Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk: Kan lynlade, men velge hurtiglader?

Startet av Amatøren, torsdag 24. oktober 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

Amatøren

Ønsker litt meninger om dette.

Scenarioet er tenkt at man ikke er ved bilen under ladingen, men er tilbake FØR bilen er fulladet så den ikke blokkerer uten å lade.

Det er ikke fast '80 % regel' da e-tron (og kanskje andre også) lader med full 50 kW effekt nesten helt til 100 %.

Kan man bruke 50 kW hurtiglader ved lengre lunsj eller middag?

Eller er man en drittsekk mot andre da?

Meninger...  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Så lenge bilen lader så mener jeg at alle biler har rett til å bruke en betalingslader.

Dette gjelder inkl hybrider for min del.

Det er opp til fører selv å vurdere hvor mye strøm en vil ha, uansett tiden det tar.

Det en som lader bør gjøre er imidlertid å vurdere hvor lenge det er riktig å stå. Stor forskjell på et varmt batteri som tar til seg maks og et bunnfrosset som kan ta flere timer å lade. Det er kun fører selv som kan avgjøre dette. Så både en Etron som tar 50 kW og en EGolf som tar 8 kW må ta samme vurdering.

Jeg synes det er greit å gå fra bilen så lenge den lader og du er rimelig sikker på at den ikke stopper.

automat

#2
Regner med at forutsetningen her er at det både er hurtiglader og lynlader tilgjengelig.

Jeg vil si helt klart ja. Hvorfor skal man betale ekstra for en ladehastighet som man for anledningen ikke trenger?

Og man kan jo ikke vite om nestemann som kommer er en e-tron som ønsker å lynlade, eller en egolf som helst vil bruke 50kw-laderen. Så man risikerer jo å bruke «feil» lader uansett hva man velger. Og jeg syns det er værre å bruke en lynlader når man ikke trenger det, enn en hurtiglader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Min mening om dette uavhengig av bil, ladertype, hastighet: Førstemann til mølla, lad som du ønsker det du ønsker, men ikke blokkér uten å lade. Ser man at det er kø og man har anledning til å endre i planene, så bør man gjøre det.

Rosstopher

Ja, jeg mener man ikke kan fratas muligheten til å kjøpe en vare bare fordi man har tilgang på en bedre vare.

Når det er sagt så er det vel konsekvent billigere for e-tron-eiere å lade på 150 kW, uavhengig av ladeoperatør. Eneste grunnen for å velge 50 kW er vel om man vet at man ikke har mulighet til å gå tilbake til bilen før 150 kW lading blir ferdig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 24. oktober 2019, klokken 22:33
Ja, jeg mener man ikke kan fratas muligheten til å kjøpe en vare bare fordi man har tilgang på en bedre vare.

En god måte å si det på. Skal jeg la være å kjøpe den siste pakken med FirstPrice cornflakes i butikken bare fordi jeg har råd til å kjøpe den fra Kelloggs? Trur ikke det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Orbit

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 24. oktober 2019, klokken 22:33
Eneste grunnen for å velge 50 kW er vel om man vet at man ikke har mulighet til å gå tilbake til bilen før 150 kW lading blir ferdig.
50kW er også bedre for holdbarheten på batteriet dersom dette er et scenario en møter ofte (og en uansett skal være lenge på stedet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ladov

Er ikke problemet *egentlig* at det er for få hurtigladeplasser? Sure miner er med andre ord garantert siden det alltid vil være noen som mener at din helt rettmessige bruk av laderen er til ulempe for dem selv..

Leste i en annen tråd her om noen som ble forulempet av en køståer fordi de hadde forlatt bilen under lading. Han som ventet på ladeplass mente tydeligvis at de burde holde seg i nærheten av bilen mens den ladet og ikke bruke tiden til noe annet fornuftig, som om bilen blir fortere ferdig av den grunn..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rosstopher

Sitat fra: ladov på fredag 25. oktober 2019, klokken 21:49
Er ikke problemet *egentlig* at det er for få hurtigladeplasser? Sure miner er med andre ord garantert siden det alltid vil være noen som mener at din helt rettmessige bruk av laderen er til ulempe for dem selv..

Ja, det er selvfølgelig det som er problemet. Hadde det vært nok ladere til at det alltid er en ledig (av den typen man ønsker) så hadde det vært unødvendig med slike diskusjoner. Når/hvis ladere blir like tilgjengelige som bensinpumper så ser vi nok ikke slike diskusjoner lenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Foreløpig er det jo og ofte slik at det er flere hurtigladere enn lynladere tilgjengelig. Bruker man lynlader i stedet for hurtiglader unødvendig kan man da risikere å blokkere for andre som kan ha nytte av lynladeren. 50kW biler kan jo og bruke lynlader hvis det haster så veldig. Mange av lynladerne er jo og kombinerte, dvs enten 2x75 eller 1x150.

Så bruk den laderen som passer best for behovet, men ikke blokker unødvendig (saktelading på hurtiglader eller lynlader)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Problemet er nok antall ladestasjoner.

Har full forståelse for noen med 100kw batteri på 25% som står i 90 minutter på en 50kw lader så de rekker å spise i stedet for å få forrett for så å springe til laderen.

Har stått ~90 min over tiden på en 50kw lader med i3 fordi det var 30 min gange til restauranten som var anbefalt i den byen. Til mitt forsvar så parkerte jeg ved siden av ladestasjonen så noen kunne parkere foran den og kutte lading ved nødstopp, den andre laderen var ledig og lapp i ruta med tlf nummer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Retten til å lade er egentlig åpenbar, det er frustrasjon og andre emosjonelle reaksjoner som er problemet. Noen vil alltid se på seg selv som viktigere og ha mer verdige behov.

Som noen er inne på vil knappe goder alltid føre til konflikt og denne konflikten kan egentlig kun unngås ved å ha tilstrekkelig tilgang til godet. Sannheten er nok at vi må leve med prioriteringen av rekkefølge i mange år enda.

I det daglige er jeg personlig ikke på hurtigladere lengre fordi jeg har hjemmelademulighet og laaang rekkevidde. Dermed blir det kun på virkelige langturer behovet er der og da må jeg (som alle andre) forholde meg til køen.

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. oktober 2019, klokken 14:24
Dermed blir det kun på virkelige langturer behovet er der og da må jeg (som alle andre) forholde meg til køen.
Greit nok å forholde seg til køen, spesielt hvis den kunne bli mer organisert enn det som er tilfelle idag da det i mange tilfeller er egoister med spisse albuer som kommer best ut av det. Og med organisert tenker jeg definitivt ikke på muligheten for å reservere/booke en lader i forveien, for hvis den utingen får utvikle seg vil vi virkelig få se på frustrasjon og konfrontasjoner.

Det er ille nok å komme frem å finne laderen opptatt, men bare småtterier mot å komme frem til en ledig lader som viser seg å være reservert for en eller annen gjøk som kanskje dukker opp etterhvert.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

Sitat fra: Rollep på søndag 27. oktober 2019, klokken 16:19..., men bare småtterier mot å komme frem til en ledig lader som viser seg å være reservert for en eller annen gjøk som kanskje dukker opp etterhvert.
:+1:

Det lager i hvertfall unødvendig ladekø!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

De fleste ladere er steder  der man ikke ønsker å sitte og gnu i timesvis. Bruk lynlader, løp ut og flytt bilen når den er ferdig.
Vi ladet en gang i-pace på Tynset, og måtte sitte unaturlig lenge på en café der oppe. Anbefales ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA