Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

UMC gen 2 + rødt adapter?

Startet av El_Eirik, tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:12

« forrige - neste »

El_Eirik

Lader idag min model S på rødt 16A trefasstikk, 400v - 11 kwt. Nå har jeg bestilt ny bil og forstår denne vil komme med UMC gen 2. Stemmer det at jeg ikke får kjøpt rødt adapter til denne?

En løsning er vel i så fall å beholde den UMC jeg har og selge gen 2 UMC med den gamle bilen, men er dette smart? Kan gen 2 UMC noe den gamle ikke kan, eller blir laderen «slitt» over tid?

jlan

Kjøp heller en ekstra UMC1, det ligger flere på Finn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thomas Parsli

#2
Sitat fra: El_Eirik på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:12
Lader idag min model S på rødt 16A trefasstikk, 400v - 11 kwt. Nå har jeg bestilt ny bil og forstår denne vil komme med UMC gen 2. Stemmer det at jeg ikke får kjøpt rødt adapter til denne?

Kjøper du ny bil får du nok gen 2 -og den er merket "max 32A 110-240V" så vidt jeg husker.

Sitat fra: El_Eirik på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:12
En løsning er vel i så fall å beholde den UMC jeg har og selge gen 2 UMC med den gamle bilen, men er dette smart? Kan gen 2 UMC noe den gamle ikke kan, eller blir laderen «slitt» over tid?

Elektronikk blir "slitt", men du har fem års reklamasjonsrett og har du behandlet den pent holder den nok i mange år. Ville nok heller beholdt min egen enn å kjøpe en brukt på finn.
Det har visstnok vært varmeproblemer med gen 1, det er det ikke på gen 2.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

#3
UMC gen 2 er kun enfas. Rødt adapter har derfor liten hensikt. Tesla har lovet 32A blått adapter, men jeg tviler på at det kommer når det ikke har kommet til nå.
I følge Tesla kommer alle nye biler med Gen 2, men er usikker på om det stemmer for S og X enda.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
Det finnes uoriginale 32A adaptere, men det er ikke tillat å bruke til fast lading, kun som reserveløsning.

Edit; info fra Teslas side om kabel som leveres med bilene:
* Alle Teslaer produsert før 3. desember 2018 har mottatt den første generasjonens universal mobil kontakt samt en industriell adapter basert på landet oppført for levering. Adaptere fra andre generasjoner av den mobile kontakten er ikke kompatible.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:38
Edit; info fra Teslas side om kabel som leveres med bilene:
* Alle Teslaer produsert før 3. desember 2018 har mottatt den første generasjonens universal mobil kontakt samt en industriell adapter basert på landet oppført for levering. Adaptere fra andre generasjoner av den mobile kontakten er ikke kompatible.

Vår Model X ble levert med gen 1 og jeg tror bilen ble produsert 5.12 eller 12.12
Den ble utlevert i mars 2019 under «Model 3 kaoset» så det er mulig man har lagt inn andre MCUer enn det Tesla la i bilen...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:38
I følge Tesla kommer alle nye biler med Gen 2, men er usikker på om det stemmer for S og X enda.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:12
Vår Model X ble levert med gen 1 og jeg tror bilen ble produsert 5.12 eller 12.12
Den ble utlevert i mars 2019 under «Model 3 kaoset» så det er mulig man har lagt inn andre MCUer enn det Tesla la i bilen...
Mener å ha sett at flere som har fått Gen1 til S og X, selv om Tesla sier at de ikke lenger leverer det.
Tipper det kan ha noe med de markedene (landene) å gjøre.
Norge har jo en annen versjon enn flere andre europeiske land, grunnet de norske IT-nettene.
https://elbilforum.no/index.php?topic=43920.msg757701#msg757701
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:38
UMC gen 2 er kun enfas. Rødt adapter har derfor liten hensikt. Tesla har lovet 32A blått adapter, men jeg tviler på at det kommer når det ikke har kommet til nå.

Vi har rødt adapter til UMC2, men da for 32A. Det er det mening i, man kan tross alt få 7,4kW fra en slik kontakt.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:38
UMC gen 2 er kun enfas. Rødt adapter har derfor liten hensikt. Tesla har lovet 32A blått adapter, men jeg tviler på at det kommer når det ikke har kommet til nå.

Vi har rødt adapter til UMC2, men da for 32A. Det er det mening i, man kan tross alt få 7,4kW fra en slik kontakt.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Det har du jo rett i, ulempen er at disse adapterne ikke er lovlige til lading på fast parkeringsplass, bare til sporadisk bruk/"nødløsning".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Da kan du bruke UMC gen 1 med rødt adapter.
Jeg bruker det på om TM3 og lader ekte 3 fas  både på  400V TN (11kW) og på 230V IT (max 6.4kW siden rødt adapter er på max 16A).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Da kan du bruke UMC gen 1 med rødt adapter.
Jeg bruker det på om TM3 og lader ekte 3 fas  både på  400V TN (11kW) og på 230V IT (max 6.4kW siden rødt adapter er på max 16A).
Jeg vet det, men tesla solgte en egen ledning en periode som hadde rødplugg til bilen, finner den ikke igjen nå.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:15
Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Da kan du bruke UMC gen 1 med rødt adapter.
Jeg bruker det på om TM3 og lader ekte 3 fas  både på  400V TN (11kW) og på 230V IT (max 6.4kW siden rødt adapter er på max 16A).
Jeg vet det, men tesla solgte en egen ledning en periode som hadde rødplugg til bilen, finner den ikke igjen nå.
Før lansering av TM3 Tesla at det skulle komme, men jeg har heller ikke sett noe til den.
Den skulle hete "Corded Mobile Connector".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredsjo

Har gått fra X til Y og fått gen 2 lader i Y'en. På hytta har vi rød cee (400v, 3-fas, 16a).

Skal selge X'en nå. Bør jeg beholde gen 1-laderen, hvor jeg har rød overgang, eller beholde gen 2 og kjøpe rød overgang på en av de 3. parts nettbutikkene som er?

For med gen 1 får jeg 3 fas? Noe jeg ikke får på gen 2?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Handyman

#13
Sitat fra: fredsjo på fredag 10. desember 2021, klokken 19:59
Har gått fra X til Y og fått gen 2 lader i Y'en. På hytta har vi rød cee (400v, 3-fas, 16a).

Skal selge X'en nå. Bør jeg beholde gen 1-laderen, hvor jeg har rød overgang, eller beholde gen 2 og kjøpe rød overgang på en av de 3. parts nettbutikkene som er?

For med gen 1 får jeg 3 fas? Noe jeg ikke får på gen 2?
Du får ikke rødt adapter til gen 2 som kan brukes til fast lading. Gen 2 er kun enfas.
Tredjepartsadaptere er kun lovlige til nødlading. Behold UMC cen 1.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredsjo

Takk for svar!

Nødlading, ja.. Vi lader bare litt når vi er på hytta. Og slik jeg har skjønt det er cee-kontakter mye tryggere enn schuko.

Men da følger gen2-laderen med gamlebilen og gen1-laderen beholder vi. :)
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA