Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

hELgenen

Sitat fra: TM på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:51
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

Enig- blir nesten som å snakke stygt om familien....

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:30
Sitat fra: TM på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:51
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:16
Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Kan høres ut som et typisk selgersvar. Har du noe skriftlig som dokumenterer at varmepumpen i XC40 blir vurdert som lite effektiv ?

Enig- blir nesten som å snakke stygt om familien....

Burde sjekket kilder igjen når jeg skrev forrige post. Prøver alltid å gjøre det, men nå bare gønnet jeg på etter hukommelsen, og det ser ut som det er et selgersvar fra Polestar space. Vanskelig å si om det stemmer eller ikke.


Sitat fra: eirikjac på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:00
Snakket med en "selger" på Polestar spacet i Oslo i helgen. Han sa at av grunnene som haggen nevner over blir ikke bilen levert med varmepumpe. I følge "selgeren" har Polestar satt seg fore å utvikle en varmepumpe som er effektiv på lavere temperaturer enn hva som som er tilfelle med dagens varmepumper. Når de får til det, vil varmepumpe tilbys som ekstrautstyr til PS2. Han sa eksplisitt at varmepumpen det er snakk om ikke vil være den samme varmepumpen som kan velges som tilvalg til XC40 Recharge, fordi den var for dårlig ved lave temperaturer.

Svar nr 5 fra denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=50416.0
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trond.m

Tenker vi tar uttalelsen med en klype salt.  Har hørt selgere si ting som ikke har vært korrekt før 😉

Electric cars in Norway

TM, enig  :+1: Jeg har faktisk tenkt på hvorfor bruker ikke Polestar 2 rett og slett bare samme VP som den som kommer som "an optional heat pump" på Volvo XC40. Jeg snakket med en Volvo selger om dette men han visste ikke hvorfor sa han til meg. Tipper P2 kommer med info om VP på bilene fra og med vår/høsten 2021 med levering på 2022 modellene. Nå vil de jo ikke si så mye når jeg snakker med de nede på showroom om VP.

CorsoDante

Har hatt elbil uten VP før, og har absolutt ingen kvaler om å ha dette igjen. Men ser at varianten nok vil gi en liten slagside mht. bruktbilprisen når VP introduseres, selv om enkelte varianter ikke er veldig effektiv ved lave temperaturer. Det skal gå greit :)

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717
TM3P "FSD"

Olemann

#51
Har hatt 4 elbiler med VP og 3 uten.  Mange prøver omgjøre VP til rekkevidde. Det er rett og slett umulig, i beste fall upresist, med mindre en rekke premisser defineres. 
Det man derimot rimelig enkelt kan beregne for den enkelte bil er hvor lenge ekstra man kan sitte i varm bil, gitt temp inne, ute, COP, samt bilens "termosfaktor".
I alle fall, Har man turer over fjellet vinterstid, småbarn i bilen og usikkerhet rundt kø/kolonne etc så er VP en fin forsikring om varm bil. 
At bruktprisen synker mer enn reell verdi av VP, den dagen samme bil kommer med VP, det er jeg enig i.

Min subjektive erfaring med sammenligning mellom Ampera_e og eNiro er at vinterkjøring kutter maks ca 3-4 mil av rekkevidden mer på Ae enn eN (som sagt, meget uvitenskapelig, nesten på Facebook-gruppe-nivå ;D)

itre

Jeg fikk vedlagte svar på e-post fra en servicemedarbeider hos Polestar.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Olemann


Joda, den har nevneverdig effekt "bare mellom +5 og -30 grader".....Synes nå det er er vesentlig spenn jeg da ..

hELgenen

Sitat fra: Olemann på torsdag 09. juli 2020, klokken 20:50

Joda, den har nevneverdig effekt "bare mellom +5 og -30 grader".....Synes nå det er er vesentlig spenn jeg da ..

:P :P - ja - hvor mange dager i året i Norge har ikke den temperaturen.
Litt som å si at du trenger ikke lade bilen for å kjøre hver dag gjennom et helt år - bare du kjører under 350 km i året...........

gekko300

Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

batterimannen

Sitat fra: gekko300 på fredag 10. juli 2020, klokken 09:00
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

Tror kapt det var en eneste dag i fjor vinter det var kaldere enn minus 15 der vi bor. Ser man på temperatur fra oktober til mars, så ligger nok de fleste dagene innenfor området der varmepumpe er effektivt. Det er vel en grunn til at den kommer med varmepumpe etterhvert. Men, når det er sagt så mener jeg at Polestar 2 er et godt kjøp uavhengig av varmepumpe. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Stikkkontakt

Sitat fra: batterimannen på fredag 10. juli 2020, klokken 10:25
Sitat fra: gekko300 på fredag 10. juli 2020, klokken 09:00
Har tilgode å se en vamepumpe som er særlig effektiv under -15.

Tror kapt det var en eneste dag i fjor vinter det var kaldere enn minus 15 der vi bor.

Her hvor jeg bor er det totalt 15 dager i 2020 som ikke har hatt makstemp på 5 grader eller mer.

ShuDuck

Det mest interessante er vel "..optimale forhold.. utgjøre en forskjell på 3mil"

Med forvarming med bilen plugget i, så er det nok forsvinnende liten praktisk forskjell for min daglige bruk

Hoggorm

Påstandene fra Polestar angående effekt av varmepumpe virker rimelig. Selv om varmepumper sjelden gir brukbar virkningsgrad ved temperaturer lavere enn rundt -15 til -20°C så kan en varmepumpe i en bil fungere ved lavere utetemperatur om man klarer å utnytte overskuddsvarme fra motor, drivverk, inverter og annet. Ved hastighet på 65 km/t utvikler sansynligvis motorer og inverter rundt 2 kW som varme. Det vil si at det kan være mulig at varmepumpen oppererer med en varmekilde som er f.eks. -10°C selv om det er -30°C ute.

Hvis vi antar at når varmepumpen gir størst effekt så er virkningsgraden 2 og varmebehovet 2 kW. Om vi da regner på en kjøretur med gjennomsnittsfart på 65 km/t og forbruk uten bruk av klimaanlegg på 0,18 kW/h så gir det en gjennomsnittlig effektbruk på 11,7 kW. Effektbruk med varmepumpe blir da 12,7 kW og med vanlig varmeelement blir 13,7 kW. Rekkevidde med bruk varmeelement blir da ca 360 km og ca 390 km med varmepumpe.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA