Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lukkelyd på fremdører

Startet av geear, tirsdag 22. oktober 2019, klokken 23:29

« forrige - neste »

geear

Har AP2.5-bil selv, prod sent september 2017. Har ved to anledninger hatt Model X lånebiler med AP1 og gammel dørknapp på FWD, en med EK16xxx og en med EK3xxxx. Begge to har hatt harde og litt høyfrekvente smell ved lukking av fremdører, mer "skranglete" følelse, enn min egen, som har mer avdempet lyd. Er dette tilfeldigheter eller har det vært en designendring på et tidspunkt? Evt. når?

Vhagar

Har hatt lånebil selv hvor jeg har reagert på hvor skranglete både dører og ratt har vært. Dette også nyere biler enn min egen. Så dette er trolig bare et resultat av hardt bruk og noe jeg håper egen bruk ikke fører til.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Det er kommet oppdatering på lukkemekanismen, min har nettopp fått den. Merker stor forskjell. NB er en mekanisk oppdatering så bilen må inn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Det stod 59k på telleren på den siste jeg hadde, og min har gått ca. halvparten, men går vanvittig mye på småkjøring 0,5-5 km, så det er opp og igjen med dørene omtrent hele tiden. Min oppleves mer som "soft close". Syns de to lånebilene har gitt en mye hardere lyd selv når de bare omtrent legges inntil.

Vet noen når denne oppdateringen ble implementert på nye biler?

Øyvind.h

Tipper det kom sent i 2017 en gang. Jeg har kjørt en 2018-modell som hadde det, mens min 2016 ikke hadde det.
Du merker stor forskjell ift åpning lukking av dør. Når du åpner en 2016-modell er det en tydelig klakkelyd fra motorlåsen når døren løsnes fra festet. Samme når den stenges hører du tydelig klakkelyd fra motoren når motorlåsen låser fast døren.
Motorlåsen på min bil ble plutselig treg og måtte antakelig smøres når den hadde gått ca 55.000km. På ordinær service byttet de like greit begge sider gratis. Forståelig ettersom det sikkert er enklere å bytte enn å smøre/reparere, og begge sider ble byttet for å ha lik lyd/virkemåte. Så da fikk jeg den silkemyke lydløse motoren som nyere biler har.
Tidligere byttet de også innvendige åpne/lukke-knapper til falkevingedørene da jeg sa jeg ønsket å oppgradere. Tilbød meg å betale også da det bare koster noen hundrelapper, men de byttet dem gratis til oppdatert design. Det var hyggelig gjort :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA