Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første møte med Teslas serviceapparat

Startet av Firkløver, søndag 20. oktober 2019, klokken 23:36

« forrige - neste »

Firkløver

TLDR: Tesla sitt serviceapparat (Skøyen) ser tilsynelatende ut til å fungere, men jeg opplever servicen som for dårlig og ønsker å unngå dem i fremtiden. Kan noen anbefale et annet verksted? 

I forbindelse med dekkskift fikk jeg for meg at en kontroll av hjulstillingen kunne være på sin plass. Oppdaget at Tesla har en fin funksjon for timebestilling i appen og jeg klikket på tidligste dato for Skøyen som var om noen uker. Til min overraskelse sendte de mail raskt etterpå og flyttet avtalen fremover til kl 1000 på fredag som var. Altså time etter bare 4 dager!

Jeg møtte opp og klokken 1000 rullet porten til verkstedet opp og jeg ble vinket inn. Møtte en hyggelig representant for verkstedet og jeg avklarte med ham at dette var noe jeg ville betale for selv, og han kunne fortelle at jobben ville ta under 1 time men at det var litt pågang så det kunne ta opptil 1 time i venting først. Han viste til sitteplassene inne hos service eller evt. et av de mange kaffestedene i nærheten. Jeg takket og bukket, tuslet ut derfra og allerede 1008 fikk jeg melding på sms om at "vi har tatt inn bilen din" og at statusoppdateringer ville komme der, kort sagt helt fantastisk.

12:02 Jeg sender "Hei, har dere et oppdatert tidsestimat for når bilen er klar? Jobben skulle ta rundt en time pluss en time venting?"

12:14 Tesla: "Hei, Ser ikke dette nevnt i tekstmeldingene her. Det er vanskelig å si, det er litt kø på kontrolliften da det er mye biler som skal ut i dag - alle vil ha bilen sin tilbake før helgen selvfølgelig. Vi jobber hardt på og håper vi kommer igjennom bilene som står til å skulle ta kontroll. Bilen er ferdig når du får en melding om at den er klar til avhenting :-) Ha en fin dag og god helg! Tesla Skøyen"

12:22 Meg "Tusen takk for det! Men det var nå en gang dere som ba meg komme hit i dag istedenfor time jeg satt opp om et par uker. Det skal ikke utføres noe annet arbeid enn hjulstillingskontroll, hvis det er sånn at bilen ikke er påbegynt engang å tenker jeg det er bedre at jeg kommer tilbake en annen gang. Fint om jeg kan få tilbake bilen min."

12:49 Meg "Dette er ikke greit, ber om at dere leverer ut bilen."

13:03 Tesla: "Hei! Ja men vi opererer med ferdig samme dag, ikke på et par timer. Det er et bilverksted og ting skjer, noen ganger tar det mer tid og andre ganger mindre. Det er nesten umulig å si før vi har bilene inne. Beklager at du har fått denne informasjonen. Bilen din er neste i køen, så om du fortsatt ønsker å ta ut bilen må du da bestille en ny time. La oss vite hva du ønsker! Tesla Skøyen"

13:04 Meg "Da tar jeg ut bilen nå"

13:10 Tesla "Det er greit. Da må vi finne en annen dag når du har mer tid ledig. Beklager om dette har blitt misforstått. Vi får tekniker til å hente nøkkel og legge klar, så kan du hente denne via resepsjonen her. Ønsker deg en fin helg. Tesla Skøyen"

Jeg går rett til terminalen og skriver inn navn og rundt 5 min etterpå blir jeg ropt opp og jeg får nøkkelkortet i hånda og ønsket en god helg. Bilen blir jeg fortalt står i 5. etg. på et parkeringshus i nærheten. Jeg finner bilen der og oppdager at den står i "Service mode" som begrenser hastighet til 10 km/t. Må derfor kjøre til service, parkere, betale og registrere meg på terminalen igjen før jeg blir ropt opp noen minutter senere. Servicerepresentanten beklager igjen og blir med meg ut og slår av Service mode. Ønsker meg på nytt god helg.

Så hva er det jeg er misfornøyd med?

1. Personen på mottaket burde sagt at dette kan ta hele dagen hvis noe annet prioriteres, da hadde jeg dratt tilbake på jobb og ikke kastet bort 3,5 timer.
2. Gitt at personen på mottaket snakket sant og faktisk trodde det bare ville ta to timer så burde den som overstyrte dette kommunisert det til meg på sms at jeg ikke kunne forvente å få bilen før senere.
3. Når jeg ber om få ut bilen og den bare står parkert så bør det ikke ta 50 minutter før jeg får nøklene tilbake.
4. Slutt å si god helg hele tiden, det bare irriterer når man må dra med uforrettet sak.

For meg er dette nok til at jeg helst ikke vil tilbake til Skøyen igjen. Kan noen anbefale et annet verksted, gjerne et som ikke er Tesla hvis det finnes?

C_B_

#1
Første (Rud), andre("Hjemmebesøk"), tredje(Skøyen), fjerde (Grorud) og femte(Grorud) reklamasjon(servicemøte), var greit bortsett fra:

Første(Rud): Hissig og arrogant engelsk mann som ikke hadde tid til å ta i mot kunden på en skikkelig måte. Han ville ikke ha forklaring på resten av feilene(ca. halvparten) som han servicemannen jeg snakket med først(han første ble opptatt halveis i gjennomgangen av feil og det var håpløst å fortsette med han engelskmannen). Jeg snakket med de når jeg hentet bilen for å høre om det hvilken fremgangsmåte det var for å heve kjøpet, fordi de hadde ikke klart å fikse det at bassen på anlegget ble borte av og til+masse lakkfeil. De virket rotete vedr. det siste, fordi de sendte meg hit og dit i butikken og jeg måtte sitte å vente ca. 30 minutter tilsammen. Fikk tilslutt delvis forklaring på det, men bestemte meg for å avvente deres innrapp. av feil de gjorde sentralt mht. bassfeilene.

Andre(hjemme): Hyggelig serviceperson, men han greide ikke fjerne virbrasjonslydene vi hørte under testkjøringen. Jeg fikk inntrykk av at det var lite å få ut av et slikt hjemmebesøk. P.g.a. flere ting jeg ønsket å reklamere ville det vært bedre at Tesla service hentet bilen hjemme hos meg og satt igjen en lånebil. Men mulig andre får mye mer ut av hjemmebesøk slik.

Tredje(Skøyen): Kjørte direkte inn på verkstedet, men de som var der trodde ikke at jeg hadde feil med vindusheis. De var unge, virket ferske med lite erfaren mht. kundebehandling/feilretting. Feilen skjer bare etter at den står stille en stund og de ba meg da å vise på video i stedet. Synes de var litt frekke/oppstanasi mht. at de sa det var nok jeg som trykket på knappen feil. Kjedelig å få slik tilbakemelding særlig mht. av det hadde vært mye feil med den nye bilen allerede. Andre feil jeg ville ha de til å se på var tidligere feil med basslyden på anlegget. Sistnevnte feil hadde ikke de greid å fikse på Rud og sendt av dem inn som sak "sentralt" til Tesla-selskapet. De skulle kontakte meg per tlf. når denne feilen hadde blitt behandlet sentralt, men jeg hørte ikke noe. De på Skøyen sa de hørte ikke noe feil med bassen og sa at slikt kan ofte ordnes via oppdateringer. Dermed tok de ikke bilen inn til service og jeg måtte hjem å lage video av feilen med vindusheisen. Bassen håper jeg er riktig nå selv om Tesla tidligere mente at den var feil. Synes ikke noe særlig om det å ikke bli trodd vedr. feilen med vindusheisen og synes det skulle tatt en mer proff. test av lydanlegg(ikke bare synse...). Ikke mulig å finne parkeringsplass på Skøyen er også negativt.

Fjerde(Grorud): Hun jeg snakket med først var skikkelig sur/nebbete/frekk i opptreden. Hun satt ved det bordet nærmest inngangen og virket ikke interessert. Hun ordla seg som om det var en selvfølge at jeg måtte vite at de hadde ny rutine med servicemottak/køsystem. Jeg viste ikke at jeg måtte stå i en kø på høyre siden av butikken for å levere bilen. Har snakket litt med henne før en gang, virker ikke som hun har peiling på faget og er frekk i stedet. Har inntrykk at det er noen som får jobb der uten å være egnet. Jeg brøt ganske raskt av hennes kommunikasjon, fordi jeg måtte ville forte meg i køen inn til service. De andre rundt la merke til at jeg bare reise meg og gikk da hun oppførte seg slik. Jeg fikk inntrykk av at de andre som jobbet der skjønte at hun hadde dårlig oppførsel(synd at dama ødela for de andre som jobbet der.). Måtte dessverre vente nesten 1 time i kø, for kun å levere og gå gjennom feilene. Grei han som tok i mot bilen og han tok seg god tid å skrev også ned noen ekstra feil som hadde kommet etter at jeg bestilte time. Dessverre 10-15 minutter å vente i kø for utlevering av lånebil også. Jeg tror de kan effektivisere dette kø-systemet mye. F.eks. har jeg ofte forklart feilene i detalj før jeg leverer bilen og det blir bare repetisjon at de skal få de forklart igjen. De hadde glemt å rette 1 ting(=se over lakkskader jeg fikk under utlevering) da jeg fikk bilen tilbake og vindusheisen virket ikke ennå. De sa vindusheisen trenge litt tid på å kalibrere, men det skjedde ikke.

Femte(Grorud): Jeg kom ca. 1 time før servicetime, fordi sist gang måtte jeg vente en time i bilkøen til verkstedet. Jeg kom inn 5-10 minutter etter tidspunktet for service. De må gjøre noe med dette kø-systemet, fordi det fungere lang fra optimalt. Men slipper å vente mange mnd. på service som kunder før. Vindusheisen fikk de ikke fikset denne gangen heller og rust under plastskrue under baklys var ikke fikset helt. Bilen ble stående på servicesenteret parkert ute flere dager før de så på den og hva er da vitsen med å ta den inn. De skylte på at det var mange i drop-inn og jeg sa at de i stedet måtte prioritere de med bestilt time. Men de på tlf. skjønte ikke at jeg kunne kreve at jeg kom før drop-inn-tilfellene. (Høres ut som ut som en vurdering en umoden fjortis gjør synes jeg.)

Etter siste service fikk jeg tilsendt spørreskjema på e-post om min opplevelse av siste service. Jeg satte laveste scoring og tok opp bl.a. de to feilene som ikke var utbedret.

Ble etter noen dager ringt opp av noen på "Grorudbutikken". Han var hyggelig, virket ganske proff. og sa at de skulle ta den inn igjen og forklarte bedre hvordan de skulle rette feilene på en bedre måte.

Ellers hadde de glemt saken min ang. lakkskader over 6 mnd. og dette oppdaget de først når jeg purret på fremgang. Dermed sier de at jeg må vente 6 mnd. i tillegg. Dette med at jeg må vente nye 6 mnd. ekstra på lakkeringsverksted er veldig uproft og skulle ordnet det på en annen måte synes jeg.

Mye negativt her, men er positiv ennå siden det ellers er ok folk å ha med å gjøre. Jeg var forberedt på litt skjeve lister ol. og tenkte de hadde lært iforb. masse småfeil iforb. lansering model s, men ser ut som om de trenger noe år før de ordner dette. Ellers ikke bra at jeg under de 2 siste service glemmer å lade bilen. Jeg måtte ringe inn en gang for å få de til å lade mht. det hadde kommet under 10 %.

Jeg er faktisk veldig tålmodig og hyggelig mot dem, fordi jeg tror det er best for at det ikke skal bli flere forsinkelser osv.

DagfinnN

Møtte en hjort i går kveld. Dyret dukket opp i lyskjeglen på ca 3 meters hold. Jeg holdt ca 70 km/t. Rakk ikke å blunke en gang. Hodet til hjorten traff venstre sidespeil og slo det i stykker/av. 
Hell i uhell. Hadde jeg vært på stedet 3 tideler senere, ville jeg ha fått hjorten i fronten med et mer alvorlig utfall for hjorten, bilen, men kanskje ikke meg pga sikkerheten i Modell y. Superglad for at kun speilet ble truffet.

Etter at jeg hadde stoppet så jeg at hjorten reiste seg og sjanglet opp et jorde. Kontaktet som man skal 02800, politiet, som etter loggføring satte meg over til viltnemda. Senere på kvelden rapporterte viltnemda at de hadde fulgt hjorten sine spor ca 1 km inn i skogen. Det var ingen blodspor å se. Sporene i snøen var helt normale og intet funn av sårleie. De avsluttet søket med konklusjon om at hjorten sannsynligvis vil klare seg. Men hodepine har den sikkert.

Så til saken om service.
Jeg la i kveld hendelsen inn i appen, med forklaring, bilder samt beskjed om at forsikringsselskapet er varslet.
Fikk svar i appen fra Tesla etter 2 minutter med prisestimat kr 0 pga forsikringssak, samt foreslått verkstedsavtale på ønsket servicested om 6 dager. Jeg bekreftet og avtale er opprettet.

Faktisk imponert over denne funksjonen i appen og ikke minst responsen!

Forsikringsselskapet på sin side lover ikke svar med skadenr. før om 3 dager. Positiv overraskelse at det ikke er  egenandel og bonustap når politi og viltnemda er varslet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RBK

#3
Enig med DagfinnN;
I dag skulle jeg ha noen plugger for å feste skvettlapp. La det inn som service med melding på om de kunne sende det eller hente det oss Tesla. Svar kanskje 3 minutt senere om at jeg kunne få de med engang om jeg kom til Skøyen :+1:
Tenkte at dette kom til å ta lang tid siden de har solgt så fryktelig mye biler i det siste og lest at en del har hatt problem med rørene som har ødelagt VP (varmepumpe).
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

lintho

For 3 dager siden la jeg inn at jeg trengte service på en dør. I dag dukket det opp en veldig hyggelig fyr som omtrent var ferdig med bilen før jeg merket at han var her. Fikk stilt masse spørsmål og han svarte gladelig på alt. Tesla Trondheim  :+1:
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA