Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:28
Med oppdateringen 2019.36.2.1 fikk jeg også "E-pedal" på Model 3. Tesla kaller den "Stoppmodus" med valgene Kryp (Creep) / Rull (Roll) / Hold (Hold); hvorav den siste (Hold) gjør at Model 3 "oppfører" seg som Leaf's E-pedal.

TM3 har hatt "fattigmanns" E-pedal hele tiden da. Bare å sette på ACC på lav hastighet det.
Eneste "problemet" er den evindelige feilmeldingen om at "... will not brake" 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:28
Etter ett år med Leaf 2 (april 2018-april 2019), var det kun én funksjon ifra Leaf'n som jeg savnet på Model 3: E-pedal.

Med oppdateringen 2019.36.2.1 fikk jeg også "E-pedal" på Model 3. Tesla kaller den "Stoppmodus" med valgene Kryp (Creep) / Rull (Roll) / Hold (Hold); hvorav den siste (Hold) gjør at Model 3 "oppfører" seg som Leaf's E-pedal.

Forøvrig er brukerhåndboken oppdatert (2019.36.1 Europe):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hvordan er Teslas løsning sammenliknet med E-pedal?
Jeg er bare sånn passe fornøyd, og synes bilen bruker for lang tid til å stoppe helt på slutten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. november 2019, klokken 17:22
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 12. november 2019, klokken 16:28
Etter ett år med Leaf 2 (april 2018-april 2019), var det kun én funksjon ifra Leaf'n som jeg savnet på Model 3: E-pedal.

Med oppdateringen 2019.36.2.1 fikk jeg også "E-pedal" på Model 3. Tesla kaller den "Stoppmodus" med valgene Kryp (Creep) / Rull (Roll) / Hold (Hold); hvorav den siste (Hold) gjør at Model 3 "oppfører" seg som Leaf's E-pedal.

Forøvrig er brukerhåndboken oppdatert (2019.36.1 Europe):
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Hvordan er Teslas løsning sammenliknet med E-pedal?
Jeg er bare sånn passe fornøyd, og synes bilen bruker for lang tid til å stoppe helt på slutten.

Kjenner ikke Leaf sitt system, men Ampera-e hadde kraftigere regen enn Tesla. Liker nye funksjon i Tesla bedre. Men Standard og varmt batteri er det ikke noe problem å stoppe uten brems om en kjører mykt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jlan

Ganske bra den nye Hold modusen, men bilen glipper litt forover eller bakover hvis den stanses i en bakke uten å bruke brems, og settes i P før Hold symbolet kommer på. Spesielt hvis en har rygget nøyaktig inn under tilhengerkoblingen så er det litt irriterende.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wibla

Test nummer to av scheduled departure/lading. Rød lampe på ladeporten og ingenting har skjedd i løpet av natta.

På tide å ringe Tesla, tror jeg.

Lading starter forresten momentant så fort setter inn ladekabelen på nytt.
2018 Tesla Model S 75D

stefse

Fikk dette i natt, og merket umiddelbar forskjell da bilen ikke begynte å trille når jeg tok den ut av P. Bilen reagerer også kjappere når jeg setter på P, ser ut som den ikke venter på at brekket skal tre inn, men umiddelbart stanser bilen med elektromotorene, før bremsene har gått i fult ingrep.
Ser ut som kurante funksjoner. 5% mer effekt. hehe, fine skryteargument :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tibber73

Sitat fra: Wibla på onsdag 13. november 2019, klokken 07:19
Test nummer to av scheduled departure/lading. Rød lampe på ladeporten og ingenting har skjedd i løpet av natta.

På tide å ringe Tesla, tror jeg.

Lading starter forresten momentant så fort setter inn ladekabelen på nytt.

Har du også MCU1?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Wibla

Sitat fra: tesla73 på onsdag 13. november 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Wibla på onsdag 13. november 2019, klokken 07:19
Test nummer to av scheduled departure/lading. Rød lampe på ladeporten og ingenting har skjedd i løpet av natta.

På tide å ringe Tesla, tror jeg.

Lading starter forresten momentant så fort setter inn ladekabelen på nytt.

Har du også MCU1?

Nei, jeg har en mid-2018 TMS med MCU2 og AP2.5 (kjøpt FSD)
2018 Tesla Model S 75D

tibber73

Sitat fra: Wibla på onsdag 13. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: tesla73 på onsdag 13. november 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Wibla på onsdag 13. november 2019, klokken 07:19
Test nummer to av scheduled departure/lading. Rød lampe på ladeporten og ingenting har skjedd i løpet av natta.

På tide å ringe Tesla, tror jeg.

Lading starter forresten momentant så fort setter inn ladekabelen på nytt.

Har du også MCU1?

Nei, jeg har en mid-2018 TMS med MCU2 og AP2.5 (kjøpt FSD)

Ok. Jeg tenkte dette var en MCU1-feil. Min er lik din, men med MCU1.
Jeg opplever akkurat det samme som deg. I tillegg var den automatiske forvarmingen i -10 så mangelfull at jeg slo av hele funksjonen (ikke varme i seter eller ratt og småkald bil).
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

RuneW

Sitat fra: RuneW på tirsdag 12. november 2019, klokken 12:51
Er det andre enn meg som har lagt merke til at 36.2.1 har blitt mye bedre på å ikke "stikke innom" påkjøringsfelter på motorvei? På min tur fra Sarpsborg til Oslo så gikk bilen rett fram, uten så mye som å snuse på noen av påkjøringsfeltene (men et lite unntak der bilen trakk ørlite grann til høyre).

Kanskje det er en tilfeldigheter?

Det var nok tilfeldigheter / værforhold likevel. I går kjørte jeg deler av samme strekning og da var det stadig "snusing" inn på innkjøringsfeltene igjen...  :(
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

#205
Trolig værforhold. Dette er vel grunnen til at placebo-effekten er så stor når det gjelder TACC og AP. Ønske om at det skal være bedre uten at det egentlig har skjedd noen endring. Tror de fleste er litt "plaget" av dette (meg inklusiv). Vi ser at etter hver oppdatering blir det gjerne kommentert at "nå virker regnsensoren", men etter en stund inntrer den komplette stillhet om emne. Mest overrasket var jeg når faktisk fantombremsingene nesten opphørte (på motorvei) for noen oppdateringer siden. Ville liksom ikke helt tro det før etter en tid.

Fra medisinen:
Believing that their condition will be improved, they will begin to feel better and perhaps identifiable symptoms may disappear.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

2019.36.2.1 Oppleves helt lik med tidligere versjoner på spøkelsebremsing og på trangen å ligge midt i veien...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. november 2019, klokken 10:40
Trolig værforhold. Dette er vel grunnen til at placebo-effekten er så stor når det gjelder TACC og AP. Ønske om at det skal være bedre uten at det egentlig har skjedd noen endring. Tror de fleste er litt "plaget" av dette (meg inklusiv). Vi ser at etter hver oppdatering blir det gjerne kommentert at "nå virker regnsensoren", men etter en stund inntrer den komplette stillhet om emne. Mest overrasket var jeg når faktisk fantombremsingene nesten opphørte (på motorvei) for noen oppdateringer siden. Ville liksom ikke helt tro det før etter en tid.

Fra medisinen:
Believing that their condition will be improved, they will begin to feel better and perhaps identifiable symptoms may disappear.

Jepp, alle ting som er vanskelig å måle er offer for placebo-effekten (og alle vi som er mennesker er ofre). Og siden AP kan påvirkes (målet er jo selvsagt at dette IKKE skal skje) av små lys-variasjoner, gjør at det er nesten umulig å måle disse tingene eksakt. Jeg mistenker at det i mitt tilfelle var små striper laget av et ørlite lag slaps som ble tolket som stripe.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

inntil bilen kan få andre informasjonskilder, blir det nok slik. Teknikken med å lese veimarkeringer som informasjon til LaneAssist, Autosteer, etc. ble vel utviklet av Bosch rundt 2010. Vi vet også at radaren i Tesla er levert av Bosch (i det siste av Continental). Men det Tesla har klart (på grunn av høyere kameraoppløsning) er å reagere på betydelig mindre/svakere signaler enn det andre kan.


Har lagt merke til at på de påkjøringsrampene hvor veimarkeringen er litt lenger enn andre (oppholdet litt kortere), så klarer radar/kamera å oppfatte den kommende veimarkering til høyre slik at den ikke stikker av.

Dette sier brukerhåndbok
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Radar kan ikke se veimerking. Det er det bare kamera som kan.

For folk som er nysgjerrige på hva radaren ser, så har "verygreen" fra TMC-forumet akkurat lagt ut video som viser alle tingene radaren ser og lagt de oppå hva NN tolker:

http://www.youtube.com/watch?v=Xk5xbxHTt00

http://www.youtube.com/watch?v=K1GgT9Ktg1Y
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA