Skrevet av Emne: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD  (Lest 1038 ganger)

OhmPaPa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 837
    • Vis profil
Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 01:54 »
Elon sa nettopp på foredraget etter resultatfremleggelsen at det kommer en oppdatering som gir mere power til bilene. Og i forbifarten nevnte han forbedret en-pedals kjøring.

Han presiserte også at FSD forhåpentligvis kommer i komplett utgave til Early Access før året er slutt. Og at Tesla med komplett mener at alle funksjoner er der men FSD ikke er 100% klare til å takle alle situasjoner. Dvs man må følge med og korrigere. Og så vil den bli flinkere etterhvert.

Han presiserte også at skiltgjenkjenning og trafikklys må være på plass for å være komplett. Og at bilene nå klarer saktekjøring via Smart Summon. Og hurtig kjøring via Navigate on Autopilot. Men at det i midten mangler. Kjøring på svingete smale veier og i moderat tempo. Der behøver man skiltgjenkjenning og trafikklys.

Han snakte om 3 nivåer for FSD. Først at alle funksjoner er der. Nivå to at den lærer nok til at Tesla mener bilen kan kjøre uten fører. Nivå tre er når myndighetene godtar at bilene kjører uten fører.

PS. Det var mye som ble sagt så forbehold om at jeg hørte riktig og husker korrekt...

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2249
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #1 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 04:20 »
Han presiserte også at FSD forhåpentligvis kommer i komplett utgave til Early Access før året er slutt.

[...]

Han presiserte også at skiltgjenkjenning og trafikklys må være på plass for å være komplett.

Dette kan vel ikke tolkes på noen annen måte enn at skiltgjenkjenning må være på plass tidlig neste år?
TM3 LR AWD

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2015
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #2 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 07:41 »
Dette er sagt av han både nå, og tidligere. Gjelder Stop-signs.

Fra nattens presentasjon:
Now we need to work on solving the intermediate portion which is traffic lights and stop signs, and navigating through windy roads and -- windy narrow roads in suburban neighborhoods. That's the focus right now. You're going to want it all. That's the answer. Something everyone is going to want for sure.

og

Yeah, feature-complete, I mean, it's -- the car is able to drive from one's house to work, most likely without interventions. So it will still be supervised, but it will be able to drive -- it will fill in the gap from low-speed autonomy -- low speed autonomy with Summon. You've got high-speed autonomy on the highway, and intermediate speed autonomy, which really just means traffic lights and stop signs.

« Siste redigering: torsdag 24. oktober 2019, klokken 07:50 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2249
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #3 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 09:19 »
Ok, da er vi omtrent like langt... (når det gjelder fartsgrense-skilter)
TM3 LR AWD

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1252
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #4 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 09:31 »
Uten korrekte fartsgrenser blir det ingen FSD. Dermed må patentstriden løses slik at dette kan gjeninnføres.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2015
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #5 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 09:40 »
Litt pussig at det hele tiden spesifikt blir referert til Stop-signs istedenfor Traffic-signs. Er Stop-signs ikke dekket av patentet, eller er det noe som bare eksisterer i USA hvor "Stop" ofte (alltid?) er malt i veibanen?
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2316
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #6 på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:14 »
Slik jeg oppfatter det, dekker patenten "live" gjenkjenning av skilt.
Hva om Tesla bruker kameragjenkjenning av skilt til å legge inn riktige fartsgrenser i "kartdatabasen" sin.
Da kan bilen i neste omgang lese de riktige fartsgrensene fra databasen.
Ja det betinger at en (eller flere) Teslaer må kjøre en strekning for å registrere dette, men kvaliteten vil jo raskt bli mye bedre enn idag.
Kan dette være en måte å omgå patenten på i en overgangsfase?
#tenkerhøyt
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2015
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #7 på: lørdag 26. oktober 2019, klokken 11:26 »
Ganske sikker på at Tesla har brukt de "grå" for å på en eller annen måte å komme rundt problemet. Det hjelper dessverre ikke at vi tror vi kan komme på løsninger fordi ingen beslutningstagere bryr seg om det som skrives her. Blir litt som å sende "Bug Reports" via Voice Command, og din løsning ville allikevel bare hjulpet delvis fordi ingen temporære fartsgrenser ville bli registrert.

Dersom databasen for fartsgrenser oppdateres sammen med kartverket, så har det vel vært to oppdateringer av slike de siste 18 månedene. Hvis de derimot bruker databasen for kart i IC, så er det atskillig raskere oppdatering av disse. Nærmest kontinuerlig.
« Siste redigering: lørdag 26. oktober 2019, klokken 11:28 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2316
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #8 på: lørdag 26. oktober 2019, klokken 15:07 »
Jeg regner ikke med at Tesla leter etter forslag her nei.
Tenker høyt, og var mest ute etter tanker rundt hva patentet dekker.
Regner med at Tesla har gjort sine vurderinger ;)
Temporære fartsgrenser er det forresten svært sjelden jeg ser, men det er ofte jeg opplever feil fartsgrenser i bilen.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6180
    • Vis profil
Sv: Bedre rekkevidde og en-pedals-kjøring i kjømda - og full FSD
« Svar #9 på: søndag 27. oktober 2019, klokken 01:24 »
Jeg foreslo for serviceleder på et servicesenter at de la inn en knapp for å registrere fartsgrenser, og den kunne til og med sendt inn et bilde av fartsskiltet sammen med "rapporten", uten å bryte patentet.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.