Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leasing kontra Kjøp?

Startet av Nicko, onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32

« forrige - neste »

Nicko

Hei!

Hva tenker man om leasing kontra kjøp av etron e50. Det er vel ingen mva på kjøp/leasing såfremt jeg forstår. Slik jeg ser det er leasing meget gunstig kontra andre leasingavtaler, når man tar inn i regnestykket fritak for bom og lave drivstoffutgifter i 3år.....

Kjøp pro:
Ingen mva eller avgifter på hele kjøpesummen. Full effekt av mva fritaket.
Rimelig stor bil til billig penge.
Ingen bomkost + lav drivstoffkost
Mulig god fortjeneste hvis mva inntrer og man selger

Leasing pro:
Full forutsigbar kostnad i 3 år.
Ingen usikkerhet om annenhåndsverdi.
Ingen bomkost + lav drivstoffkost.
Slipper rente på hele kjøpesummen....
"Billig" leasing for en stor elbil .
Slipper usikkerhet om bilverdi om 3 år....

Tror uansett begge løsninger er "lønnsomme" og ode kjøp med den gode etron 50 kampanjen.... Kontra hybrider osv...




Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Fruen bestille e50 i dag. Kjøp. Kampanjepris vært nok sterkt medvirkende.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trond.m

#2
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32
Tror uansett begge løsninger er "lønnsomme" og ode kjøp med den gode etron 50 kampanjen.... Kontra hybrider osv...
Det er veldig avhengig av hvor langt man kjører og hvor mange bompasseringer man har.

Å lease elbiler er som regel mye dyrere enn å lease en like dyr hybridbil. Et eksempel er nye 2020 BMW 3-serie som koster totalt 154.000 å lease i 3 år. En e-tron 50 som koster omtrent det samme koster 280.000. Nå skal det sies at prisen fra BMW er for kun 10.000 km pr. år, men det vil nok likevel bli en forskjell på nesten 40.000 pr. år. Da skal man passere en del bommer før og bruke mye bensin før det blir lønnsomt. Hvis man velger å kjøpe e-tron 50 kan man kanskje komme bedre ut, men da forutsetter man at man får lavere verditap enn det leasingselskapet har regnet seg fra til.  Har selv kjøpt e-tron 50, men er ikke overbevist om at det blir rimelig bilhold.

1000kwh

Å tjene penger på Audi etron, Tesla eller hvilken som helst annen elbil det leveres en del av kan du bare glemme.

Du vil alltid tape på leasing. Du kan få et mareritt når du skal levere bilen tilbake og du er låst til denne avtalen i 3 år.

Når det er så mange dårlige historier om leasing så skjønner jeg ikke at noen gidder.

Koster avtalen 280000,-? Det er jo sykt.

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:06
Har selv kjøpt e-tron 50, men er ikke overbevist om at det blir rimelig bilhold.

Om man har kjøpt en noenlunde fornuftig versjon, si til 575k inkl. vinterdekk, så tror jeg verditapet blir lavt. Etter 8 år burde den fortsatt være salgbar for 150-200k, dvs. 50.000,- pr. år i verditap eller 2,50 pr. kilometer om man kjører 20.000km pr. år.

Har man lesset på med utstyr så bilen koster 200k mer øker verditapet bortimot tilsvarende. Da begynner det å nærme seg dyrt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Leste kanskje litt feil. 254.600 for 3 år er det for Advanced Business. For Sport er det 272.000. Fortsatt veldig dyr leasing.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: TM på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:06
...
Nå skal det sies at prisen fra BMW er for kun 10.000 km pr. år, men det vil nok likevel bli en forskjell på nesten 40.000 pr. år. Da skal man passere en del bommer før og bruke mye bensin før det blir lønnsomt.
...

Med alternativ bom+diesel til 35k/år så nærmar det seg. Det vil jo alltids finast rimeligste alternativ, men er aktuell BMW samanliknbar med e50?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Amatøren

Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32
Leasing pro:
Full forutsigbar kostnad i 3 år.
Fortsatt at du ikke blir presentert en regning for 'unormal slitasje' og 'skade gebyr' ved avslutning av leasingen.

Det har vært flere skrekkhistorier i media.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nicko

Oi! Her var det mye antileasing. Men gode argumenter for å kjøpe synes jeg.
Mitt syn er todelt. Om 3år er nok kanskje e50 utdatert, da spesielt mtp at nye biler kommer med betydelig lengre rekkevidde. Ellers tror jeg bilen står seg godt. Det er et argument for leasing.

Angående kjøp har man jo friheten med å kunne selge når man vil, (hvis man får solgt når elbillasset kommer, ModelY +++). Videre hvis man kan leve med e50 i mange år, er jo kjøp det aller smarteste!

Når det gjelder bmw leasing, så jeg denne kostet 181 tusen , med 10000 km pr år. Jeg anser da etron å være en mye bedre deal grunnet sparte bompenger og drivstoff + mye større bil, for samme antall km. (må regne med 40 tusen pr i bomkost+ drivstoff pr.år for 15 tusen km).
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

automat

Hva skjer med moms på leasing når momsfritaket for kjøp forsvinner?

Vil momsfritaket står gjennom hele leasingperioden?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:14..., med 10000 km pr år.

Beklager å virke som jeg svartmaler, men 10.000 km pr år er da ingen ting. Har du vurdert at du kan trenge høyere km pr år og hva det koster?

Kjører jo litt i underkant av 25.000 km i året med e-Golfen. Når vi får e-tron vil nok 'Rulle' stå når kona skal være med når det ikke er ferie. Dermed vil elbil km bli enda høyere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Jeg trodde det var slik at for vanlige biler slapp forhandler mva. på leasingbilen. Dermed lønner ICE leasing seg mye mer enn BEV-leasing.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kaptein70

#12
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32
Leasing pro:
Full forutsigbar kostnad i 3 år.
Ingen usikkerhet om annenhåndsverdi.
Ingen bomkost + lav drivstoffkost.
Slipper rente på hele kjøpesummen....
"Billig" leasing for en stor elbil .
Slipper usikkerhet om bilverdi om 3 år....


Du betaler rente for hele beløpet selv med leasing. Det er bare når bilen har mva dette gir fordel. mao finansiering ex.mva og månedsbeløpene er med mva.

stort sett er leasing av elbil relativt dyrt fordi de ofte bli satt opp med lav restverdi.
eneste fordelen slik jeg ser det er fast månedsbeløp og du vet hva totalkostnaden er etter tre år. (så sant du behandler bilen pent)


1000kwh

Sitat fra: Kaptein70 på onsdag 23. oktober 2019, klokken 21:45
Sitat fra: Nicko på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:32
Leasing pro:
Full forutsigbar kostnad i 3 år.
Ingen usikkerhet om annenhåndsverdi.
Ingen bomkost + lav drivstoffkost.
Slipper rente på hele kjøpesummen....
"Billig" leasing for en stor elbil .
Slipper usikkerhet om bilverdi om 3 år....


Du betaler rente for hele beløpet selv med leasing. Det er bare når bilen har mva dette gir fordel. mao finansiering ex.mva og månedsbeløpene er med mva.

stort sett er leasing av elbil relativt dyrt fordi de ofte bli satt opp med lav restverdi.
eneste fordelen slik jeg ser det er fast månedsbeløp og du vet hva totalkostnaden er etter tre år. (så sant du behandler bilen pent)
Da lånet du heller 100% og betaler totalsummen for leasing/3x12mnd hver måned. Så selger du og beholder differansen. Akkurat like forutsigbart, men MYE mer fleksibel og så slipper du at forhandler får denne differansen.

Husk, ingen gir bort biler. Denne blir ikke verdiløs i løpet av 3 år. Eller utdatert.


Trond.m

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:05


Sitat fra: TM på onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:06
...
Nå skal det sies at prisen fra BMW er for kun 10.000 km pr. år, men det vil nok likevel bli en forskjell på nesten 40.000 pr. år. Da skal man passere en del bommer før og bruke mye bensin før det blir lønnsomt.
...

Med alternativ bom+diesel til 35k/år så nærmar det seg. Det vil jo alltids finast rimeligste alternativ, men er aktuell BMW samanliknbar med e50?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det var et eksempel på at en hybrid bil til ca samme pris i Norge faktisk kan være betydelig rimeligere å lease enn en elbil. En BMW 3-serie M-sport som eksempelet viste er vel noe av de beste i form av kjøreegenskaper, men det er jo ikke en SUV og har ikke 4WD.  Men e-50 er jo en bil som koster nesten 700.000 i Tyskland, så her blir det veldig mye bil for pengene. Men å lease den er ikke billig. Ca 85.000 i året for Business utgaven og 15.000 km i året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA