Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

jorgror

Sitat fra: Spajderman på lørdag 26. oktober 2019, klokken 21:07
Forskjellige meninger om varmepumpe altså. For å stille et annet spørsmål da, vi er avhengige av at bilen går like i overkant av 30 mil uten ladestopp hele året. Med Hyundai Kona har det ikke vært et problem i det hele tatt, det minste jeg har fått ut av den i vintervær var omtrent 40, den har jo varmepumpe og er ellers en meget effektiv bil har jeg forstått.

Tror dere PS2 vil klare 30 mil pluss året rundt? Innser at det er mye usikkerhet, blant annet ved at hverken WLTP eller EPA foreløpig er bekreftede tall, men med utgangspunkt i at PS2 får 500 km WLTP bør det jo gå greit når Kona har 449?

Er du helt avhengig av den rekkevidden bør du vente å se hva brukere rapporterer tilbake på effektiv rekkevidde vinterstid, før du eventuelt bestiller. Det er mye som kan påvirke rekkevidde i kulde, og oppvarming av kupé er bare en liten del av det.

Andre kilder som påvirker rekkevidde i kaldt klima som jeg kan komme på:
• Batterivarmer. Disse har jeg hørt at kan trekke opp til 6 kW, noe som vil øke forbruker med 100wh/km i 60 km/t
• Kald luft øker luftmotstand grunnet tettere luft
• Snø/slaps i veibanen antar jeg at øker rullemotstand
• Redusert regen grunnet kaldt batteri gir mer bruk av bremser og dermed høyere forbruk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Øyvind.h

#16
Jeg ville ikke nølt med å kjøpe bil uten varmepumpe så lenge batteriet er stort. I Leafen var opplevelsen en helt annen. Fordi batteriet var så lite var det kritisk å bruke en så stor andel på oppvarming. Jeg opplever ikke det problemet med stort batteri. Varmepumpe har jeg klart meg uten siden 2013 (minus noen måneder med Leaf hvor varmepumpe var sårt savnet) og det har fungert ypperlig selv på Ringebu i -25.  Når jeg bestilte Mercedesen trodde jeg ikke den hadde varmepumpe, og selv om varmepumpe naturligvis primært er en fordel (dog ikke uten ulemper!) er det langt unna å være et krav ved kjøp av bil for meg. Nettopp fordi det har fungert utmerket uten.
Økning i forbruk fra en fin sommerdag til streng kulde er mer i retning av 20-30%. Dvs med 200Wh/km på sommeren kan ekstrem kulde dra forbruket opp i 240-260 på vinteren. 400Wh/km er naturligvis helt utenkelig.

Om Polestar 2 går 300km året rundt avhenger nok helt av hvilken rute du snakker om. Høy hastighet? Lav? Stigning etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Nei, på samme måte som i pace ikke går 300 km om vinteren i alle forhold. Den har WLTP 470 km og veier etter hva jeg har sett av "pre" info like mye som ps2, er bredere og høyere, MEN har ca 10kWh større batteri.
Vent på rekkeviddetest fra teslabjørn i vinter👍

Spajderman

Ja, ser jo at høyst variabelt om oppgitt rekkevidde er realistisk å oppnå, tror f.eks. jeg kjører lenger i Konaen enn hvem som helst i en i-Pace nærmest uansett forhold selv om den har høyere oppgitt rekkevidde. i-Pace har vel også fått rimelig greit med slakt når det gjelder oppgitt vs. reell rekkevidde, men det kan jo bli samme situasjon for PS2 selvsagt...

Ellers har ruten vi kjører snitthastighet på under 80, det er bare motorvei 5-10 km av rundt 305, er også lite stigning. Det er en liten "topp" omtrent midtveis, men der skal vi ned igjen på andre siden. Er jo også heldigvis bosatt på sørvestlandet, slik at temperaturen oftest holder seg godt over -10 iallefall, men på destinasjonen kan det gjerne bli ganske kaldt.

Bakdelen er jo at det er risikabelt å vente på brukererfaringer og rekkeviddetester fordi man risikerer å måtte vente veldig lenge på bil da, men vi får se. Konaen er desverre blitt for liten, ellers hadde vi beholdt den.

Tellus

Under optimale forhold skal en varmepumpe ca halvere forbruket av strøm til oppvarming av kupe. Hvis du antar at du trenger oppunder 2kW for å holde kupeen varm så betyr det maksimalt 1kW spart. 300 km i 80 km/t tar i underkant av 4 timer. Med andre ord snakker vi kanskje om rundt 4kWh under ideelle forhold. Typisk mindre enn det. Varmepumpe er derfor på ingen måte av avgjørende betydning. Avpassing av fart og forvarming av batteri/kupee er viktigere. På den andre siden så er selvfølgelig varmepumpe et pluss.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. oktober 2019, klokken 20:11
Kunne ikke være mer uenig. Varmepumpe er definitivt nødvendig om en kjører i innlandet i Norge på vinteren. Men kjører du kun på kysten og sjelden ser -10 eller mer, ja så kan det jo sikkert fungere. Men min egen erfaring er at kulde har stor betydning for rekkevidden og da ville jeg definitivt foretrukket varmepumpe......

Blir det ikke motsatt? En varmepumpe fungerer vel ikke i det hele tatt om man befinner seg i Røros og termometeret viser -25 grader? Mens langs kysten i 0 til -10 grader har den bortimot maks effektivitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Wisd0m

Er man avhengig av rekkevidden året rundt er det bedre med litt større batteri enn varmepumpe. Hvorfor? Fordi varmepumpen fungerer ikke når det blir-10 og -15. Da er det bedre med Tesla sitt system, stort batteri hvor det hentes overskuddsvarme fra motor og batteri.

Tellus

For det første er det ikke noe overskuddsvarme å hente når det er så kaldt. For det andre er henting av overskuddsvarme noe de fleste biler har implementert. Et slikt system er på ingen måte til hinder for varmepumpe. Tvert i mot. Slike systemer vil virke begge veier slik slik varmepumpen kan bidra til å varme batteri når dette er nødvendig.

Det at eldre teslamodeller i tillegg hadde dårlige ineffektive motorer man kunne hente varme fra er neppe noe som bør kopieres.

e-Stig

Det er jo bevist både i teori og praksis at varmepumpe har en merkbar effekt. Den vil riktig nok være avhengig av temperaturen i luften, men uansett hvor man bor i landet vil den bidra positivt store deler av året. Litt feil å argumentere med at den ikke fungerer når det er veldig kaldt. De ti månedene i året det det ikke er minus tyve grader vil varmepumpa gi lenger rekkevidde.

Argumentasjonen med at noen biler har så stort batteri at det ikke spiller noen rolle blir også feil. Så lenge 80-90 prosent av diskusjonene rundt elbiler handler om rekkevidde så må jo bilfabrikkene selvfølgelig gjøre sitt ytterste for å gi markedet det markedet vil ha. Utrolig rart hvis vi sitter på elbilforum hele nettene og skryter av hvor langt Bjørn Nyland har klart å kjøre med bilen vår, for så å drite i forbruket når vi kjører den selv.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

#25
@e-stig. Er vel ikke direkte uenig i det du sier, men det er samtidig slik at mange velger å kjøre en stor SUV som spiser strøm med enorm apetitt, framfor et karosseri med langt mindre luftmotstand. Det er nok noen som har et behov som krever SUV, men for de fleste er det en motesak. Det er åpenbart billigere og mer miljøvennlig å velge en Polestar 2 enn eks. e-tron 50, selv om den ikke skulle få varmepumpe. Samtidig virker det feil å sløse med energi i 2020 og varmepumpe er en velprøvet og forholdsvis rimelig måte å refusere energiforbruket. Er det ikke i prinsippet bare å modifisere AC anlegget som allerede sitter i bilen ? Dessuten kan det brukes også ved forvarming av bil og batteri, så det er ikke bare under kjøring at det vil gi besparelse.

Thule

Ser at noen spurte Polestar via Facebook-siden deres idag om P2 kommer med varmepumpe, hvor på de svarer: "It will, but not immediately from the start of production. More information will be announced later."


Electric cars in Norway

De på Polestar senteret så at det testes med varmepumpe på bilen og at dette kan komme på senere versjoner.... Herlig.

Vaduz

Du betaler mer for en varmepumpe da, penger som kunne gått til billigere bil eller større batteri. Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv vil ha det, det viktigste er rekkevidde og «core efficiency» altså Wt/km/kg, der er tesla best uten varmepumpe, så det er andre ting som teller mye mer enn varmepumpe som drivverk og luftmotstand.

THE

Etter 2,5 år og drøyt 60000 km med Zoe med varmepumpe så er jeg glad for at Tesla ikke har varmepumpe. Mulig andre varmepumper er bedre enn Renault sin, men erfaringen fra to vintre med varmepumpe er ikke udelt positive. Varmepumpen bråker, såpass mye at det er til sjenanse når bilen står til forvarming kl 06 om morgenen midt i et boligområde. Bråker under kjøring også, såpass at det nesten var flaut å rulle ned vinduet for å betale på ferga. Elbilen bråker jo mer enn dieselbilen som står i feltet ved siden av på tomgang med varmeapparatet på. Når det blir kaldt, skikkelig kaldt er det begrenset hvor mye effekt man får fra varmepumpen, og det resulterte i at det ble ujevn varme i kupeen.

Tesla uten varmepumpe er tilnærmet lydløs under forvarming og på "tomgang". Har også mindre problem med varmen når det blir skikkelig kaldt. Kjørte vel ikke Zoe i kaldere temperaturer enn ca -18, men da ble det ikke ordentlig varmt i bilen. Har ikke problem med varme i Tesla ved -30. Vinterforbruket økte også %vis mer i Zoe enn i Tesla.

Hvis jeg skulle kjøpt Polestar nå, og varmepumpe hadde vært et valg, så hadde jeg valgt å kjøpe bil uten varmepumpe. For å vurdere varmepumpe hadde jeg i alle fall måtte ha bilen på grundig test for å se hvordan varmepumpen fungerer sammenlignet med Zoe sin varmepumpeløsning. Dvs. en grundig test over natta i minst 15 minusgrader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA