Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: emmern på lørdag 09. november 2019, klokken 09:24
...NoA er forøvrig rimelig ubrukelig i Europa uansett....
Uenig, NoA fungerer bra på spagettikryss nedover på kontinentet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vesel

#106
Er enig i at NoA gjør lite her, men den har ihvertfall én nyttig side: man slipper å misse avkjørslene sine. Har blitt redda noen ganger av den da jeg har vært ukonsentrert.  :laugh:
Ulempen er at den iblant skal til å kjøre ut avkjørsler der den ikke har noen ting å gjøre. Tror dette kan skyldes rot i navigasjonen, altså når den driver og rekalkulerer ruter og noen ganger føkker helt opp i noen sekunder.

GNSS kan iblant gi en posisjon som gjerne er 100 m feil. Da er den gjerne nærmere en helt annen vei enn der man egentlig er. Softwaren glatter ofte over dette, men iblant skjer det vel hiccups. Uansett, jeg er svært imponert over hvor nøyaktig Teslas navigasjon er, spesielt når bilen står parkert. Går man inn på satelittvisning så viser den som regel helt nøyaktig hvilken parkeringsluke man står i. Hjemme hos meg så viser den nøyaktig hvor den står i forhold til carporten, ned til sånn 10 cm. Det er som om bilen driver med bestikkregning, med hastighetsdata og data for svingradius eller rattutslag, evt. med treghetsnavigasjon (akselerometere), i tillegg til GNSS. Men det kan også hende den bare samler inn posisjoner over tid når den står parkert, og så finner gjennomsnittet.

Skal teste en gang i en lang tunell. Dersom den bruker bestikkregning eller treghetsnavigasjon, så vil bilen på kartet stoppe når man faktisk stopper, og så fortsette når man fortsetter igjen. I enkle navigasjonssystemer så beregnes posisjon bare ut fra farten man kjørte inn i tunellen med eller en sjablongfart, som om farten er lik denne hele tiden. De aller enkleste gjør ikke det en gang, bilen bare hopper mellom inngangen og utgangen av tunellen på kartet i det man kjører ut.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

emmern

NoA "funker" som den har gjort tidligere... Ikke støtta på e39, unsupported tunnel ørten ganger, change lane inn i forbikjøringsfelt selv om jeg ligger riktig i høyre to follow route... Og visse avkjørsler gidder den ikke å ta selv om den ligger på motorvei E18. Den bare bremser ned.

Men automatisk bykjøring blir det før 31 des folkens!

NOPE.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

SFJ

@Vesel: Mener det har vært slik i minst 10 år (i biler med integrert navigasjon)

GPS based vehicle navigation systems have difficulties in tracking vehicles in urban canyons due to poor satellite availability. ABS (Antilock Brake System) Navigation System consists of self-contained optical encoders mounted on vehicle wheels that can continuously provide accurate short-term positioning information.  A fuzzy system is used to identify GPS position accuracy based on environment and vehicle dynamic knowledge. The GPS is used as reference during the time it is in a good condition and replaced by ABS positioning system when GPS information is unreliable.


Vesel

Sitat fra: SFJ på lørdag 09. november 2019, klokken 18:28
@Vesel: Mener det har vært slik i minst 10 år (i biler med integrert navigasjon)

GPS based vehicle navigation systems have difficulties in tracking vehicles in urban canyons due to poor satellite availability. ABS (Antilock Brake System) Navigation System consists of self-contained optical encoders mounted on vehicle wheels that can continuously provide accurate short-term positioning information.  A fuzzy system is used to identify GPS position accuracy based on environment and vehicle dynamic knowledge. The GPS is used as reference during the time it is in a good condition and replaced by ABS positioning system when GPS information is unreliable.
Interessant! Vet ikke om bestikkregning eller treghetsnavigasjon blir riktig begrep på sånn, men det er ihvertfall i samme gata.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: Vesel på lørdag 09. november 2019, klokken 18:32
Sitat fra: SFJ på lørdag 09. november 2019, klokken 18:28
@Vesel: Mener det har vært slik i minst 10 år (i biler med integrert navigasjon)

GPS based vehicle navigation systems have difficulties in tracking vehicles in urban canyons due to poor satellite availability. ABS (Antilock Brake System) Navigation System consists of self-contained optical encoders mounted on vehicle wheels that can continuously provide accurate short-term positioning information.  A fuzzy system is used to identify GPS position accuracy based on environment and vehicle dynamic knowledge. The GPS is used as reference during the time it is in a good condition and replaced by ABS positioning system when GPS information is unreliable.
Interessant! Vet ikke om bestikkregning eller treghetsnavigasjon blir riktig begrep på sånn, men det er ihvertfall i samme gata.
Bilen bruker rattvinkel og lengdemåling på hjulene (både forover og bakover) slik at den er forholdsvis pressis selv i parkeringshaller i fjell helt uten satellittdekning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

I morges startet jeg oppvarming for å få fjernet is og snø fra vinduene. Etter ca 1 time hadde innetemperaturen steget til 36 grader (!), mens utetemperaturen var -1. Tilkoblet strøm. Er ikke det litt i overkant?



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på søndag 10. november 2019, klokken 09:00
I morges startet jeg oppvarming for å få fjernet is og snø fra vinduene. Etter ca 1 time hadde innetemperaturen steget til 36 grader (!), mens utetemperaturen var -1. Tilkoblet strøm. Er ikke det litt i overkant?
Så det samme for et par dager siden, temp på 40 grader etter ca en halvtime. Jeg gikk ut i fra at det var fordi jeg hadde trykket inn defrost-knappen (inne i Climate-menyen i appen).
PS. Jeg er på v2019.32.12.2
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Den hadde jeg også trykket. Men det får vel være grenser?  ??? (Skal sies at det ikke bare var vinduene som ble snøfrie, men hele bilen).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Defrost-knappen setter temp til HI. Det ser dere i appen mår dere trykker på den..

Motorwatt

Så den, men er det ingen begrensning på tid eller temperatur?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Aner ikke, virker ikke slik på eksperimenteringen deres.  :P Jeg slo den fort av da jeg så den gikk i HI, for det var vel omtrent den type bruk som sprakk ruta til Teslabjørn..

Motorwatt

Ikke et eksperiment akkurat  ;D. Trodde kanskje dette var en feil i software, men tydeligvis ikke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Obi_EL

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 02. november 2019, klokken 09:24
Stusslige saker:

Schedule departure
Auto Navigation

Lastet ned 36.2.1 igår, men det kom ikke opp noe release notes på skjermen. Så det jeg lurer på er om det går an å velge "schedule departure" via app? Så ikke dette alternativet på appen heller.

des 2017 S100D, ap 2.5

emmern

Skulle det ikke komme noe one pedal driving?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA