Skrevet av Emne: UMC gen 2 + rødt adapter?  (Lest 555 ganger)

El_Eirik

• Newbie
  • *
    • Vis profil
UMC gen 2 + rødt adapter?
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:12 »
Lader idag min model S på rødt 16A trefasstikk, 400v - 11 kwt. Nå har jeg bestilt ny bil og forstår denne vil komme med UMC gen 2. Stemmer det at jeg ikke får kjøpt rødt adapter til denne?

En løsning er vel i så fall å beholde den UMC jeg har og selge gen 2 UMC med den gamle bilen, men er dette smart? Kan gen 2 UMC noe den gamle ikke kan, eller blir laderen «slitt» over tid?

jlan

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: UMC gen 2 + rødt adapter?
« Svar #1 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:36 »
Kjøp heller en ekstra UMC1, det ligger flere på Finn.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Thomas Parsli

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:31 »
Lader idag min model S på rødt 16A trefasstikk, 400v - 11 kwt. Nå har jeg bestilt ny bil og forstår denne vil komme med UMC gen 2. Stemmer det at jeg ikke får kjøpt rødt adapter til denne?

Kjøper du ny bil får du nok gen 2 -og den er merket "max 32A 110-240V" så vidt jeg husker.

En løsning er vel i så fall å beholde den UMC jeg har og selge gen 2 UMC med den gamle bilen, men er dette smart? Kan gen 2 UMC noe den gamle ikke kan, eller blir laderen «slitt» over tid?

Elektronikk blir "slitt", men du har fem års reklamasjonsrett og har du behandlet den pent holder den nok i mange år. Ville nok heller beholdt min egen enn å kjøpe en brukt på finn.
Det har visstnok vært varmeproblemer med gen 1, det er det ikke på gen 2.
« Siste redigering: onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:09 av Thomas Parsli »
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #3 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:38 »
UMC gen 2 er kun enfas. Rødt adapter har derfor liten hensikt. Tesla har lovet 32A blått adapter, men jeg tviler på at det kommer når det ikke har kommet til nå.
I følge Tesla kommer alle nye biler med Gen 2, men er usikker på om det stemmer for S og X enda.
https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors
Det finnes uoriginale 32A adaptere, men det er ikke tillat å bruke til fast lading, kun som reserveløsning.

Edit; info fra Teslas side om kabel som leveres med bilene:
* Alle Teslaer produsert før 3. desember 2018 har mottatt den første generasjonens universal mobil kontakt samt en industriell adapter basert på landet oppført for levering. Adaptere fra andre generasjoner av den mobile kontakten er ikke kompatible.
« Siste redigering: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:47 av Handyman »
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Thomas Parsli

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:12 »
Edit; info fra Teslas side om kabel som leveres med bilene:
* Alle Teslaer produsert før 3. desember 2018 har mottatt den første generasjonens universal mobil kontakt samt en industriell adapter basert på landet oppført for levering. Adaptere fra andre generasjoner av den mobile kontakten er ikke kompatible.

Vår Model X ble levert med gen 1 og jeg tror bilen ble produsert 5.12 eller 12.12
Den ble utlevert i mars 2019 under «Model 3 kaoset» så det er mulig man har lagt inn andre MCUer enn det Tesla la i bilen...
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 10:03 »
I følge Tesla kommer alle nye biler med Gen 2, men er usikker på om det stemmer for S og X enda.
Vår Model X ble levert med gen 1 og jeg tror bilen ble produsert 5.12 eller 12.12
Den ble utlevert i mars 2019 under «Model 3 kaoset» så det er mulig man har lagt inn andre MCUer enn det Tesla la i bilen...
Mener å ha sett at flere som har fått Gen1 til S og X, selv om Tesla sier at de ikke lenger leverer det.
Tipper det kan ha noe med de markedene (landene) å gjøre.
Norge har jo en annen versjon enn flere andre europeiske land, grunnet de norske IT-nettene.
https://elbilforum.no/index.php?topic=43920.msg757701#msg757701

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
« Svar #6 på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 11:33 »
UMC gen 2 er kun enfas. Rødt adapter har derfor liten hensikt. Tesla har lovet 32A blått adapter, men jeg tviler på at det kommer når det ikke har kommet til nå.

Vi har rødt adapter til UMC2, men da for 32A. Det er det mening i, man kan tross alt få 7,4kW fra en slik kontakt.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: onsdag 23. oktober 2019, klokken 12:59 »

Vi har rødt adapter til UMC2, men da for 32A. Det er det mening i, man kan tross alt få 7,4kW fra en slik kontakt.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Det har du jo rett i, ulempen er at disse adapterne ikke er lovlige til lading på fast parkeringsplass, bare til sporadisk bruk/"nødløsning".

Cowboystrekk

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03 »
En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: mandag 28. oktober 2019, klokken 14:40 »
En periode solgte Tesla en egen kabel som passa til Model 3 som passa 400V 16A. Noen som vet om de har slutta å selge den? Har 400V 16A-uttak i garasjen som jeg bruker på TMS i dag, kunne tenkt meg kun en kabel og slippe å kjøpe hjemmeladestasjon.
Da kan du bruke UMC gen 1 med rødt adapter.
Jeg bruker det på om TM3 og lader ekte 3 fas  både på  400V TN (11kW) og på 230V IT (max 6.4kW siden rødt adapter er på max 16A).

Cowboystrekk

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:15 »
Jeg bruker det på om TM3 og lader ekte 3 fas  både på  400V TN (11kW) og på 230V IT (max 6.4kW siden rødt adapter er på max 16A).
Jeg vet det, men tesla solgte en egen ledning en periode som hadde rødplugg til bilen, finner den ikke igjen nå.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

Handyman

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #11 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:21 »
Jeg vet det, men tesla solgte en egen ledning en periode som hadde rødplugg til bilen, finner den ikke igjen nå.
Før lansering av TM3 Tesla at det skulle komme, men jeg har heller ikke sett noe til den.
Den skulle hete "Corded Mobile Connector".