Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 20:38
This option is only available in Tesla cars with the newer permanent magnet synchronous reluctance motors, which previously stopped applying regen at around 5mph. The old induction motors aren't physically capable of applying regen at low speeds

Spørsmålet er om den nye funksjonen som er lovet om at bilen skal stoppe for trafikklys og stoppskilt vil kreve nye "Stopp mode". Isåfall blir (heller) ikke disse tilgjengelig på "gamle" S/X-biler.
Alle Teslaer kan stoppe seg selv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#137
SitatAlle Teslaer kan stoppe seg selv.

Tja, ikke vet jeg. Hvis man slipper "watt-pedalen" på de gamle, fortsetter vel bilen å rulle (hvis det ikke er en hindring foran)? Forskjellen på "Stop Mode" er at den stopper helt opp når pedalen slippes. Hvordan en eventuell kobling er til FSD-computer vet vel ingen foreløpig, så derfor spørsmålet  :D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Her er et eksempel på hvordan "Planlegg avreise" rekalkulerer ladestart slik at den er ferdig kl. 0600 (som er "hardcoded"):

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 21:11
SitatAlle Teslaer kan stoppe seg selv.

Tja, ikke vet jeg. Hvis man slipper "watt-pedalen" på de gamle, fortsetter vel bilen å rulle (hvis det ikke er en hindring foran)? Forskjellen på "Stop Mode" er at den stopper helt opp når pedalen slippes. Hvordan en eventuell kobling er til FSD-computer vet vel ingen foreløpig, så derfor spørsmålet  :D.
Prøv feks å holde inne Park-knappen, så vil du se at den stopper. Nødassistent-funksjonene kan jo også stoppe bilen. Hvis bilene ikke kunne stoppe selv, så ville de aldri kunne få FSD.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Har aldri prøvd. Trodde den funksjonen var ganske brutal? Ser vel ikke helt klart for meg at stopp på rødt lys skal utføres ved å aktivere "Nød-assistent". Men som sagt så får vi vel snart vite.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 20:38
This option is only available in Tesla cars with the newer permanent magnet synchronous reluctance motors, which previously stopped applying regen at around 5mph. The old induction motors aren't physically capable of applying regen at low speeds

Spørsmålet er om den nye funksjonen som er lovet om at bilen skal stoppe for trafikklys og stoppskilt vil kreve nye "Stopp mode". Isåfall blir (heller) ikke disse tilgjengelig på "gamle" S/X-biler.
Du mener at eldre S/X ikke kan stoppe selv? Skjønner ikke helt hvorfor det skulle bety noe at de nye får bedre regen på lave hastigheter

Motorwatt

#142
Jeg mener ingen ting. Men kun en spekulasjon hvorvidt "Stop Mode" er en funksjon som kanskje kreves for stopp for trafikklys og stoppskilt. Har aldri sagt at ikke de "gamle" kan stoppe selv, men bare nevnt forskjellen det nå gjøres på. Må vel være lov spekulere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Legg mere til at funksjonen "Stopping Mode", og noe forskjell er det:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Det er bare at den bruker regen helt til 0?

Alle stopper rolig og fint selv ved bruk av bremser. Bare å kjøre i saktegående kø med TACC eller AP så merker du det. Akkurat som de ville gjort om de klarte å lese stoppskilt eller rødt lys..

Handyman

Grunnen til at S og X ikke får en-peadal-kjøring kan ikke være pga manglende regen på motorene.
Det må være et valg Tesla har tatt.
Datakraften i bilen er mer enn nok til å styre bremsene til dette.
De kan gjøre det slik som eUpen min gjør det.
Ved vanlig nedbremsing så brukes regen helt ned til ca 5-10 km/t, på det punktet tar bremsene sømløst over, slik at du som sjåfør ikke merker det. Med unntak av når bilen har stått parkert en natt etter å ha blitt kjørt i fuktig vær slik at bremseskivene har overflaterust, da hører man når de mekaniske bremsene tar over.
Hvis Tesla legger opp til at bremsene ikke er i bruk ved en-pedal-kjøring blir jeg bekymret for rust på skivene.
Da bør de programmere inn at bremsene innimellom legger på av seg selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mthoring

#146
Det er vel så enkelt som det at de har låst opp regen ned til 0kmt på bilene som støtter det.

Biler med bare ac-motorer har ikke fysisk mulighet for regen ned til 0.

Tesla kunne selvfølgelig valgt å programmere inn at bremsene skrudde seg på for å få ta ned farten helt til 0, men har foreløpig valgt å ikke gjøre det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

I tillegg til å gå til 0, aktiveres også "Hold". Se utklipp.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 22:28
I tillegg til å gå til 0, aktiveres også "Hold". Se utklipp.
Ja og det kan fortsatt gjøres med bremsene. Vet vi at bremsene ikke er bruk på TM3 og Raven ved slik kjøring? Jeg håper ikke det.
Hold har vi jo idag også....når bilen står stille kan du trykke litt ekstra på pedalen og da går bilen i "Hold". Prøv det ut. Fungerer jo som bakkestartfunksjon på bilen med kun mekaniske bremser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Har jo kjørt bilen i 35K kilometer, og vet utmerket godt hvordan det fungerer. Her står det svart på hvitt at funksjonen skal spare bruk av bremser, ikke hva man kan gjøre med bremser i dag. Merkelig at Tesla skal innføre nyheter når alt kan gjøres i dag.

When hold is selected, your vehicle continues to use regenerative braking after decelerating to a low speed and applies Vehicle Hold after coming to a complete stop. The HOLD setting maximises range and reduce brake ware by continuing to provide regenerative braking at speed lower than approximately 8 km/h


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA