Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. 
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men koreabiler med vp blir meget fort varme. Med app så er dette ikke et tema uansett for mange. Samtidig registrerer man at enkelte kinaproduserte biler ikke har dette som ekstrautstyr en gang. Da skjønner man vel at de har mest fokus på andre (sub-tropiske) markeder enn de i arktiske klimaer vi har her? Det er synd.
På de fleste merker er vel vp standard nå, men noen tyske merker prøver kanskje å lage dette til premiumpakker fordi de vet at alle nordmenn kjøper vp og skor seg på dette.
Når jeg prøvde å selge en egolf uten vp for noen år siden så var det mange forhandlere som nekter å ta den som innbytte.
Min erfaring med vp at de generelt er meget slitesterke og mer holdbare en ac som trenger mer stell.Unntaket er vel Tesla som sliter generelt med mye rart og enkelte tyske modeller som selger biler som ikke er skikkelig arktisk testet først og med dårlige software.
Vedkommende ser ut til å hente dette fra egen erfaring. Korea-bilene er sikkert på høyde med biler med kun varmeelement hva gjelder hurtig oppvarming. Har ingen tro på at Koreanske produkter er mindre rettet mot ''sub-tropiske'' markeder enn eksempelvis Polestar - hvis hovedsete er i Göteborg.
At VP-teknologien er mer slitesterk enn AC kan ikke høste samtykke fra et teknisk ståsted, når man ser på kompleksiteten mht. antall komponenter, hvilke påkjenninger komponentene utsettes for, og samspillet mellom disse. Da er det nok andre variabler som gjør at du har slitt med upålitelige AC-systemer, eksempelvis dårlig kvalitet.
At VP er ekstra viktig på en Golf med minimal rekkevidde sier seg selv. Men når man har 75 kWh netto, så kan det bli litt mindre viktig, dog avhengig av bruksmønsteret (og preferanser). For enkelte vil de par ekstra milene utgjøre tunga på vektskåla. For de tusenvis som har anskaffet seg PS2 er det åpenbart ikke diskvalifiserende. Når dét er sagt så hadde jeg, og majoriteten med meg, lagt 5.000 kroner ekstra på bordet for å få med VP - hvis dette var tilgjengelig.
Hva gjelder økt rekkevidde om vinteren, så tyder tester på at Volvo/Polestar sin VP-løsning ikke akkurat har en revolusjonerende effekt på forbruk / rekkevidde. Eksempelvis denne testen, i regi av VG, som indikerer at varmepumpen (som XC40'en vel er utstyrt med) later til å ha beskjeden innvirkning på forbruket ved ca. - 5 grader;
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/pLMQQX/test-av-elbiler-store-elbiler-luksus-elbilerDette er selvsagt ingen direkte sammenligning for en løsning med og uten VP, men å holde oppgitt forbruk opp mot WLTP skal gi en pekepinn. Blir interessant å se på mer komparative undersøkelser på Polestar med og uten VP.
For øvrig vært nok rusk i Polestar-maskineriet ved oppstart, så det var nok fornuftig at de avventet (avventer) introduksjon av VP til de hadde fått luket ut trøbbelet. At noen mener at bilen da kun er gangbar på sub-tropiske markeder er noe salgstallene motbeviser.