Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leasing kontra Kjøp?

Startet av Nicko, onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14
Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde.

En annen vinkling er at om 3 år så vil det være lynladere "overalt" og lite behov for noe som går lengre.


arthur

Leasing eller kjøp dreier seg i stor grad om et veddemål mht restverdi etter utløpet av perioden. Her har nok selskapene brent seg godt på tidligere avtaler og med den store usikkerhet som vel fortsatt råder mht skatt, avgift, moms eller ikke osv så tar de (i mine øyne for) stor høyde for å ikke ende opp med tap. Det igjen betyr (min subjektive mening) at tidspunktet for å lease en bil er helt feil. Som allerede nevnt er det jo også svært lite fleksiblelt og man står med en ikke helt ubetydelig risiko mht småskader man må betale dyrt for ved utløpet av leieperioden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kires

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:40
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14
Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde.

En annen vinkling er at om 3 år så vil det være lynladere "overalt" og lite behov for noe som går lengre.

Nå er det veldig få spesielt interesserte som gidder å stoppe hver 15 mil for å lade selv om det er mulig
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

jkirkebo

Sitat fra: Kires på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:35
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:40
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14
Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde.

En annen vinkling er at om 3 år så vil det være lynladere "overalt" og lite behov for noe som går lengre.

Nå er det veldig få spesielt interesserte som gidder å stoppe hver 15 mil for å lade selv om det er mulig

Tja, hvorfor ikke når det går raskest? Vi stoppet ofte med 10-13 mils avstand når vi kjørte Tesla X75D til Danmark for noen uker siden. Da holdt den seg i det området den får raskest lading, hadde 127kW på maks og over 100kW i snitt. Typisk stopp var da på 10-12 minutter. Akkurat nok til en liten benstrekk + at passasjerene fikk hentet kaffe.

Lunsjstoppen ble en god del lengre naturlig nok, men om vi ikke skal noe spesielt synes jeg flere, kortere stopp er bedre enn få lange. Forutsetter da at ladestedene ligger i umiddelbar nærhet til veien så det ikke tar lang tid med av/påkjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Renzir

Sitat fra: Kires på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:35
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:40
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14
Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde.

En annen vinkling er at om 3 år så vil det være lynladere "overalt" og lite behov for noe som går lengre.


Nå er det veldig få spesielt interesserte som gidder å stoppe hver 15 mil for å lade selv om det er mulig

Det spørs. 98% av min kjøring er innenfor 15 mil på en dag. De andre gangene er typisk til og fra ferie på en helg eller lenger. Har da med kone, unger og bikkje. Når vi kjører fra Oslo til Kristiansand så lader jeg på Ringdalskogen. Da går vi på do, tar en kaffe, lufter bikkja etc. På en 50 så ville jeg ha brukt ca  50% på Ringdalskogen, og bruker nye 80% fra Ringdalskogen til Kristiansand (alt. 72% til Kjerlingland). Stopper gjerne på Kjerlingland og lader da jeg ikke har god mulighet til å lade på destinasjon.

Nå lader e-tron veldig fort og vi kommer knapt ut av bil og inn igjen på noe kortere en 20-30 min i praksis. Jeg har e-tron 55 men til mitt mønster hadde sikkert 50 også fungert godt. Virker som i mange av rekkeviddediskusjonene som at alle har hytte 30 mil unna på 1000moh som de er på hver eneste helg, at det er vinter hver eneste dag hele året, at det ikke finnes ladestasjoner nærmere hytten enn 15 mil, det alltid regner, de alltid kjører over 125 kmt, alle passasjerene liker å kjøre 4 timer non stop, at en advokat fakturerer dem 3000kr timen for all tid de venter på ladestasjoner osv.

I praksis er mitt liv fullt av kompromisser. Jeg kan fint bruke litt mer tid i helger og ferier på langtur, planlegge litt på forhånd etc. De kompromissene er lette å akseptere gitt alle fordelene med elbil. Slik tipper jeg det er for mange. Så det er bare å finne en bil man kan leve med. Er behovet slik at lang rekkevidde er veldig viktig så velger man ut fra det. Hvis ikke så er man så heldig at man har mer å velge blant når man ser på bil.

Nicko

Gode innspill. Blir vel mere overbevist om at kjøp er et det beste for e50 for min del også. Restverdi er gjetning, men når leasingpris er neste 45% av bilpris, er valget temmelig enkelt. Rekkeviddeangst eller ikke, med flere lynladere (blir ikke færre iallefall), er nok e50 er bil som holder i mange år, da man har SUV, hengerfeste, Audi, takboks,  ++ og nok rekkevidde til 99% av turene, uten å stoppe.... og det til en veldig god pris , til Audi å være.

Mere fleksibelt også, hvis man skulle få lyst på en Tesla Model Y om 2-3 år. en gang.

Leasing av hybrid er nok mere smart i forhold til kjøp , da disse vil være mye mindre attraktive om 3 år.

Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

elektro

#21
Sitat fra: Kires på torsdag 24. oktober 2019, klokken 12:35
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 24. oktober 2019, klokken 11:40
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14
Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde.

En annen vinkling er at om 3 år så vil det være lynladere "overalt" og lite behov for noe som går lengre.

Nå er det veldig få spesielt interesserte som gidder å stoppe hver 15 mil for å lade selv om det er mulig

Dette er jo absolutt worst case, pluss buffer. Bilen vil fint klare 20 mil i de aller fleste tilfeller og opp til 35 mil ved gode forhold, så lenge du ikke kjører mye på motorvei. Det gir over fem timers kjøring uten stopp de fleste steder i Norge. Bra nok for mange.

Av disse, er det nok ganske mange som er interessert i å få en stor, premium elbil med mulighet for skiboks og henger, herlige kjøreegenskaper, god fremkommelighet og klasseledende lading til under 500' kanskje helt ned i 400' avhengig av utstyrsnivå. Jeg tipper 35% verditap første 3 år med under 20.000 km/år. på e-tron 50 riktig, men moderat utstyrt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA