Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er trolling?

Startet av Elbilforum admin, torsdag 24. oktober 2019, klokken 00:25

« forrige - neste »

Elbilforum admin

#15
Sitat fra: Vesel på fredag 15. november 2019, klokken 20:33
Jeg har sett en moderator her peke til ytringsfriheten da han unnlot å gjøre noe i en tråd, men det mener jeg er en feig ansvarsfraskrivelse. Elbilforum er et privat drevet forum, hvor dere kan sperre ute akkurat de ytringene dere vil. Ytringsfriheten sier ikke at alle har krav på å få en talerstol og et publikum gitt en rett i hendene overalt, bare at staten eller andre uvedkommende ikke kan ta disse fra deg når du først har fått dem. Som i debattsidene i avisene behøver vi også normer for innhold og form for at trådene ikke skal spore av og fremdeles være interessante å lese og delta i, og det er moderatorer som kan håndheve disse.

For det første:  Ord som "feig" bør vi nok helst unngå å bruke i en saklig debatt som denne.  Det fremmer ikke nivået i noen debatt på dette forumet.

For det andre:  Du har rett i at ytringsfriheten er et begrep som gjelder politiske ytringer i forhold til statsmakten.  Imidlertid er det over tid utviklet en kultur i den sammenhengen som det er lurt å låne idealer fra.  Det er det jeg forsøker å gjøre.
Og dersom vi skulle følge det du sier her: "Elbilforum er et privat drevet forum, hvor dere kan sperre ute akkurat de ytringene dere vil." så hadde jeg snart blitt sittende å diskutere med meg selv, og det er lite ønskverdig.

For det tredje:  Normer er av det gode, der er vi enige.  Men normene må ikke være en tvangstrøye.
Ett par grunnleggende normer kan f.ex. være følgende.

1)   Man starter ikke en Teslatråd inne på Audiforumet eller motsatt.  Men man må kunne bruke sin egen bil eller en bil man kjenner til som benchmark for den bilen man diskuterer.  Men dersom neste post i tråden så begynner å diskutere den bilen man har brukt til benchmark, da har man brutt normen.

2)   Når noen starter en tråd, så er det en invitasjon til å drøfte det aktuelle temaet.  Det kan gjøres på mange måter, det kan ikke være opp til trådstarter å ha enerett til å definere debatten.  Men det er alltid et krav til å være saklig.  Ulempen med dette er at saklighetsnormer alltid er oppe til debatt.

3)   Angrep på person er no, no!

4)   Å gjenta seg selv, uten å tilkjennegi at man har vurdert motargumentene og bruker sitatet for å fremme ytterligere argument mot motargumentene er også brudd på god debattkultur.

5)   Å poste samme post i to forskjellige tråder, fremstår også som lite skjønnsomt.

6)   Å endre i sitater er no, no!  Vi klipper selvfølgelig bort det vi ikke siterer i et innlegg, men den teksten som blir sitert skal være ordrett.

Der er åpenbart flere normer som vi praktiserer, men det var disse jeg klarte å formulere på en kort formiddag.
Andre må gjerne utfylle med sine perspektiver på normene som vi praktiserer.

Vesel

#16
Sitat fra: Elbilforum admin på mandag 25. november 2019, klokken 12:38
For det første:  Ord som "feig" bør vi nok helst unngå å bruke i en saklig debatt som denne.  Det fremmer ikke nivået i noen debatt på dette forumet.
Enig, det ordet burde jeg ha droppet. Beklager. Ble vel offer, eller heller gjerningsmann, for min egen teori om at mye av den naturlige, mellommenneskelige respekten forsvinner når man ikke har et ansikt foran seg man snakker til i sanntid.

Sitat fra: Elbilforum admin på mandag 25. november 2019, klokken 12:38
For det andre:  Du har rett i at ytringsfriheten er et begrep som gjelder politiske ytringer i forhold til statsmakten.  Imidlertid er det over tid utviklet en kultur i den sammenhengen som det er lurt å låne idealer fra.  Det er det jeg forsøker å gjøre.
Ja, det er et godt poeng. Ytringsfriheten er ikke bare en rettighet i jussen, men ordet henviser også til et ideal om stort ytringsrom i dagligtalen. Jeg har bare liten tro på full ytringsfrihet som ideal for et seriøst diskusjonsforum. Det finnes mange steder på internett man kan si akkurat hva man vil, jeg vil bare ikke at dette skal være enda et av dem. Full reell ytringsfrihet er uansett en utopi. Vi mennesker driver naturlig med selvregulering, og vi utøver også press for at andre skal gjøre det samme.

Sitat
Og dersom vi skulle følge det du sier her: "Elbilforum er et privat drevet forum, hvor dere kan sperre ute akkurat de ytringene dere vil." så hadde jeg snart blitt sittende å diskutere med meg selv, og det er lite ønskverdig.
Å dra den så langt er selvsagt lite hensiktsmessig. Jeg ønsker bare mer aktiv og synlig moderering. Det behøver ikke være sletting av poster, utestengelser og den pakka med en gang, men bare hyppige påminnelser i tråder om hvordan man bør diskutere og hva man bør diskutere. Da forebygger man også slike drastiske tiltak.

Et eksempel på et svært strengt moderert forum: AskHistorians på Reddit. Det fungerer utmerket. Trådene og postene holder svært høy kvalitet, høyere enn det du vil finne i noen avis eller historiemagasin her til lands. En gullgruve, og et av internetts største underverk, spør du meg. Så strengt bør det kanskje ikke være her, AskReddit er jo lite tilgjengelig for oss som ikke er historikere å delta i, men det viser ihvertfall at streng og aktiv moderering fungerer for å heve kvaliteten.

Sitat
For det tredje:  Normer er av det gode, der er vi enige.  Men normene må ikke være en tvangstrøye.
Ett par grunnleggende normer kan f.ex. være følgende.

1)   Man starter ikke en Teslatråd inne på Audiforumet eller motsatt.  Men man må kunne bruke sin egen bil eller en bil man kjenner til som benchmark for den bilen man diskuterer.  Men dersom neste post i tråden så begynner å diskutere den bilen man har brukt til benchmark, da har man brutt normen.

2)   Når noen starter en tråd, så er det en invitasjon til å drøfte det aktuelle temaet.  Det kan gjøres på mange måter, det kan ikke være opp til trådstarter å ha enerett til å definere debatten.  Men det er alltid et krav til å være saklig.  Ulempen med dette er at saklighetsnormer alltid er oppe til debatt.

3)   Angrep på person er no, no!

4)   Å gjenta seg selv, uten å tilkjennegi at man har vurdert motargumentene og bruker sitatet for å fremme ytterligere argument mot motargumentene er også brudd på god debattkultur.

5)   Å poste samme post i to forskjellige tråder, fremstår også som lite skjønnsomt.

6)   Å endre i sitater er no, no!  Vi klipper selvfølgelig bort det vi ikke siterer i et innlegg, men den teksten som blir sitert skal være ordrett.

Der er åpenbart flere normer som vi praktiserer, men det var disse jeg klarte å formulere på en kort formiddag.
Andre må gjerne utfylle med sine perspektiver på normene som vi praktiserer.
Problemet med å overlate til moderatorer å håndheve normer er at de bør håndheves uniformt. Og da må de skrives ned, og er ikke lenger normer, men regler. Da er vi tilbake til problemet med at det blir litt unaturlig og stivt. En selvjustis som håndhevet normer ville vært mer naturlig, presis, fleksibel, tilpasningsdyktig og flytende enn et stivt regelverk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA