Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36

Startet av Handyman, torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54

« forrige - neste »

Motorwatt

Med noe forbehold er svaret ja.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 19:23
Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. november 2019, klokken 16:40
Sitat fra: Toalmar på mandag 04. november 2019, klokken 16:31
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 16:23
Sitat fra: Toalmar på mandag 04. november 2019, klokken 16:08
Hva med en pedal kjøring?
Fått testet det enda?
vil man med den få "seiling"?
Seiling??
Seiling vil si at bilen triller fritt uten noen form for Regenerering
https://elbilforum.no/index.php?topic=26162.0
Det var vel et spørsmål om hvorvidt det var en del av oppdateringen. Kjenner seiling fra e-Golf, men ikke noe jeg savner på Teslaen.
Det var spørsmål om hva seiling var ja. Men da er det å trille i nøytral altså.
Jo det går fint i TM3, men om det endres i 2019.36 gjenstår å se.
Det er ikke noe nøytral i TM3 såvidt jeg vet, med mindre du setter den i N med gearspaken kanskje. Savner "seilingen" også, den er det mest energieffektive man kan gjøre. Men liker at bremsepedalen er 100% mekanisk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: stefse på mandag 04. november 2019, klokken 23:38
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 19:23
Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. november 2019, klokken 16:40
Sitat fra: Toalmar på mandag 04. november 2019, klokken 16:31
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 16:23
Sitat fra: Toalmar på mandag 04. november 2019, klokken 16:08
Hva med en pedal kjøring?
Fått testet det enda?
vil man med den få "seiling"?
Seiling??
Seiling vil si at bilen triller fritt uten noen form for Regenerering
https://elbilforum.no/index.php?topic=26162.0
Det var vel et spørsmål om hvorvidt det var en del av oppdateringen. Kjenner seiling fra e-Golf, men ikke noe jeg savner på Teslaen.
Det var spørsmål om hva seiling var ja. Men da er det å trille i nøytral altså.
Jo det går fint i TM3, men om det endres i 2019.36 gjenstår å se.
Det er ikke noe nøytral i TM3 såvidt jeg vet, med mindre du setter den i N med gearspaken kanskje. Savner "seilingen" også, den er det mest energieffektive man kan gjøre. Men liker at bremsepedalen er 100% mekanisk.
Poenget var at det er mulig å trille i N (nøytral/fri osv.) med TM3. Man må holde girvelgeren opp et sek eller to og da triller den fritt. Ikke særlig praktisk i daglig kjøring nei, men bilen triller usedvanlig godt!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. november 2019, klokken 19:37
Nå virker "Planlegg avreise" for meg. Stilte inn 0130 i bilen, og avreise 0800. Nå har den, flg. appen, rekalkulert ladestart kl. 0330. (SoC 61% og mål 81%).
Kan se ut som at den må være innstilt slik at ladingen er ferdig før kl 0600 (klokkeslettet det er referert til i andre innlegg om saken, og som er peak-time i USA). Forrige natten hadde jeg satt ladestart til kl. 0500, og da skjedde det ikke noe. Får se hva som skjer i morgen.
Her er resultatet: Ladingen startet kl. 0405 og var ferdig 0555. Oppvarming startet 0740. Altså er lading satt til fast ferdigtid kl. 0600.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Motorwatt

Allerede ved 4 minus (som i dag) rekker vel batteriet å kjøle seg ned noe på to timer? Hadde nesten ikke regen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Har fått beskjed om at jeg må koble til wifi for å få 36.12.7 (selv om bilen vanligvis alltid står på wifi, men tydeligvis ikke klarte å initialisere trådløst i natt), så de distribuerer tydeligvis flere versjoner samtidig her nå? Både 36.12.8 og 36.1 er jo også ute..  :o

THE

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:52
Allerede ved 4 minus (som i dag) rekker vel batteriet å kjøle seg ned noe på to timer? Hadde nesten ikke regen.
3 minus hos meg i dag. Bilen sto på lading med 5-6 kW lading fra kl 01 til 06:20, startet forvarming kl 06:05. Ladet til 80%, og hadde minimalt med regen. Selv etter 50 km kjøring var ikke regenbegrensing borte. Synes det er mye mindre regen nå enn det var tidligere. Har også merket dette tidligere i sommer at det er mindre regen ved høy SOC (over 75-80%) enn det var tidligere. Jeg mener det har sammenheng med endring i ladekurve som kom i vår der lading over 70% SOC også er veldig bergrenset. Virker som lading og regen er ytterligere begrenset både ved høy SOC og lav temperatur nå sammenlignet med tidligere SW-versjoner (før versjon 10). I fjor vinter hadde jeg ingen regenbegrening når jeg kom på jobb etter 50 km kjøring hvis bilen sto til ladning på natt, selv om det var -15 til -20 grader på natta. Nå er det fremdeles regenbegrensing etter ei natt lading og 50 km kjørt selv ved ca 0 grader utetemperatur. Og nei, jeg bruker ikke range mode.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

#69
Tror denne standard-innstillingen på "Planlegg avreise" er basert mer på værforholdene i California. Jeg går tilbake til mitt standard oppsett som er:

Lading til 65% fra 0100 (ferdig variabelt)
Lading til 80% fra 0615 (ferdig 0745)
Forvarming fra 0745
Avreise 0800
(Teslafi)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

#70
Enig med deg, THE. Noe har definitivt endret seg. Merker det tydeligere nå som temperaturen faller.

Oppdatering: Kjørte i dag 56 km. i snitt-temperatur 2.4 minus, og hadde fremdeles 4 prikker igjen til full regen. Ser ut som brytningspunktet ligger et sted mellom 0 og 5+. Ved 6-7+ kommer full regen atskillig raskere.  Ser ut til å bli en "regenfri" vinter....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Sitat fra: gr på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Har fått beskjed om at jeg må koble til wifi for å få 36.12.7 (selv om bilen vanligvis alltid står på wifi, men tydeligvis ikke klarte å initialisere trådløst i natt), så de distribuerer tydeligvis flere versjoner samtidig her nå? Både 36.12.8 og 36.1 er jo også ute..  :o
Spekulasjon, men antageligvis årsak til at utrulling av oppdatering har stoppet: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/druwde/nearly_had_a_minor_fender_bender_issue_with_hold/

Bilen kan rulle forover i oppoverbakke, selv om du har den i revers.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:21
Enig med deg, THE. Noe har definitivt endret seg. Merker det tydeligere nå som temperaturen faller.

Oppdatering: Kjørte i dag 56 km. i snitt-temperatur 2.4 minus, og hadde fremdeles 4 prikker igjen til full regen. Ser ut som brytningspunktet ligger et sted mellom 0 og 5+. Ved 6-7+ kommer full regen atskillig raskere.  Ser ut til å bli en "regenfri" vinter....

Så 4 prikker igjen til full regen er for deg det samme som "regenfri" ?

Hvor mange prosent av en kjøretur makser du egentlig regen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Saken det diskuteres er hvorvidt det har blitt gjort endringer som medfører dårligere regenerering enn tidligere. Tror de aller fleste skjønner at det siste var en slengbemerkning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

Full regen kjem heilt klart seinere nå.
I fjor kjørte eg 17-18 km med 400 m stigning før den var av ved 0 grader, nå kjører eg 40-50 km samme rute før den slår seg av (nedover og relativt flatt etter 18 km) . Denne ruta kjører eg 200 ganger i året.
Ingen forvarming eller noko automatikk. Ladinga stopper 1-2 timer før eg kjører (13 A einfas).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA