Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

Dieselgubben

Er det noe nytt vedrørende varmepumpe? Det var jo snakk om at bilen ville få dette mot nyttår.

Electric cars in Norway

#61
Det jeg har lest på Polestar forumet er at det kommer til sommeren. 'The heat pump will not be available until 'mid 2021'

Men vet ikke om det stemmer.

https://www.polestar-forum.com/search/5452/?q=Heat+pump&o=relevance


elektro

Noe nytt om dette? Er det dumt å kjøpe en bil uten varmepumpe nå?

Nytten ved varmepumpe er nok sterkt overvurdert for de fleste i det daglige. La oss si at en bil med VP i beste fall drar 1,5 kW mindre? I så fall snakker vi 20 km. bedre rekkevidde på en full lading, under krevende forhold vinterstid. Det kan naturligvis være avgjørende, men hvor mange ganger i året? To minutter på en hurtiglader løser det..

Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Mondeo

Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Noe nytt om dette? Er det dumt å kjøpe en bil uten varmepumpe nå?

Nytten ved varmepumpe er nok sterkt overvurdert for de fleste i det daglige. La oss si at en bil med VP i beste fall drar 1,5 kW mindre? I så fall snakker vi 20 km. bedre rekkevidde på en full lading, under krevende forhold vinterstid. Det kan naturligvis være avgjørende, men hvor mange ganger i året? To minutter på en hurtiglader løser det..

Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Kommer helt ann på hvordan de implementerer det. Model 3 går vel fra 4kW til 1kW med varmepumpe, mens andre biler knapt har forsjell.

Moas

#65
Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men koreabiler med vp blir meget fort varme. Med app så er dette ikke et tema uansett for mange. Samtidig registrerer man at enkelte kinaproduserte biler ikke har dette som ekstrautstyr en gang. Da skjønner man vel at de har mest fokus på andre (sub-tropiske) markeder enn de i arktiske klimaer vi har her? Det er synd.

På de fleste merker er vel vp standard nå, men noen tyske merker prøver kanskje å lage dette til premiumpakker fordi de vet at alle nordmenn kjøper vp og skor seg på dette.

Når jeg prøvde å selge en egolf uten vp for noen år siden så var det mange forhandlere som nekter å ta den som innbytte.
Min erfaring med vp at de generelt er meget slitesterke og mer holdbare en ac som trenger mer stell.Unntaket er vel Tesla som sliter generelt med mye rart og enkelte tyske modeller som selger biler som ikke er skikkelig arktisk testet først og med dårlige software.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

CorsoDante

#66
Sitat fra: Moas på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:10
Jeg har hatt biler både med og uten varmepumpe, og blant fordelene med å ikke ha varmepumpe er at de bråker mindre og blir fortere varme. I tillegg koster de mindre i innkjøp og er generelt mer ukompliserte. Likevel vil nok bilene med varmepumpe være mer lettsolgte på bruktmarkedet. ::)
Vet ikke helt hvor du har dette fra, men koreabiler med vp blir meget fort varme. Med app så er dette ikke et tema uansett for mange. Samtidig registrerer man at enkelte kinaproduserte biler ikke har dette som ekstrautstyr en gang. Da skjønner man vel at de har mest fokus på andre (sub-tropiske) markeder enn de i arktiske klimaer vi har her? Det er synd.

På de fleste merker er vel vp standard nå, men noen tyske merker prøver kanskje å lage dette til premiumpakker fordi de vet at alle nordmenn kjøper vp og skor seg på dette.

Når jeg prøvde å selge en egolf uten vp for noen år siden så var det mange forhandlere som nekter å ta den som innbytte.
Min erfaring med vp at de generelt er meget slitesterke og mer holdbare en ac som trenger mer stell.Unntaket er vel Tesla som sliter generelt med mye rart og enkelte tyske modeller som selger biler som ikke er skikkelig arktisk testet først og med dårlige software.

Vedkommende ser ut til å hente dette fra egen erfaring. Korea-bilene er sikkert på høyde med biler med kun varmeelement hva gjelder hurtig oppvarming. Har ingen tro på at Koreanske produkter er mindre rettet mot ''sub-tropiske'' markeder enn eksempelvis Polestar - hvis hovedsete er i Göteborg.

At VP-teknologien er mer slitesterk enn AC kan ikke høste samtykke fra et teknisk ståsted, når man ser på kompleksiteten mht. antall komponenter, hvilke påkjenninger komponentene utsettes for, og samspillet mellom disse. Da er det nok andre variabler som gjør at du har slitt med upålitelige AC-systemer, eksempelvis dårlig kvalitet.

At VP er ekstra viktig på en Golf med minimal rekkevidde sier seg selv. Men når man har 75 kWh netto, så kan det bli litt mindre viktig, dog avhengig av bruksmønsteret (og preferanser). For enkelte vil de par ekstra milene utgjøre tunga på vektskåla. For de tusenvis som har anskaffet seg PS2 er det åpenbart ikke diskvalifiserende. Når dét er sagt så hadde jeg, og majoriteten med meg, lagt 5.000 kroner ekstra på bordet for å få med VP - hvis dette var tilgjengelig.

Hva gjelder økt rekkevidde om vinteren, så tyder tester på at Volvo/Polestar sin VP-løsning ikke akkurat har en revolusjonerende effekt på forbruk / rekkevidde. Eksempelvis denne testen, i regi av VG, som indikerer at varmepumpen (som XC40'en vel er utstyrt med) later til å ha beskjeden innvirkning på forbruket ved ca. - 5 grader; https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/pLMQQX/test-av-elbiler-store-elbiler-luksus-elbiler

Dette er selvsagt ingen direkte sammenligning for en løsning med og uten VP, men å holde oppgitt forbruk opp mot WLTP skal gi en pekepinn. Blir interessant å se på mer komparative undersøkelser på Polestar med og uten VP.

For øvrig vært nok rusk i Polestar-maskineriet ved oppstart, så det var nok fornuftig at de avventet (avventer) introduksjon av VP til de hadde fått luket ut trøbbelet. At noen mener at bilen da kun er gangbar på sub-tropiske markeder er noe salgstallene motbeviser.
TM3P "FSD"

hELgenen

Er det forvarming av batteri på Polestar?
Jeg tror ikke det er det,men tror det hadde vært en nyttig funksjon. Ut fra egen erfaring drar batteriet mye når det er kaldt og en får også begrensning på regenerering. Så en enklere løsning for nordiske forhold er kanskje en slik mulighet,spesielt om dette kan gjøres via software? En kunne også brukt en slik løsning for å dytte opp varmen før hurtiglading. Om Polestar vil gjøre bilen mer vintervennelig så ville jeg kanskje først gått den veien før varmepumpe....

Electric cars in Norway

Det stå dette her:

https://elbil.no/elbil/polestar-2/

Kopi:

Batteripakken i Polestar 2 har aktiv kjøling og varming (væskebasert), som gjør at temperaturstyringen avhenger av utetemperaturen – om det er kaldt eller varmt. Dette gjør at det er en stor fordel vinterstid å ha bilen tilkoblet ladepunkt før avreise, for både å forvarme kupé og batteri ved hjelp av strøm fra nettet.

hELgenen

Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 18:28
Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?

Det handler ikke om at det ikke virker eller ikke, men at funksjonen ikke er ferdig/klar enda. Når Google og Geely får på plass en del nye brikker i software etc, så skal man ikke se bort ifra at det dukker opp via OTA.

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:37
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 18:28
Men virker det?

https://youtu.be/abcTB7CQsyc

https://youtu.be/9lbeEIXW0Ag

Jeg sitter igjen med et inntrykk at forvarming av batteri ikke virker...eller?

Det handler ikke om at det ikke virker eller ikke, men at funksjonen ikke er ferdig/klar enda. Når Google og Geely får på plass en del nye brikker i software etc, så skal man ikke se bort ifra at det dukker opp via OTA.

OK - det vil gjøre bilen vesentlig mer interessant - så om det er teknisk mulig å styre dette fra software - vel så er mye gjort. Dette burde Polestar vært flinke til å opplyse mer om synes jeg

sebreed

Teknisk ansvarlig i Volvo nevnte i en podcast at XC40 skulle få dette som software update iløpet av våren, så går utfra det utvikles i parallell til PS2.
Volvo XC40 P8 2021

turfsurf

Jepp, men de ville og gjøre det automagisk, og ikke ha det som ett brukervalg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Her ser dere hvor stor forsjell en varmepumpe kan ha om det gjøres skikkelig.
110km ekstra rekkevidde på vinteren.

Er det noe nytt om Polestar 2 sin kommende varmepumpe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA