Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:52
Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.
Jeg forstår ikke helt hvordan du resonnerer her. Mener du at biler med kun induksjonsmotorer ville brukt vesentlig mer energi enn biler med PM/reluktansmotor for å stoppe ved å reversere motorene? Eller ved å bremse?

Det er jo lite regenereringsenergi å hente ved slike lave hastigheter.  Formelen for kinetisk energi er E=1/2*m*v^2 Det vil si 0.5*2000 kg*(2 m/s)^2= 4000 J for en to tonns bil i 2 m/s (7.2 km/t). Det tilsvarer ca. 1 Wh, nok til å kjøre 5 meter !
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 09:59
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.

Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.
Løses enkelt med en knapp på skjermen og info om at det kan øke energibruken ved mye start/stopp
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

#167
Sitat fra: Kim- på mandag 11. november 2019, klokken 15:57
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 09:59
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.

Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.
Løses enkelt med en knapp på skjermen og info om at det kan øke energibruken ved mye start/stopp
Men hvorfor bruke magnetisk hold, når man har mekaniske bremser som må brukes jevnlig for ikke å bli ødelagt?
Jeg frykter enda større bremseproblemer dersom en-pedal-kjøring utelukker bremsebruk.

EDIT: fikk 36.2.1 nå og det er beskrevet at den bruker mekaniske bremser til Hold.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Ja forstår ikke hvorfor 1 pedalskjøring bare er på nyest. Bremsing virker jo omvendt allerede.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

kodax

Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
...
Men hvorfor bruke magnetisk hold, når man har mekaniske bremser som må brukes jevnlig for ikke å bli ødelagt?
Jeg frykter enda større bremseproblemer dersom en-pedal-kjøring utelukker bremsebruk.
De fleste land i verden har ikke ordet "veisalt" i vokabularet..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kim-

Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på mandag 11. november 2019, klokken 15:57
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 09:59
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.

Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.
Løses enkelt med en knapp på skjermen og info om at det kan øke energibruken ved mye start/stopp
Men hvorfor bruke magnetisk hold, når man har mekaniske bremser som må brukes jevnlig for ikke å bli ødelagt?
Jeg frykter enda større bremseproblemer dersom en-pedal-kjøring utelukker bremsebruk.
en god bremsing og bruk av «nødbrems» en gang i uken, hjelper på:)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JorEl

Jeg kunne godt tenkt meg samme regen, uansett temperatur. Men når det er sagt, så forstår jeg jo at ved lav temp og økt bremsing, så vil  bremse-service-intervallene bli holdt på litt lenger avstand.(Lært det på forumet :) ) Derfor er det greit som det er. Alt er en vane.
Bilen er "automatic", har "Hold", bruker lite energi fra før..litt fliserspikkeri på en nesten perfekt bil. Kjøre-egenskapene er ikke det som holder en tesla tilbake ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Toalmar

Da er 2019.36.2.1 på tur her også  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: kodax på mandag 11. november 2019, klokken 17:24
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
...
Men hvorfor bruke magnetisk hold, når man har mekaniske bremser som må brukes jevnlig for ikke å bli ødelagt?
Jeg frykter enda større bremseproblemer dersom en-pedal-kjøring utelukker bremsebruk.
De fleste land i verden har ikke ordet "veisalt" i vokabularet..
De kaller det bare salt, det er mye mer utbredt i andre land enn mange nordmenn tror. Vi er ikke så spesielle her på berget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Riktig. I Norge brukte vi i 2017/2018 325.000 tonn veisalt. Verdens forbruk er 60 millioner tonn.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Så 0,7 promille av verdens befolkning bruker 0,5% av veisaltet. Dvs vi bruker litt mere enn snittet da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zbk

Du bør vel strengt tatt trekke fra den delen av verdens befolkning som bor steder der veisalt ikke er nødvendig eller ikke er i bruk i det hele tatt av ulike grunner? Regnestykket slik det er nå gir ikke sammenlignbare tall.

Jeg antar at vi også står for en uhørt stor prosent av verdens mariusgenserforbruk om man setter opp samme type regnestykke :o.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kodax

Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 23:28
Sitat fra: kodax på mandag 11. november 2019, klokken 17:24
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 16:37
...
Men hvorfor bruke magnetisk hold, når man har mekaniske bremser som må brukes jevnlig for ikke å bli ødelagt?
Jeg frykter enda større bremseproblemer dersom en-pedal-kjøring utelukker bremsebruk.
De fleste land i verden har ikke ordet "veisalt" i vokabularet..
De kaller det bare salt, det er mye mer utbredt i andre land enn mange nordmenn tror. Vi er ikke så spesielle her på berget.
Mange land bruker salt, ja, men jeg tror nok det er flere som ikke gjør det.
I USA kaller de det road salt. Jeg kjøpte for mange år siden en bil på østkysten med en kompis og dro på road trip over til vestkysten. Vi ble fortalt at det kunne bli problemer med å selge den der, siden den hadde rust, men det virket ikke som californianerne hadde noe forhold til rust i det hele tatt, så det ble en billig tur:)
Tesla har jo kommet med funksjonalitet for å vedlikeholde bremser, men det kan nok hende at de noen ganger glemmer å ta hensyn til dette også.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Fikk testet en-pedal-kjøringen til jobb i dag.
I regen Low bruker bilen ganske lang tid på å stoppe helt. De siste meterne til den topper helt er den meget behagelig, ingen bråstopp.
Selv kjører jeg i chill og har en kjørestil hvor regen low er nok, men ble overrasket over at den bremset så forsiktig på slutten.
Men jeg vil tro dette blir for svakt for mange, da jeg ofte ser sjåfører som bremser forholdsvis kraftig fordi de planlegger kjøringen sin dårlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

#179
La inn 36.2.1 i går, kunne ikke start lading manuelt fra appen, startet heller ikke på planlagt tid, rød lampe da jeg kom ned til bilen. Begynte å lade umiddelbart etter at jeg tok ut pluggen og satte den inn igjen. Dette er ikke akkurat bra...
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA