter 2 år er svært misfornøyd med bilen din.
Da er det jo veldig bra Tesla har de mest fornøyde kundene. Sjansen er større for at man er misfornøyd med Polestar 2 enn Model 3 etter 2 år.

https://www.tek.no/artikler/dette-er-de-mest-fornoyde-elbilkjoperne/474242
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Machina på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:39
Mulig parameterne du henviser til er artige for gutter på 18 år (se bort fra hengervekt), for de fleste andre er det særdeles uvesentlig.
Ladefart 250 kw/t vs 150 kw/t er også helt uvesentlig parameter?
Jeg heier på alle elbiler jeg men liker dårlige utsagn om at en bil er bedre enn en annen uten god begrunnelse.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: hemi på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:22
Forstår ikke hvorfor noen sammenligner m3 med polestar2? ja begge er 4 dørs sedan, men bensinbil vs elbil.
Morsomt. Falt meg ikke inn å tenke på bimmern en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA