Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

hELgenen

XC 40 Recharge P8 HAR VP - så her er avviket 18%, mens det på Polestar 2 er 26%
Enkel hoderegning tilsier da at rekkevidden øker fra 344 til 384 - på vinterstid.

Da forutsetter jeg samme effektivitet på XC40 med pumpe og Polestar med SAMME pumpeteknologi.

Å dra inn Tesla sin variant her blir feil - jeg tror ikke vi får se noen revolusjon i VP teknologi når Polestar 2 kommer med sin VP. Mao. en får på vinteren økt den praktiske rekkevidden fra 344 til 384 - 40 km.
Om vi trekker inn teknologiutvikling her så tviler jeg på noe særlig mer enn ca 5-6 km ut over det igjen.

Så Polestar 2 med siste skrik i sin VP teknologi vil trolig få økt sin rekkevidde med 40-45 km - mulig de trekker det enda lenger i markedsføringen når den kommer - men i praksis noe i området 4-5 mil.

Det som ER litt trist er jo at de topper vintertesten i negativ forstand - de leverer minst av WLTP rekkevidden av alle. Nå er det kommet en fiks med siste software som denne helt sikkert IKKE har vært med i den testen som henvist til tidligere - men det er 2 ting som er gjort. 1. Man har økt den tilgjengelige kapasiteten på batteriet - altså hva kunden kan dra ut av energi - og videre 2. Man har sluttet med å rense bremseskivene. I sum kan det jo utgjøre noen få km til - men ingen revolusjon. Så om en tar inn dette også sammen med VP - så ja - kanskje 60 km lenger rekkevidde på vinteren enn hva denne testen viste. Alle tall oppgitt her får en jo ta med en klype salt, men jeg har bare forsøkt å prøve en kvalifisert gjetting mhp økt km. Så fra 344 til kanskje rett under 400,eller på en god dag rett over 400 km på vinterstid med alt som vi vet er gjort og kommer til å gjøres.

Ikke så galt det - men fortsatt mindre enn Ford og Ix3.



CorsoDante

Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)
TM3P "FSD"

Mondeo

#77
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.

hELgenen

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Har den fortsatt på radaren, men det er et par ting som må svelges unna først.
Det ene er den intime plassen der foran - bilen mangler luft i førermiljøet.
Og det andre er forbruket.

Alt annet - spesielt designet - tiltaler meg veldig.

Dette er en 90% bil i forhold til mine ønsker - og det er langt mellom 100% bilene for å si det slik.

Vi får se om jeg går ned fra gjerdet..........

CorsoDante

#79
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.

Må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i hvordan amerikanerne har løst dette, men forstod det slik at det var en forenkling i sløyfa. Octovalve? Og et varme-element som man normalt finner i slike løsninger, men som ikke er til stede(PTC)? Og at man derfor har et mer sårbart system?

Dette vet du sikkert bedre enn meg, det er meget mulig at Tesla klarte å kløne til et fullt ut konvensjonelt system :)

Uansett; Pekepinnen på hva dette betyr for PS2 får du vet å se på XC40 P8, som vil være langt mer representativ enn TM3 med og uten varmepumpe.
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. mars 2021, klokken 16:38
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Har den fortsatt på radaren, men det er et par ting som må svelges unna først.
Det ene er den intime plassen der foran - bilen mangler luft i førermiljøet.
Og det andre er forbruket.

Alt annet - spesielt designet - tiltaler meg veldig.

Dette er en 90% bil i forhold til mine ønsker - og det er langt mellom 100% bilene for å si det slik.

Vi får se om jeg går ned fra gjerdet..........

Jeg forstår fullt ut at du har reservasjoner ift. ankepunktene, det er tross alt en bil som er basert på en ICE-plattform.

Hva gjelder forbruket ser det faktisk ut til at programvareoppdateringen kan ha en påtakelig effekt. Vi (dvs. min bedre halvdel) skal kjøre nøyaktig samme strekning som den ene gangen man gjorde et seriøst forsøk på å måle hva forbruket kan være (og som jeg sjeldent oppnår...), til påska. Håper på nogenlunde samme temperaturforhold (og kjøreforhold), så får vi se om det er noen målbar differanse her :)
TM3P "FSD"

Mondeo

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 20. mars 2021, klokken 07:39
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 22:25
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:12
Sitat fra: Mondeo på torsdag 18. mars 2021, klokken 13:37
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

''Gjøres skikkelig''.

Tja... Implementeringen har ikke akkurat gått smertefritt hos amerikanerne, som har en utradisjonell tilnærming til VP hvis jeg har forstått dette riktig.

Du vil få en langt bedre prediksjon på hva Polestar har å hente mht. varmepumpe ved å se på forbrukstall og vintertester for XC40 P8 (med varmepumpe...). Jeg tviler sterkt på at Polestar har valgt Teslas ''skikkelige'' løsning, med de ulempene dette ser ut til å medføre hva gjelder sikkerheten for at varme blir levert til kupéen.

hELgenen skriver mye fornuftig, og det kan virke som om vedkommende fortsatt vurderer kjøp... :)

Med "skikkelig" så mener jeg at varmepumpen får spillvarme fra bilen å jobbe med og ikke uteluft. Ikke bare Tesla som har gjort det slik.
En varmepumpe er mye mere effektiv om den har varmegrade å jobbe med. Spesielt når det er skikkelig kaldt.

Polestar/Volvo sin AC benyttes kansje allerede til å kjøle batteri og motorer? Isåfall kan de jo ganske enkelt implementere det ordentlig skulle man tro. Varmepumpe er jo bare AC som kjøres andre veien.

Må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i hvordan amerikanerne har løst dette, men forstod det slik at det var en forenkling i sløyfa. Octovalve? Og et varme-element som man normalt finner i slike løsninger, men som ikke er til stede(PTC)? Og at man derfor har et mer sårbart system?

Dette vet du sikkert bedre enn meg, det er meget mulig at Tesla klarte å kløne til et fullt ut konvensjonelt system :)

Uansett; Pekepinnen på hva dette betyr for PS2 får du vet å se på XC40 P8, som vil være langt mer representativ enn TM3 med og uten varmepumpe.

De har vannkjøling på alle komponetene i bilen. Motorer\girkasset\invertere og all elektronikk. Selv om de ikke nødvendigvis trenger kjølingen så kan de gjennbruke den lille varmen de genererer og sende det til varmepumpen. De unnlot å ha med en tradisjonell PTC varmer noe som betyr at det blir kaldt om varmepumpen ikke fungerer som den skal, som den jo ikke har gjort på en del biler.
Octovalve er bare en fin boks full av ventiler og pumper som styrer kjølevannet rundt om kring etter behov.

De gamle utgavene har nesten samme system bare med PTC varmer slik Polestar har istede for varmepumpe så de får ikke benyttet spillvarmen til å varme kupeen. kun til å varme batteriet.

itre

Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.


hELgenen

Mener jeg leste 10% økning under ideelle forhold. I praksis 5% kanskje%?
Så klarer du 350 km nå,så får du 367 med VP.

vinterdekk

Er nå bare tre måneder i året at snitt-temperaturen er over 8 grader hvor jeg bor, så at varmepumpe er ikke er i basiskonfigurasjonen ser jeg ikke poenget med.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Richard T

Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?

Contango

Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?
Biler med varmepumpe koster 30,000 mer, så neppe.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Telefonkatalogen

Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?


Tviler jeg på dessverre. Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene. Men hvem vet, kanskje du har flaks!

Contango

Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 10. mai 2021, klokken 08:25Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene.
Fikk ikke med meg at den endringen i levering var så markant. Dette har neppe med endringer i fabrikken å gjøre og føyer seg inn i rekken av forsinkelser generelt. Jeg ville kjøpt bil nå om jeg var i markedet. Det kan bli mangel på nye biler generelt også her til lands utover sommeren. https://asiatimes.com/2021/04/used-car-prices-explode-in-us-inflation-alert/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Richard T

Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 10. mai 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Richard T på søndag 09. mai 2021, klokken 23:06
Sitat fra: itre på lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

Jeg så dette også, venter bil levert Juni, bestilt rett før nyttår. Varmepumpe på den montro? Noen som har hørt noe om VP er med på biler som er på vei inn?


Tviler jeg på dessverre. Virker som fabrikken skal gjennom noe endringer ettersom leveringsdato hoppet fra juni til oktober for samtlige nye bestillinger etter slapp de nye variantene. Men hvem vet, kanskje du har flaks!

Kanskje, men jeg regner ikke med at det er VP på den - får bli en bonus i så fall  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA