Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeangst

Startet av geear, søndag 20. oktober 2019, klokken 23:38

« forrige - neste »

geear

Svært lenge siden nå, men hadde et reellt tilfelle av rekkeviddeangst i går!!

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Lampa for kort rekkevidde begynte å lyse, GOM viste 54 km, og Google maps hadde et innfall av å kun vise energistasjoner i helt feil retning.  :o

Tok lenger tid å fylle enn 30 sekunder gjorde det og, og prisen for én fylling, som ga litt over 500 km rekkevidde, tilsvarer 5 000 - 7 000 km med de to andre bilene våre. I tillegg ble transaksjonen først avslått, fordi kombinasjonen av kort ikke var tillatt?? Makan til dårlige betalingsløsninger!


geear

Hjelper nok ikke så mye på bilen denne tråden handler om  :P

Var bare en merkelig følelse at første rekkeviddeangsten på lenge faktisk ble i en fossilbil :P - som en skikkelig apropos til alt snakket om rekkeviddeangst i elbiler. Det forteller mye om at vanene, det kjente, egentlig er det viktigste. Er så lenge siden jeg har kjørt langt i fossilbil at jeg var oppriktig usikker på hvor langt det var til neste bensinstasjon.

Trekkoppbil

#3
Antallet bensinstasjoner her i landet, er en brøkdel av hva det var for 50 år sida, og enkelte veteranbilentusiaster er bekymra for framtida.

Men for å holde oss utenom tema:
Så lenge jeg kan huske, har det satdig poppa opp artikler om en eller annen som har revolusjenerende batteriteknologi på gang. Siden hører man aldri mer om den saken.
Artiikkelen om aluminiumsbatteri var svært rart skrevet om en man som er omskrevet kun de 2 siste dagene etter hva jeg kan finne, og som skal levere framdriftsbatterier til neste år.

Aluminium-luft-batterier er engangsbaterier som er lette, men som tar en del plass, og som muligens kan brukes som rekkeviddeforlenger.
I fjor hadde forskere ved MIT klart å forlenge levetida på batteriet fra 3 dager til 24 dager, ved å legge batteriet i en pausemodus, hvor alumiumen er belagt med olje. Det kan også brukes som  reservebatteri som lagres tørt, og deretter fylles med elektrolytt når det skal brukes. http://www.newelectronics.co.uk/electronics-news/a-way-to-substantially-reduce-corrosion-from-occurring-in-metal-air-batteries-has-been-developed-by-mit/195083/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA