Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parnter/Berlingo og rullestol

Startet av TunkEL, torsdag 23. mai 2019, klokken 22:30

« forrige - neste »

TunkEL

Hei,
Jeg har lagt ut noen generelle spørsmål om Elbil og rullestol et annet sted;:
Lenke
Men jeg har noen konkrete spørsmål vedr Partner 5 seter, eller Citroen Berlingo, da det er den mest sannsynlige el-bilen for meg pr dags dato.
Jeg ønsker å høre litt mer om erfaringer med denne bilen.
Ja, jeg vet at om jeg kjøper en slik, får jeg ikke akkurat topp rekkevidde, men trenger ikke det til hverdags.
Det hadde vært kjekt om den nye Rifter alt var på markedet i Elutgave med bedre rekkevidde, men er etter det jeg har forstått enda et år eller to fram i tid.

Her er noen spørsmål:

Hvordan opplever dere komfort og kjøreopplevelse med denne?

I en bruktbilannonser fra en forhandler(!) står det at det er cruisekontroll, kan dette stemme? Finner ikke det nevnt andre steder. Og samme forhandler var usikker, da jeg snakket med han.

Hva er praktisk rekkevidde sommer og vinter?
Har sett 80-120 km nevnt.
Hva vil være praktisk hastighet på motorvei for å ikke ha alt for kort rekkevidde, men samtidig ikke bruke for lang tid på å komme fram?

Er det varmepumpe i denne?
Hva med forvarming?

Det er praktisk at det er kontakt for hurtiglading, men hvordan lader dere hjemme?
Holder det å bruke medfølgende lader som plugges i en stikkontakt i garasjen? Jeg har nok både jordfeilbryter på den kursen og overspenningsvern for hele sikringsskapet.

Jeg mener å ha lest et sted noe om at en plastplate under motorrommet kunne gi bedre rekkevidde.
Stemmer dette, og er det i så fall noe jeg bør se etter på en ny/nyere bil?

Jeg tror Partner vil komme inn i garasjen min. Jeg har 193 cm ved porten.
Men etter det jeg har sett på bilder, er det en antenne som kanskje stikker enda høyere opp.
Vet dere om den kan tas av, eller legges flatt langs taket?

Det er sikkert mye jeg lurer på, har ikke fått sett på en slik bil ennå, men gjør det nok en av dagene.

larskrist

Hei,
Vår E-Berlingo Multispace har gått 7000 km nå. Min erfaring er at komforten er lav. Sittestillingen er litt for oppreist. Støyen er plagsom. Bilen har ingen isolasjon og føles kald om vinteren, selv med varmen på fullt. Bilen er responsiv opp til 50 km/t, mot 100km/t er det lite akselerasjon. Kampanjeversjonen har ikke cruisecontroll, kun fartsbegrenser. Mulig det er ekstrautstyr. På motorvei i +15 grader og 105 km/t er rekkevidden 10 mil. I -10 grader regner jeg ikke med mer enn 7 mil. Forvarming og aircon. styres med app. Kun en mobil med app. kan være koblet mot bilen. Den medfølgende ladekabelen gir 1,8kw (8A) og 3,2kw (14A). Ombordladeren gir 3,6 kw på type2 16A. Til tross for ulempene er jeg fornøyd med bilen, prisen tatt i betraktning. Den er mer praktisk enn de fleste andre elbiler og rekkevidden holder til det meste i hverdagen.

TunkEL

Takk for svar.
Momenter å ta med seg.
Jeg har prøvekjørt bilen og synes den var bedre enn forventet.
Har snakket med folk som har brukt en slik varebil til pendling og fått høre at 12 mil går greit uten å lade på sommerstid.
Men da tror jeg de holder seg til 90 km/t på motorveien.

Så vidt jeg vet, finnes det ikke andre elektriske biler med lav høyde inn til et romslig bagasjerom enn Berlingo/Partner, foruten Renault Kongo, men den er vel ikke så grei med hurtiglading, bar 22 kmh vekselstrøm.

Rullestolen er forøvrig veldig praktisk og gir min dårlige kropp forlenget rekkevidde :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA