Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen varmepumpe på Polestar 2

Startet av Spajderman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:01

« forrige - neste »

Spajderman

Flere har i dag fått bekreftet på e-post fra Polestar at det ikke vil bli varmepumpe på Polestar 2. Hvor mye har dette å si for rekkevidden, spesielt på vinteren?

Legger ved et bilde som ble lagt ut på Polestar Owners Group Norway på favebook med informasjon om oppvarmingsløsningen, noen som kan si noe om dette og evt. hvordan det er i forhold til Tesla og andre biler uten varmepumpe?

LASOL

Jeg kjører en Tesla S og synes ikke det er "merkbar" forskjell mellom sommer og vinter. Den har jo ikke varmepumpe men aktiv batterivarmer/kjøling. Kona har en 2018 eGolf med varmepumpe men den får halvert reel rekkevidde på vinteren. Håper Polestar kommer med et bra system for oppvarming og avkjøling av batteriene uavhengig av varmepumpe..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Spajderman

De hsr opplyst at det er væskekjølte batterier fra LG Chem, og at det er aktiv batterivarming på dem. Kjører selv Hyundai Kona som har varmepumpe, merker forskjell på sommer og vinter, men det er minimalt, kanskje 3-4 mil, det tåler jeg når den går nesten 50 om sommeren...

hELgenen

Hmmm...det KAN jo bety en del mil om en har bilen stående ute på vinteren.........
Liker ikke denne utviklingen - stadig færre dytter inn varmepumpe....

1000kwh

Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite

Spajderman

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:58
Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite

Merker dere noen forskjell på rekkevidden sommer og vinter? Hvor mye evt?

Chimp

Har selv i pace med varmepumpe. Feeling på at regn og sludd slår ut mer på rekkevidde enn temp. Men selvsagt faller rekkevidden noe om vinteren. Kanskje 10-15%? Hørt det samme om e tron.
Problemet med varmepumpe er korte turer, effekten av varmepumpen er best etter 15-20 min. Hørt at varmepumpe på slike turer bruker mer strøm enn uten. På korte turer er ikke rekkevidde viktig, så det gir kun utslag i strømregning over tid.
På vei til fjells skal det visstnok være en fordel med varmepumpe så lenge du ligger i intervallet - 10 til 15. Kaldere/varmere faller mye av effekten bort


1000kwh

Sitat fra: Spajderman på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:00
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 24. oktober 2019, klokken 17:58
Er ikke varmepumpe bare nok en ting som kan feile? Ikke noe vi har tenk over med vår Model S. Det blir varmt kjapt! Hvor mange km vi kunne spart er jo ikke lett å vite

Merker dere noen forskjell på rekkevidden sommer og vinter? Hvor mye evt?
Jeg tenker ikke mye på rekkevidde lengre, men forbruket er jo klart høyere. Vesentlig bedre forbruk på lengre turer og tørre veier.

På tur til hytta 150km er det for kort til at det har noen betydning. Kjører 22 grader uansett utetemp.

Trond.m

Sitat fra: Chimp på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:31
Har selv i pace med varmepumpe. Feeling på at regn og sludd slår ut mer på rekkevidde enn temp. Men selvsagt faller rekkevidden noe om vinteren. Kanskje 10-15%? Hørt det samme om e tron.
Problemet med varmepumpe er korte turer, effekten av varmepumpen er best etter 15-20 min. Hørt at varmepumpe på slike turer bruker mer strøm enn uten. På korte turer er ikke rekkevidde viktig, så det gir kun utslag i strømregning over tid.
På vei til fjells skal det visstnok være en fordel med varmepumpe så lenge du ligger i intervallet - 10 til 15. Kaldere/varmere faller mye av effekten bort
Har også hørt fra VW at VP ikke gir så stor effekt på korte turer. Det var noe de argumenterte med da de solgte e-Golf uten VP. Det høres litt rart ut, for en varmepumpe vil da nærmest umiddelbart gi effekt. Mulig at de tenker at det tar så lang til før den kan få noe overskuddsvarme å benytte som varmekilde. Men ved rundt 0 grader burde en varmepumpe gi minst 2-3x utbytte og derfor redusere energien til varmeapparatet med minst 50 %. Virker veldig dumt å bruke strøm direkte til oppvarming slik Ampera-e og Tesla gjør, men men amerikanere er jo ikke kjent for å spare på energi. Men det er jo enklere og billigere, men en varmepumpe burde holde i bilens økonomiske levetid.

Chimp

Enig. Men så er tesla kjent for lavt forbruk da, noe som gjør at jeg ikke avskriver en bil uten varmepumpe.

power59

For elbiler med større batterier har varmepumpe (eller ikke) liten betydning for praktisk rekkevidde/bruk (kfr. Tesla)

Litt kortere maksimal rekkevidde på vinterstid - i bytte med en enklere bil med mindre kompleksitet og lavere service og rep.kostnader på sikt - er i mine øyne et godt valg.

Tellus

Her ignoreres til og med fysiske lover for å bagatalisere at Tesla ikke har varmepumpe.

Jeg skal ikke uttale meg om hvor stor effekt varmepumpe har, men at biler fra Tesla ikke går merkbart kortere om vinteren er bare tull.

Kaldere luft alene utgjør en merkbar forskjell i rekkevidde. Legg til at man ikke uten videre kan regne med at batteriet er varmt når man starter opp og heller ikke uten videre kan regne med at batteriet holdes varmt under kjøring. Ut av et kaldt batteri får man mindre energi til fremdrift enn fra et varmt batteri.

I tillegg går det energi til å varme opp kupe, overvinne høyere rullemotstand pga føreforhold osv.

Alle elektriske biler får betydelig redusert rekkevidde om vinteren. Å hevde noe annet er å gi de som ikke har elbil et veldig feilaktig inntrykk.

Skal du ut i 20 minus og snøvær så regn med halvert rekkevidde.

At elbiler fungerer greit i vestlandsvær +5 grader og bare veier korrekt, men derfra og ned til 20 minus, snø på veien og kaldsstart på batteri vil oppleves som en helt annen verden.

hELgenen

Sitat fra: power59 på fredag 25. oktober 2019, klokken 15:02
For elbiler med større batterier har varmepumpe (eller ikke) liten betydning for praktisk rekkevidde/bruk (kfr. Tesla)

Litt kortere maksimal rekkevidde på vinterstid - i bytte med en enklere bil med mindre kompleksitet og lavere service og rep.kostnader på sikt - er i mine øyne et godt valg.

Kunne ikke være mer uenig. Varmepumpe er definitivt nødvendig om en kjører i innlandet i Norge på vinteren. Men kjører du kun på kysten og sjelden ser -10 eller mer, ja så kan det jo sikkert fungere. Men min egen erfaring er at kulde har stor betydning for rekkevidden og da ville jeg definitivt foretrukket varmepumpe......

1000kwh

Men bilene med varmepumpe er jo ikke upåvirket av kulde?? Føler det er mest for å kompensere for et lite batteri at man må tyne det meste ut av varmepumpa. I -20 har vel varmepumpe knapt noe effekt, ei heller under oppstarten av kjøreturen.

Kjenner meg ikke igjen i halvering av rekkevidde i kulda. Ingen påstår vel at en Tesla ikke går kortere om vinteren?

Spajderman

Forskjellige meninger om varmepumpe altså. For å stille et annet spørsmål da, vi er avhengige av at bilen går like i overkant av 30 mil uten ladestopp hele året. Med Hyundai Kona har det ikke vært et problem i det hele tatt, det minste jeg har fått ut av den i vintervær var omtrent 40, den har jo varmepumpe og er ellers en meget effektiv bil har jeg forstått.

Tror dere PS2 vil klare 30 mil pluss året rundt? Innser at det er mye usikkerhet, blant annet ved at hverken WLTP eller EPA foreløpig er bekreftede tall, men med utgangspunkt i at PS2 får 500 km WLTP bør det jo gå greit når Kona har 449?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA