Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

Spajderman

Har kjørt Kona med varmepumpe i et år og noen måneder nå og er veldig fornøyd med bilen. Blir raskt varm, og blir varm nok uansett vær, kan heller ikke si at den bråker noe særlig, iallefall ikke slik at det høres under kjøring. Kona er vel en av de mest effektive bilene  på markedet, jeg skjønner jo at det ikke er utelukkende pga. varmepumpa, men det er nok en av flere faktorer. Har ikke eid elbil uten varmepumpe, så jeg har ikke noe å sammenligne med, jeg håper bare at PS2 blir mulig å kjøre nært oppgitt antall kilometer, i motsetning til veldig mange andre biler...

Electric cars in Norway

Spajderman: :+1: enig. Og jeg tror ganske sikkert at PS2 kommer seinere med varmepumpe. Hun sa det jo også, hun på Polestar i Oslo sentrum (at "de testet ut med VP"). Men jeg har selvfølgelig ikke den samtalen på de videoene jeg har lagt ut om bilen på min youtube kanal :+1: Jeg filmet jo ikke da. :D

BatteriOgFossil

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. november 2019, klokken 08:03
De på Polestar senteret så at det testes med varmepumpe på bilen og at dette kan komme på senere versjoner.... Herlig.

Med andre ord: varmepumpe blir tilgjengelig etter at Norge har innført moms på elbil.

Electric cars in Norway


hELgenen


Trond.m

Sitat fra: Spajderman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:35
Har ikke eid elbil uten varmepumpe, så jeg har ikke noe å sammenligne med, jeg håper bare at PS2 blir mulig å kjøre nært oppgitt antall kilometer, i motsetning til veldig mange andre biler...
Det er nok ikke bare pga. av den mangler VP, men Ampera-e er vel den bilen som får størst reduksjon i rekkevidde om vinteren. Men er det ender 10 kuldegrader spørs det hvor stor virkning en VP vil ha. Isolasjon, ventilasjon og håndtering av restvarme betyr nok mer en. varmepumpe i lave temperaturer.

Oddaa

Ville nesten være rart om den ikke kommer med varmepumpe etter hvert. XC40 kan allerede bestilles med varmepumpe, og teknisk er den vel temmelig lik Polestar 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

XC40 leveres vel ikke ut før etter nyttår?
Bestiller du Polestar i dag får du,slik jeg forstår det,en bil uten varmepumpe levert før nyttår. Så kan det jo tenkes at neste batch med Polestar leveres med VP??.I så fall er det en nedside på bruktverdien ved å handle Polestar nå før nyttår?

mroek

Varmepumpe kommer på PS2 en gang, men neppe før om ca et år. Det første produksjonsåret skal de jo kun lage launch-modellen, og den har ikke varmepumpe. Så kommer det både en billigere versjon, og antakelig også alle varianter med varmepumpe.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

gekko300

Og innen den tid har nok også Polestar (som alle andre nå) satt opp prisen pga valuta. I tillegg kan det ha kommet avgifter på elbiler. Det kan bli en dyr varmepumpe. Kan lade mye for den kostnaden.  :)

hELgenen

Valuta er jo et usikkerhetsmoment her..Min personlige synsing er jo at NOK har større oppside enn nedside nå.
Men hva vet jeg...
At Polestar skulle dumpe prisen etter nyttår er vel kanskje lite trolig. Avgifter på denne bilen før revidert budsjett 2021 tviler jeg også på..Forskjell i driftskostnaden med VP og uten er nok også lav. Er mer at du taper noen km rekkevidde i kulda og at dette kan få potensielle kjøpere til å rynke litt på nesa som kan være en faktor den dagen bilen selges. Jeg får gå inn på konfiguratoren og leke litt til før jeg bestemmer meg om kjøp eller ikke...

gekko300

"Dumpe prisen"?
Sannsynligheten er vel tvertimot at Polestar øker prisen etterhvert slik alle andre gjør med referanse til valuta).

hELgenen

Om du gidder å lese min kommentar og lar den synke inn ser du jo at jeg tviler på dumping av pris. Men en billigere 2wd kommer,det er bekreftet. Videre vet ingen hvilken vei krona går. I TMY forum delen synser og drømmer en jo om sterkere krone. Jeg tror også kronen vil styrke seg.
Så ytterligere prisoppgang pga valuta tviler jeg på.
Men prisen kan jo gå opp av andre årsaker...Time will tell...

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:28
XC40 leveres vel ikke ut før etter nyttår
Jo da, oktober har de estimert at de første kundebilene skal leveres med varmepumpe.

batterimannen

Polestar har sagt at de ønsker å utvikle en bedre varmepumpe til Polestar 2, og derfor ønsker de ikke å putte inn den samme som XC40. De ønsker å lage en som er mer effektiv ved veldig lave temperaturer. Tviler derfor på at det er rett rundt hjørnet...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA