Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 19:59
Grunnen til at S/X bare får 3% og ikke 5% (som TM3) er at S/X Raven bare har en av de nye motorene.
Model 3 har også kun én permanentmagnetmotor (bak, gammel foran)..?

Lynkjapp

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 22:58
Merkelig at Tesla skal innføre nyheter når alt kan gjøres i dag.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men énpedalskjøring kan ikke gjøres uten denne siste oppdateringen. Hvis man slipper gassen frem mot et lyskryss så kjenner man tydelig regenereringen helt ned til veldig lav fart (tydeligvis 8 km/h) og deretter så fortsetter bilen å trille fritt hvis ikke man trykker på den mekaniske bremsen.

jlan

Sitat fra: mthoring på søndag 10. november 2019, klokken 22:25
Biler med bare ac-motorer har ikke fysisk mulighet for regen ned til 0.
For å kverulere litt - ingen motorer har mulighet for regen ned til 0. Det er nemlig ingen energi å regenerere når en motor står stille. Når det gjelder å holde en bil i ro, så er det fullt mulig med en AC motor også. Det er jo lett å teste ved å stille seg i en motbakke og holde bilen stille med akselerasjonspedalen. Det er bare litt mer komplisert reguleringsmessig, det må veksles automatisk mellom forover og revers etter hvilken retning den skal holde i.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 11. november 2019, klokken 07:14
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 22:58
Merkelig at Tesla skal innføre nyheter når alt kan gjøres i dag.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men énpedalskjøring kan ikke gjøres uten denne siste oppdateringen. Hvis man slipper gassen frem mot et lyskryss så kjenner man tydelig regenereringen helt ned til veldig lav fart (tydeligvis 8 km/h) og deretter så fortsetter bilen å trille fritt hvis ikke man trykker på den mekaniske bremsen.
@Lynkjapp: Akkurat! Bra at noen har skjønt det....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. november 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 11. november 2019, klokken 07:14
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 22:58
Merkelig at Tesla skal innføre nyheter når alt kan gjøres i dag.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men énpedalskjøring kan ikke gjøres uten denne siste oppdateringen. Hvis man slipper gassen frem mot et lyskryss så kjenner man tydelig regenereringen helt ned til veldig lav fart (tydeligvis 8 km/h) og deretter så fortsetter bilen å trille fritt hvis ikke man trykker på den mekaniske bremsen.
@Lynkjapp: Akkurat! Bra at noen har skjønt det....
Bra noen forstår ja, men jeg har fortsatt ikke forstått hvorfor du mener at regenerering har noe med start-stopp funksjonaliteten i forbindelse med trafikklys å gjøre. Kan jeg få teskje-forklaringen?

Motorwatt

Jeg menere ingen ting (som jeg har sagt tidligere)! Jeg spekulerer bare på om dette kan henge sammen. Read My Lips!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ok, men hva er begrunnelsen for at du tror det kan henge sammen? Hvilken teknisk sammenheng?

Motorwatt

Hvis du hadde tatt det bryet med å lese, så skrev jeg tidligere:

Tja, ikke vet jeg. Hvis man slipper "watt-pedalen" på de gamle, fortsetter vel bilen å rulle (hvis det ikke er en hindring foran)? Forskjellen på "Stop Mode" er at den stopper helt opp når pedalen slippes. Hvordan en eventuell kobling er til FSD-computer vet vel ingen foreløpig.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 11. november 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 11. november 2019, klokken 07:14
Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 22:58
Merkelig at Tesla skal innføre nyheter når alt kan gjøres i dag.

Mulig jeg misforstår hva du mener, men énpedalskjøring kan ikke gjøres uten denne siste oppdateringen. Hvis man slipper gassen frem mot et lyskryss så kjenner man tydelig regenereringen helt ned til veldig lav fart (tydeligvis 8 km/h) og deretter så fortsetter bilen å trille fritt hvis ikke man trykker på den mekaniske bremsen.
@Lynkjapp: Akkurat! Bra at noen har skjønt det....
Det er kjent motorlære, men slik Hold sparer ikke energi, det bruker energi.
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Jeg har tatt meg bryet med å lese før jeg har stilt spørsmål (også det du skrev om effektøkning og nye motorer på Model 3, som du ikke har svart på), og skjønner fortsatt ikke hvor du ser kobling til trafikklys/stoppskilt og stop mode/regen til stopp. Derfor spurte jeg på ny, men skjønner at det ikke er mer enn det som står skrevet, og der er vi åpenbart uenige. TACC stopper bilen allerede i dag hvis den får input fra radar eller kameraer om å stoppe for en hindring, og den vil kunne gjøre akkurat det samme om den får beskjed fra kamera om å stoppe for et trafikklys. Maskinkontroll lever etter ganske enkle prinsipper...

Kim-

Man kan stoppe ac motorer ved å snu magnetfeltet så den bremser, men det vil være begrenset med "regen", dvs energitap. En ting er at det kan oppstå varme i motorene med motvirkende magnetfelt, men det er i begrenset perioder så burde gå greit. Hvis motorene ikke klarer det av en merkelig årsak, burde de klare å få aktivert bremsene.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 09:59
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.

Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.

Tesla kunne selvsagt lagt inn bruk av brems på regen-funksjonen også, slik som andre har gjort, for å få lik regen hele tiden selv når batteriet er kaldt. Men det ville også ført til høyere energibruk fremfor at sjåføren tilpasser kjøringen etter den mengden regen som er tilgjengelig. Jeg er glad Tesla gjør ting som de gjør, andre er sikkert ikke enige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tgmachine

Ser ut som utrullingen 2019.36.2.1 har stoppet opp, trolig noe bugs igjen? Så den tok seg opp i helgen, håpet jo å få den da. Men vil heller vente og få en feilfri versjon 36 :)

-tgmachine

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på mandag 11. november 2019, klokken 09:59
Poenget mitt var at en-pedals-kjøring kan fint Tesla løse med alle typer motorer i kombinasjon med bremser hvis de vil.
At de kun lanserer funksjonen på noen av bilene synes jeg er merkelig.
Det synes ikke jeg. De lanserer det for de bilene som kan regenerere ekstra energi ved dette. De lanserer det ikke for de bilene som ville brukt mer energi på dette. Helt logisk.
Jeg er ikke missfornøyd med måten de gjør det på. Men bilene kjører i dag helt selv fra stillestående, opp i fart, og til stillestående igjen. Det kunne de gjort på tidligere Teslaer også ved bruk av en pedal uten økt forbruk.
Men de vil kanskje ikke gi denne funksjonen til eldre biler av forretningsmessige årsaker ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: gr på mandag 11. november 2019, klokken 10:05
(også det du skrev om effektøkning og nye motorer på Model 3, som du ikke har svart på),
Les #130. Der ble det besvart og korrigert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA