Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål til leafere

Startet av AreGar, torsdag 16. februar 2012, klokken 23:33

« forrige - neste »

AreGar

Er meget fristet til å anskaffe en slik nå og lurer på par ting ang denne.

Er det en nødvendighet å ha slik hjemmelader ? Jeg har pr tiden ingen mulighet for dette men har en ladeplugg ved universitetet som kan brukes på dagtid. Kjører 2-5 mil om dagen så trenger vel ikke mer enn to runder i uka, er også hurtiglader kvarter fra huset..

Lurer også på hvordan dette solpanelet på vingen funket, har det noen funksjon i norge eller er mest en gimmick ?

Denne fjernoppvarmingen, kan denne aktiveres selv om bilen ikke er koblet til strøm ?

Flere spørsmål kommer nok løpende :D

masae

Bestilte LEAF hos BNH Økern selv for en uke siden, og her er svar basert på den informasjonen jeg har:

1: Selger nevnte ikke hjemmelader for meg en gang da jeg snakket med ham, så det er definitivt ingen nødvendighet. Du får ladet bilen raskere, men basert på informasjonen du oppgir virker ikke det nødvendig for deg.

2: Solcellepanelet lader kun 12v-batteriet, og ikke traksjonsbatteriet. Selger sa det kun var en "gadget" og at den ikke var nødvendig. I alle fall ikke i et land hvor det stort sett er mørkt halvparten av året.

3: Ja, du kan forvarme bilen selv om bilen ikke lader. Forvarming er da begrenset til 15(?) minutter
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

elektrisk

Hjemmeladingen gjør jeg  med ledningen som fulgte med bilen, det virker utmerket. Plugger i om kvelden og kommer til ferdig ladet bil om morgenen.

Hurtiglader trengs først og fremst til lange turer, ideelt sett midtveis langs ruta. Så den som er et kvarter fra der du bor tror jeg ikke du kommer til å bruke så ofte.

Solcellepanelet er en gimmick.

Fjernoppvarming på batteri virker finfint, og bilen blir fortere varm da enn når du varmer fra strømnettet.

Aspiranten

5 mil til dagen betyr at du bør belage deg på lading oftere enn to ganger i uken. Her i Møre og Romsdal får jeg ca. 9-11 mil ut av en lading, da med varmeapparatet på lav temperatur. Årsaken til den korte rekkevidden er mange svinger og mange oppoverbakker. Sammen med varmeapparatet forsvinner rekkevidden som dugg for solen :) Men nede på østlandet er veiene bedre og landskapet mer elbilvennlig, så dette er "i verste fall" :)

Vi bruker også den medfølgende kabelen, men har bestilt en egen hjemmelader som kan lade enda raskere nå. Da fra en 3. part som leverer til 1/4 av prisen Nissan forlanger... Dette gjør vi for å ha det enkelt og bedagelig, samt å kunne ha den medfølgende ladekabelen liggende i bagasjerommet sånn i tilfelle osv.
Nissan Leaf

Strandbu

Jeg lader vanligvis til 80%(ca 110km+-), varme på under kjøring og har ca 5 mil til arbeid. I mitt tilfelle er det ikke mye power igjen når jeg kommer til jobb (GOM 10-15km) pga mange tunge bakker, 80 soner og motorvei. Jeg ville ikke klare å returnere på 80% og jeg tviler på om det hadde gått på 100% lading også.

Så du bør se på strekningen du skal kjøre hver dag, er det lite høydeforskjeller og lav hastighet så kan det gå å lade kun på jobb, evt ta en svipptur innom hurtiglader på vei hjem for å ha litt ekstra neste morgen.
Mottatt Sølv Leaf fra Ålgård Auto 11.01.12!!!
125000Km

TMX75D Jan19

AreGar

Ang rekkevidde er det ikke spesiell bekymring i det daglige, da det er ca 1 mil til universitetet, det er ikke langt nok til at dieselen oppnår driftstemperatur :D
Så 2-6 mil per dag avhengig av ekstraturer osv.

Hvordan temperatur får man i kupeen etter forvarminga?
Jeg er ikke elbil fantast og ønsker en komfortabel temperatur :)

Aspiranten

Tror det er 25 grader som er forhåndsvarming.

Det er ihvertfall digg  :)

Ikke elbilfantast sier du? Bare vent!  ;D
Nissan Leaf

AreGar

Sitat fra: Aspiranten på fredag 17. februar 2012, klokken 09:28
Ikke elbilfantast sier du? Bare vent!  ;D

Haha, joda det kan selvfølgelig snu, og spesielt med Tesla og Leaf, men kommer neppe til å fise rundt i en buddy mens jeg fryser og har angst for batteriet :D
Kjører store tyskere til daglig så må være litt komfortabelt også.. derfor jeg ser Leaf som første bil som interessant, spesielt etter jeg kikket litt på ncap tester av psa bilene... grøss og gru..

Aspiranten

Enig  :)

Leaf er jo større enn de fleste stasjonsvognene jeg kjører rundt (kortere da, obviously), og man sitter høyt i den. Fantastisk kjøreredskap  :) Har piggfritt på den også, og jeg kommer da opp over alt. Elbil + snø&is = sant.
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 16. februar 2012, klokken 23:59
men har bestilt en egen hjemmelader som kan lade enda raskere nå. Da fra en 3. part som leverer til 1/4 av prisen Nissan forlanger

Hvil du fortelle hvor du bestilte den?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Aspiranten

Nissan Leaf

daggad

Dette med at du bare kjører 1-2 mil pr dag kan nok stemme med en dieselbil. Når du får Leaf så øker plutselig normalt kjørte distanser med over 100% av en eller annen merkelig grunn.... 8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

AreGar

Sitat fra: daggad på fredag 17. februar 2012, klokken 12:15
Dette med at du bare kjører 1-2 mil pr dag kan nok stemme med en dieselbil. Når du får Leaf så øker plutselig normalt kjørte distanser med over 100% av en eller annen merkelig grunn.... 8)

Hehe ja det var det da.
Kan jo være jeg vil kjøre litt mer på kryss av bomringen bare for å "spare penger" :D
Men er vel også begrenset hvor mye en gidder å kjøre for å kjøre, har ikke ubegrenset med tid heller dessverre.. :/

Men hva er egentlig poenget med det solcellebatteriet?
Er vel sjelden man tømmer 12v batteriet?
Jeg bor jo på det "glade sørland" så er mer sol her enn mesteparten av landet, men det hjelper vel lite at bilen da vil stå i garasje... :D


Aspiranten

På sørlandet har dere jo ikke vinter så der er det bare å kjøre på med elbil!  :) Og som daggad sier, kjøreglede er noe du vil gjenoppdage med Leafen. Den kan ikke måle seg med en Audi A8, men en A8 kan heller ikke måle seg med elektromotoren...

Jeg tror at 12V batteriet tar seg av småting som setevarmere, varme i rattet, stereoanlegget, lys og litt sånne funksjoner som går på lavere volt enn 400 volt som hovedbatteriet er på. Det virker ihvertfall sannsynlig at disse betjeningsystemene ikke går på 400volt :) Og ingen av disse har noen effekt på guessometeret som gjetter på gjenværende distanse, som jeg har sett. Og ut ifra en tråd jeg leste på det amerikanske forumet så har jeg oppfattet det slik at hovedbatteriet lader opp 12V`n under lading.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA